Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderdhoud FX sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onderdhoud FX sensor

    hallo,

    wat doen jullie voor je fx camera (of dx) te onderhouden?
    voor bv sensorstof te verwijderen?
    ik gebruikte vroeger zo speciale staafjes met een doekje om deze met een licht vochtige substantie proper te maken, maar deze 'spatels' zijn uiteraard te klein voor mijn fx sensor waardoor ik altijd strepen krijg.

    is er een systeem voor beide camera's gemakkelijk te onderhouden?

    op art en craft zijn er bv zo hele reinigingkits maar deze zijn toch behoorlijk duur.
    Nikon Powah

  • #2
    Re: onderdhoud FX sensor

    natte sensorswabs laten naar mijn ervaring een residu na op de sensor, kan niet gezond zijn en de foto's niet echt bevoordelen denk ik dan.

    Ikzelf reinig m'n sensor altijd met, en nu ga je raar kijken waarschijnlijk, Scotch Magic Tape.
    ENKEL MAGIC TAPE!! deze laat namelijk geen lijm af.

    Raad het altijd iedereen aan, heel goedkoop en makkelijk.

    Ik heb de CCD van mij digitale slrs altijd met goed gevolg schoongemaakt met Scotch Magic Tape. Kosten nihil, altijd bij de hand. Gewoon sluiter open, tape zachtjes met wijsvinger over de ccd wrijven en weer lostrekken. Heeft bij mij altijd (ik doe wel voorzichtigheidshalve op kamertemperatuur i.v.m. eventuele lijmresten)

    Comment


    • #3
      Re: onderdhoud FX sensor

      Inderdaad al een oude topic Spanjaard, daarom weg ermee
      Last edited by guido.g; 16 december 2016, 21:46.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: onderdhoud FX sensor

        Net als MofoPictures....
        Is dat al 12 jaar geleden?
        Last edited by Spanjaart; 16 december 2016, 21:20.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: onderdhoud FX sensor

          Inderdaad, en ik vervang mijn rolletje wel om de twee jaar, alhoewel het steeds stofvrij wordt opgeborgen.
          Naast de 3M gebruik ik zelfgemaakte spateltjes en als vloeistof isopropanol, isopropylalcohol, hoogste zuiverheid bij de apotheek verkrijgbaar. Met een flesje van 100ml doe je jaren, eeuwen (?). Om een druppel of 2 te nemen gebruik ik enkel een klein glazen roerstaafje (eventueel ook bij de apotheek verkrijgbaar). Kost stukken minder dan de rommel die ze bij de fotohandelaars verkopen. Zeg wel uitdrukkelijk dat er zeker geen sporen van ether mogen in zitten (zou niet mogen indien je om zuivere iso vraagt).
          Trouwens, ik heb hier de test gedaan.
          Laat gedurende 1 jaar de flesjes die men verkoop omgekeerd staan, dus op de dop rusten.
          Van de 4 geteste producten waren bij de 3 de plastieken druppelkoppen OPGELOST !!!! Dus ze zaten in de reinigingsvloeistof. Had ik die gebruikt dan waren de sensoren kapot !
          De spateltjes maak ik zelf.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: onderdhoud FX sensor

            DX spatel 2x(zonder op te lichten) over de FX sensor halen en die is ook helemaal gecleaned of althans behandeld.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: onderdhoud FX sensor

              Er bestaan swaps voor DX en FX- deze zijn iets groter, gebruik nooit een swap tweemaal. En dan het volgende, je geraakt niet tot bij de sensor zelf, door het glaasje wat erboven ligd het zgn laagdoorlaatfilter. Ik ken maar één body zonder dit, de Nikon D800E.Eénmaal je dit gedaan hebt, is het feitelijk simpel, in de handel vragen ze er om en bij de 40€ voor, en dan nog, wanneer je het echt nodig hebt ligt het binnen handbereik.Kleine stofjes doe ik weg via software. De vloeistof is isopropanol, zeer vluchtig. bij de apotheek goedkoop te verkrijgen.Dit wordt ook gebruik om microscooplenzen te reinigen, dus kan ook voor je lenzen.Hier koop ik http://www.visibledust.eu/
              Last edited by guido.g; 19 december 2016, 23:51.
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: onderdhoud FX sensor

