Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Constant diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Constant diafragma

    Voor zoomlenzen met een constant grootste diafragma geldt (sic. Canon.be) :
    Het objectief heeft een constant diafragma over het hele brandpuntbereik.
    Dit stelt fotografen in staat de belichting in te stellen op de grootste lensopening en
    helemaal in of uit te zoomen zonder dat variaties in de sluitertijd nodig zijn.
    De objectieflengte blijft constant tijdens het inzoomen en scherpstellen.


    Dat is simpel. Maar wat ik nergens vind, is hoe dat mechanisch wordt verwezenlijkt.

    Het enige plausibele dat ik kan bedenken is dat het diafragma voor- en achteruit rond de
    lichtbundel glijdt al naargelang de brandpuntsafstand verandert door zoomen en scherpzetten.
    Of is er een lens(-groep) die voor deze vereffening zorgt ?

    Heeft iemand daar een sluitende uitleg voor ?
    I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

  • #2
    Re: Constant diafragma

    Interessante vraag,
    Volgens mij is het simpel, als je volledig ingezoomd f4 aan kunt, kan dit ook gewoon op elke andere zoom stand.

    maar ik kan er ook 100% naast zitten ;-(

    Comment


    • #3
      Re: Constant diafragma

      Ik denk dat je juist zit.
      Volgens mij gaat je diafragma mee verschuiven met de lensgroep die intern verschuift bij zoomen.
      Als je met gesloten diafragma (dof-schakelaar indrukken)door de frontlens kijkt en zoomt,dan kun je zien dat het meebeweegt.Als je dan naar de zijkant binnenin kijkt,dan blijft het op dezelfde plaats zitten tov. de mechaniek.Wordt wel groter en kleiner zichtbaar,maar dat komt door andere lenzen die verschuiven bij het zoomen, in dezelfde lensblok zitten en bewegen over een afzonderlijke schroefdraad.Of kort samengevat:lensblok met diafragma erin,verschuift bij zoomen,maar in dit lensblok verschuiven er ook nog een paar lenzen bij zoomen.Bij scherpstellen beweegt er ook nog wat.Blijkbaar toch een zeer ingewikkeld stukje mechaniek.
      (NB: Canon 17-35 en 70-200,beide 2.8 ,en constant van lengte)

      Comment


      • #4
        Re: Constant diafragma

        Heel interessante vraag maar ik vrees dat het antwoord niet zo simpel zal zijn. In feite heb ik hier zelf nooit bij stil gestaan.
        Maar er zijn al eerder huzarenstukjes uitgehaald met lenzen, de fameuze Nikon 6/2.8 met zijn beeldhoek van 220° om maar iets te noemen.
        Ik gok op het verschuiven van lensgroepen binnenin. Maar optisch heb ik geen uitleg klaar.

        Comment


        • #5
          Re: Constant diafragma

          De fabrikanten zullen het niet verklappen. Het enige wat je kan doen is het volgende, zoek een dwars doorsnede van de lens en bekijk op basis hiervan hoe het werkt. Of wel koop je een zoomlens met over heel het bereik hetzelfde diafragma. En maak hier een doorsnede van. Wel een dure oplossing. Wat je ook kan doen is dit, bedek een gedeelte van de lens af en bekijk of je bij in en uitzoomen hetzelfde gedeelte bedekt blijft. Naar mijn idee wordt er bij uitzoomen een minder groot gedeelte van de foto bedekt. (Dus dat bij uitzoomen een kleiner gedeelte van de lens gebrukt wordt.)

          Ze zeggen trouwens wel van een bv een 70-200 F2.8 dat hij over heel het bereik f2.8 is. Maar het zou zomaar kunnen zijn dat de lens van F2.6 tot F3.1 loopt bij wijze van spreken. Heb ooit gelezen dat niet altijd de diafragma waarde overeenkwam met het daadwerkelijke waarde.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Constant diafragma

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Heb ooit gelezen dat niet altijd de diafragma waarde overeenkwam met het daadwerkelijke waarde.
            Klopt, de daadwerkelijke transmissie van licht wordt weergegeven door het T-getal.
            I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

            Comment


            • #7
              Re: Constant diafragma

              Neem nu deze lens ontwerp:
              Tamron patents a 10mm f/2.8 fisheye lens
              Focal length: 9.712mm
              Aperture: 2.85
              het is niet helemaal 10mm en ook niet helemaal F2.8

              Bron:


              Dus het kan zijn dat er dus ook een afwijking zit bij zoomlenzen.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Constant diafragma

                Interne verschuivingen van lensgroepen en/of diafragma ten opzichte van elkaar zullen zeker de belangrijkste manier zijn waarop ze het relatief diafragma constant houden, maar er zijn ook lenzen waarbij het diafragma feitelijk enkel op de tele stand volledig open staat en waar je de lamellen kunt zien in de breedhoekstand, ook als de lens volledig 'open' staat, als het een constante f/4 zoom is dan zou die dus eigenlijk in de breedste stand f/3.5 oid zijn, maar omdat een constant diafragma beter overkomt, of omdat de lens op die stand teveel aberraties zou hebben sluiten ze het een beetje.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Constant diafragma

                  Wil je het echt weten: dan ga je optica studeren en anders gewoon mee leren leven dat het werkt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Constant diafragma

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Wil je het echt weten: dan ga je optica studeren en anders gewoon mee leren leven dat het werkt.
                    dan kies ik voor "mee leren leven" ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Constant diafragma

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Wil je het echt weten: dan ga je optica studeren en anders gewoon mee leren leven dat het werkt.
                      Ik ben zéér benieuwd welke docent optica een trefzekere verklaring kan geven op deze vraag.
                      I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Constant diafragma

                        Denk dat alle antwoorden tot nu toe juist zijn, enkel zal de gekozen oplossing afhangen van lens tot lens. Er zullen er zijn waarbij het diafragma mee beweegt, er zullen er zijn waar dat niet het geval is. Dat de lengte van de lens niet verandert is door inwendige scherpstelling, daar bewegen de lens groepen tov elkaar maar staat de voorste lensgroep vast (al de rest kan bewegen.

                        Heb hier ergens een CJZ 180/2.8 waarbij het diafragma ook door de scherpstelling gestuurd wordt. Dit is een lens van de jaren '70 en omdat die wel langer wordt bij scherpstellen krijg je dus minder licht op de film/sensor als de lens langer wordt (zoals bij gebruik van tussenringen). Het diafragma wordt daarvoor bijgestuurd. Minimaal maar wel zichtbaar. Zal nu wel electronisch gestuurd worden in de nieuwe lenzen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Constant diafragma

                          is zeker een interessante vraag.
                          Als diafragma bepaald wordt door brandpuntsafstand/maximale opening, dan moet tijdens het zoomen de max. opening wijzigen wil je een constante behouden, ... nog niet horen of zien uitleggen.
                          ludwig
                          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                          Comment

                          Working...
                          X