Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

    Na een aantal jaren, heb ik ondertussen toch al een behoorlijke foto collectie opgebouwd. Voor het bewaren ervan heb ik alles tot nu zo goed mogelijk georganiseerd in een mappen structuur volgens datum met daarbij zo min of meer het onderwerp waar die foto's over gaan dus bijvoorbeeld iets in de aard van 20160915_Vakantie-Kreata. Dit is bijvoorbeeld wel al voldoende als je op een bepaald moment al de foto's van een bepaald moment wil bekijken of zoekt. Maar als je op een bepaald moment alle foto's van een bepaald onderwerp of iemand of zo wil zien die in alle mappen zitten is dit niet mogelijk met dit systeem. Nu heb ik gelezen dat er bepaalde software bestaat, die dus toelaten om al je foto's te gaan voorzien van een of meerdere tags en dat je dan zou kunnen alle foto's selecteren die een bepaalde tag bevatten. Weet niet of dit een handige oplossing is, mij lijkt het nogal omslachtig (tenzij ik het verkeerd begrepen heb). Mochten er echter zijn die dit systeem gebruiken en het een goed systeem vinden, lees ik het graag en dan ook welk programma jullie hiervoor gebruiken of het beste vinden.
    Ik zelf had echter aan een ander oplossing gedacht, waar je dus foto's als het ware virtueel linkt aan een overzicht of album. Dus alle foto's zitten in een map of mappen structuur en je hebt bijvoorbeeld een album kids en alle foto's met de kinderen in de verschillende mappen komen desgewenst in dat album (of overzicht voor) terecht zonder dat de bewuste foto's daarvoor een tweede maal fysiek opgeslagen worden in een of andere map. Dus feitelijk zo een beetje zoals dat in de foto app van Apple werkt. Zijn er hier soms mensen die een pakket of programma kennen volgens dit systeem, maar voor alle duidelijkheid niet voor Apple maar dus wel voor Windows.

    Dank bij voorbaat.
    Mvg, Vic

  • #2
    Re: Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

    Daminion is een heel goede en volledige.
    Daminion Standalone 5.0
    De gratis versie (standalone) gaat (maar?) tot 15.000 bestanden.....
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

      Waarom Lightroom niet overwegen, dan kan je nog bewerken ook, en als je slim importeert kan je tags behouden en/of uitbreiden.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

        Dank u voor jullie reactie. ik bekijk Daminion zeker en vast gedurende het weekend. Lightroom, (had ik ook al eens naar gekeken), ziet er idd wel leuk en volledig uit, maar heeft er soms iemand een link waar je en onder welke formule je dat kunt best aanschaffen?

        Comment


        • #5
          Re: Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

          Voorlopig kan je LR nog als apart programma bestellen, maar men (de industrie) gaat meer over naar een huur-programma.
          Op bol.com kan je het nog kopen https://www.bol.com/nl/p/adobe-photo...pe=typedsearch
          En, nee, de hele polemiek over huren of kopen kan mij gestolen worden. Wie huurt krijgt Photoshop ook, wie koopt moet afwachten of een nieuwe camera wel ondersteund gaat worden.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

            Dank u u wel voor de info, echter ook de koopformule vind ik voor mezelf toch nogal duur. Ik bekijk het verder nog wel even.

            Mvg, Vic

            Comment


            • #7
              Re: Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

              Niet twijfelen, Vic.
              Lightroom is de de facto standaard waar 95% van de fotografen mee werken.
              ...en je krijgt waar je voor betaald..... kwaliteit.
              Dit is wat jij nodig hebt + een goed boek want de leercurve is nogal hoog.
              Er is veel te leren dus kan je best meteen in het beste investeren, ik bedoel, investeren in leren.
              De kans is groot dat je na vele omzwervingen toch uiteindelijk bij LR terecht komt en dan heb je veel verloren moeite gedaan.

              Neen, ik heb geen aandelen bij Adobe.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

                Ik kan bovenstaande alleen bevestigen. Ik ben hier volop bezig grote kuis te houden in mijn foto's. In de begin jaren 2000 nam ik soms 3000 foto's per maand. Tegenwoordig ben ik al veel selectiever. Dus gaan er heel wat foto's naar de prullenmand. Ik heb me onlangs het boek van Piet Van Den Eynde Lightroom 6 ontmaskerd aangeschaft en heb hier al veel uit geleerd. Ben momenteel bezig met gezichtsherkenning en sta versteld hoe goed dat werkt in lightroom. Maar het organiseren van je foto's vraagt wel de nodige discipline. Elke foto een rating geven en trefwoorden, er kruipt veel tijd in. Ik heb me voorgenomen om dat vanaf nu direct bij het importeren te doen.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's colectie ordenen, organiseren en beheren

                  Lightroom is zeker de software, want die biedt een groot aantal mogelijkheden. Vooral heel belangrijk om Raw-bestanden te ontwikkelen.

                  Maar als je wilt alleen organiseren, en dan trefwoorden op je foto’s toewijzen om een catalogus op te stellen zijn er gratis of goedkopere programma’s. Er bestaat ACDSee (heel bekend), maar persoonlijk gebruik ik nog een oude pro-versie van Zoner PhotoStudio (minder bekend). Tegenwoordig bestaat ook een gratis versie maar ik weet niet of het aantal foto’s voor de catalogus beperkt is. Je kan proberen en als niet geschikt is wegwerpen. Hier zijn de links:

                  https://free.zoner.com/

                  https://www.zoner.com/en/spectacular...ps18-free-page

                  Comment

                  Working...
                  X