                Ik gebruik in eerste instantie de Butterfly.Helpt voor de meeste stofjes.Indien onvoldoende resultaat dan spatels (afmeting volgens sensor formaat) met vloeistof.Gebruik hiervoor Eclipse,of Sensor clean van Visibledust.Voor heel vuile zaken hebben ze ook Smear Away.(maar 1 maal nodig gehad)
                Maar als mijn flesjes leeg zijn wordt het Isopropanol.Heb trouwens ook zo'n flesje al op voorraad staan,en kuis er nu af en toe mijn frontlenzen mee.
                ZEER BELANGRIJK:zorg ervoor dat je batterij goed geladen is.Anders klapt de spiegel naar beneden met alle gevolgen vandien.
                Een honderd procent zuivere sensor is een droom en blijft een droom.Dus niet bereikbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: onderdhoud FX sensor

                  Ik gebruik al 12 jaar groene Scotch tape...
                  Handig, veilig, geen vloeibaar gedoe, spotgoedkoop.

                  Gewoon zorgen dat je een recent tape gebruikt zodat de zijkanten geen residu achterlaten op de sensor.
                  Mocht dat al gebeuren, dan haal je dat er gemakkelijk weer af door er nog een keer met tape over te gaan.
                  Last edited by K-2; 20 december 2016, 12:02.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: onderdhoud FX sensor

                    Nog even het de handleiding van Spanjaart opgezocht :

                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


                    edit: oei, overbodige post dus... de voorgaande posts werden hier even niet getoond, vandaar.
                    Last edited by K-2; 20 december 2016, 12:14.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: onderdhoud FX sensor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Inderdaad, en ik vervang mijn rolletje wel om de twee jaar, alhoewel het steeds stofvrij wordt opgeborgen.
                      Naast de 3M gebruik ik zelfgemaakte spateltjes en als vloeistof isopropanol, isopropylalcohol, hoogste zuiverheid bij de apotheek verkrijgbaar. Met een flesje van 100ml doe je jaren, eeuwen (?). Om een druppel of 2 te nemen gebruik ik enkel een klein glazen roerstaafje (eventueel ook bij de apotheek verkrijgbaar). Kost stukken minder dan de rommel die ze bij de fotohandelaars verkopen. Zeg wel uitdrukkelijk dat er zeker geen sporen van ether mogen in zitten (zou niet mogen indien je om zuivere iso vraagt).
                      Trouwens, ik heb hier de test gedaan.
                      Laat gedurende 1 jaar de flesjes die men verkoop omgekeerd staan, dus op de dop rusten.
                      Van de 4 geteste producten waren bij de 3 de plastieken druppelkoppen OPGELOST !!!! Dus ze zaten in de reinigingsvloeistof. Had ik die gebruikt dan waren de sensoren kapot !
                      De spateltjes maak ik zelf.
                      Je kunt de uitwerking van een vloeistof op een plastic afsluitdopje, waarbij het afsluitdopje 1 jaar lang "ondergedompeld" is in die vloeistof, toch niet vergelijken met de uitwerking van een Swap met die zelfde vloeistof die gedurende 2 of 3 seconden over een Sensor gehaald wordt? Laat staan te beweren dat je Sensor dan kapot zou zijn geweest indien je die vloeistof gebruikt zou hebben?
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: onderdhoud FX sensor

                        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                        Je kunt de uitwerking van een vloeistof op een plastic afsluitdopje, waarbij het afsluitdopje 1 jaar lang "ondergedompeld" is in die vloeistof, toch niet vergelijken met de uitwerking van een Swap met die zelfde vloeistof die gedurende 2 of 3 seconden over een Sensor gehaald wordt? Laat staan te beweren dat je Sensor dan kapot zou zijn geweest indien je die vloeistof gebruikt zou hebben?
                        Ik wil gewoon dudien op het feit dat indien je per toeval die flesjes plat hebt laten liggen er eventueel plastiek is opgelost.
                        Gebruik je die vloeistof om je sensor te kuisen (in feite het glaservoor) dan heb je na verdamping een film van plasitek ... op de glazen onderdeel liggen. ALs je zeewater laat op dragen heb je zoutkristallen over. De opgeloste plastiek is helaas niet verdampt of weg. Niet meer niet min. EN het is niet de senor die beschadigd is of een plastieklaagje krijgt, maar wel het glazen filtertje ervoor.
                        En indien het om een vers flesje gaat waar nog geen plastiek, ... is in opgelost is er natuurlijk ook geen probleem.
                        Maar al die cleaning-producten kosten stukken meer dan het eenvoudige en doeltreffende zuivere isopropanol dat je in iedere apotheek kan vinden. Waarom duur en geheimzinnig als het ook eenvoudig kan ?

                        Hier een heel mooie uitleg over het reinigen van de sensor.
                        http://www.cleaningdigitalcameras.com/diy-projects/
                        Op mijn website: http://www.fotospotter.be kan je bij "Links", onderdeel: "Algemeen, nuttige tips, tutors" een tweetal gezipte films (Manueel reinigen van een CCD-CMOS) vinden die je de reiniging iets visueler weer geven.
                        Last edited by Wim.Vanmaele; 20 december 2016, 12:54.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: onderdhoud FX sensor

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Ik wil gewoon dudien op het feit dat indien je per toeval die flesjes plat hebt laten liggen er eventueel plastiek is opgelost.
                          Gebruik je die vloeistof om je sensor te kuisen (in feite het glaservoor) dan heb je na verdamping een film van plasitek ... op de glazen onderdeel liggen. ALs je zeewater laat op dragen heb je zoutkristallen over. De opgeloste plastiek is helaas niet verdampt of weg. Niet meer niet min. EN het is niet de senor die beschadigd is of een plastieklaagje krijgt, maar wel het glazen filtertje ervoor.
                          En indien het om een vers flesje gaat waar nog geen plastiek, ... is in opgelost is er natuurlijk ook geen probleem.
                          Maar al die cleaning-producten kosten stukken meer dan het eenvoudige en doeltreffende zuivere isopropanol dat je in iedere apotheek kan vinden. Waarom duur en geheimzinnig als het ook eenvoudig kan ?

                          Hier een heel mooie uitleg over het reinigen van de sensor.
                          http://www.cleaningdigitalcameras.com/diy-projects/
                          Op mijn website: http://www.fotospotter.be kan je bij "Links", onderdeel: "Algemeen, nuttige tips, tutors" een tweetal gezipte films (Manueel reinigen van een CCD-CMOS) vinden die je de reiniging iets visueler weer geven.
                          Dank voor je antwoord Wim, nu is het mij duidelijk (flesjes NIET liggend bewaren).
                          Last edited by olivetti; 21 december 2016, 10:08.
                          http://www.smuttynose.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: onderdhoud FX sensor

                            NEEN, rechtop zodat de plastieken druppelkop niet in aanraking blijf met de vloeistof; Normaal is dat methanol (eclipse, ...) maar die is NIET zuiver. Er zijn producten aan toegevoegd en die lossen blijkbaar plastiek op (bv ether)
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: onderdhoud FX sensor

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              NEEN, rechtop zodat de plastieken druppelkop niet in aanraking blijf met de vloeistof; Normaal is dat methanol (eclipse, ...) maar die is NIET zuiver. Er zijn producten aan toegevoegd en die lossen blijkbaar plastiek op (bv ether)
                              Bedoel ik ook, typo, en zal het aanpassen
                              http://www.smuttynose.nl

                              Comment

                              Working...
                              X