Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste aankoop compact digitale camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste aankoop compact digitale camera

    Wat is voor het moment de beste digitale compact camera, eentje die je makkelijk kunt meenemen in de tas van je jas?
    Is dit nog altijd de Sony RX100 reeks ... of zijn er ook andere merken.
    Zou deze als 2de camera willen gebruiken en ook deze altijd op zak hebben.
    Last edited by Valist; 16 december 2016, 21:16.

  • #2
    Re: Beste aankoop compact digitale camera

    Moderator Note: Ik heb je crosspost in "Gezocht" verwijderd.
    1. Je mag dezelfde topic slechts in één subforum plaatsen;
    2. Jouw vraag wacht op een antwoord: in Gezocht kan enkel via privébericht (of mailadres zo je dat opgegeven hebt) gereageerd worden).


    In afwachting van een antwoord, kun je alvast lezen wat TestAankoop ervan vindt: https://www.test-aankoop.be/hightech...hannel=Social#
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Goh....De beste.......Kan soms een beetje subjectief zijn.....De Sony behoort zeker in dat rijtje maar de Panasonic LX100 is zeker even goed zoniet beter....Sensor is nog groter (1.33"), heeft een viewfinder, een Leica 24-75mm lens, F1.7-2.8, 4K video.... Toestel is wel iets groter dan de Sony... Wil je meer zoom dan is de compact bij uitstek de Panasonic TZ100

      De Canons heb ik er niet bij vermeld omdat deze geen viewfinder hebben.....

      De Sony gebruikers gaan me waarschijnlijk zeer hard tegenspreken maar dat ben ik ondertussen gewoon.....
      Vergeet niet dat de Sony's ook een pak duurder zijn, zeker de V versie......dik over de 1000€

      De Panasonic TZ100 is verkozen tot DE vakantie camera van het jaar.....
      Last edited by Franciskine; 17 december 2016, 16:53.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Beste aankoop compact digitale camera

        Ik vind de TZ100 maar zeer zwakke jpegs hebben, klik, details gaan volledig verloren. De LX100 vind ik trouwens ook niet denderend voor een micro four thirds sensor, en 12mp is echt niet veel tegenwoordig.

        Vanaf de RX100III heb je ook een inklapbare elektronische zoeker. De IV kan dan weer 4K en super slow motion doen. De V heeft een betere,snellere fasedetectie AF en de buffer is ook groter. Als je geen 4K nodig hebt denk ik dat je het best af bent met de III.
        Last edited by alex606; 17 december 2016, 16:43.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Hier kan je eens vergelijken : https://www.dpreview.com/products/co...sonic_dmclx100

          Enkel de allerduurste Sony versie V kan de LX100 bijbenen......kost wel 500€ meer...
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Hier zie je een review van die TZ100 : https://youtu.be/GxzyXoCzKzA Twee heel bijzondere functies : photo capture uit een video en de Post focus mode......toch wel straf.
            Denk dat ik me deze ook ga aanschaffen......
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Beste aankoop compact digitale camera

              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
              Ik vind de TZ100 maar zeer zwakke jpegs hebben, klik, details gaan volledig verloren. De LX100 vind ik trouwens ook niet denderend voor een micro four thirds sensor, en 12mp is echt niet veel tegenwoordig.

              Vanaf de RX100III heb je ook een inklapbare elektronische zoeker. De IV kan dan weer 4K en super slow motion doen. De V heeft een betere,snellere fasedetectie AF en de buffer is ook groter. Als je geen 4K nodig hebt denk ik dat je het best af bent met de III.

              Dat de LX100 het iets minder doet dan een M43 camera is een feit... want het is dan ook geen M43 camera.

              De LX100 is multi-aspect ratio en heeft daarom een oversized sensor aan boord... juist.... een M43 16mp sensor en dus wordt de gehele sensor niet gebruikt.
              Elke beeldverhouding 4:3/3:2/16:9 heeft dezelfde beeldcirkel-diagonaal (uitgezonderd 1:1).
              Een 3:2 beeld is dus geen crop van een 4:3 beeld zoals je dat in een M43 camera wel zou doen.
              De algemene crop-factor is 2.2 en van de 16mp zijn er 12,7mp max. in gebruik naar gelang de beeld-ratio.

              Vermits er maar een deel van die M43 gebruikt wordt ... is het ook normaal dat de prestaties iets minder zijn dan zijn M43 broertjes ( DR, Ruis )

              Panasonic heeft niet de intentie gehad om de LX100 als 4/3 camera te bestempelen.
              In principe is dit wel mogelijk maar waarschijnlijk bewust niet gedaan om het geheel nog vrij compact te houden in combinatie met deze lens (24-70 FOV eq.2.8) (lens zou alleszins groter zijn)

              Tussen een RX100 en de LX is het vrij simpel voor mij.
              Als het in mijn achterzak moet passen de RX100.
              Als ik met een camera op stap wil die als een camera aanvoelt en grootte van iets minder belang is .. de LX
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Beste aankoop compact digitale camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

                Vermits er maar een deel van die M43 gebruikt wordt ... is het ook normaal dat de prestaties iets minder zijn dan zijn M43 broertjes ( DR, Ruis )

                ..
                dat is technisch gezien kompleet kletskoek .. dat is zoals zeggen dat er in een ballon minder lucht zit in het midden dan in heel de ballon ...

                Comment


                • #9
                  Re: Beste aankoop compact digitale camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  dat is technisch gezien kompleet kletskoek .. dat is zoals zeggen dat er in een ballon minder lucht zit in het midden dan in heel de ballon ...
                  Wetenschappelijk gezien, zit er in het midden ook minder lucht als in de hele ballon...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste aankoop compact digitale camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    dat is technisch gezien kompleet kletskoek .. dat is zoals zeggen dat er in een ballon minder lucht zit in het midden dan in heel de ballon ...
                    Dit geldt ook voor de Canon G1X mkII tegenover het vorige model ...de G1X (MK1)
                    De MKII is nu ook multi-aspect-ratio en heeft de identieke sensor van de MKI.
                    Low light prestaties en DR zijn iets minder dan op het vorige model wat geheel logisch is (kleiner effectief sensor oppervlak die gebruikt wordt)
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Compact modellen :

                      't Is inderdaad moeilijk kiezen ....

                      1" sensor en lichtsterke lens, dat betekent inleveren aan zoom mogelijkheden.

                      1" sensor en voldoende zoom betekent inleveren aan lichtsterke lens....

                      Combinatie van beiden in een compact bestaat dus eigenlijk niet en ik vrees dat iets dergelijks voorlopig ook niet mogelijk is.....
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste aankoop compact digitale camera

                        Ik doe het, sinds kort, opnieuw met een Fuji X100. Dit keer een T-versie. Na de twee vorige versies (ik had ze allebei) ben ik blij eindelijk een erg vlot werkende X100 te bezitten.
                        Er kan nog nauwelijks iets verbeterd worden volgens mij.
                        Als je licht op stap wilt (straatfotografie) EN je wilt beeldkwaliteit (APC) dan is deze camera toch maar moeilijk bij te benen. Ook perfect als familiefoto camera volgens mij.
                        Je moet natuurlijk bereid zijn je benenzoom te gebruiken. Dat is wat je dan moet inleveren, Franiskine. 't is altijd iets. De perfectie bestaat niet en zal ook nooit bestaan.
                        Ikzelf vind het zalig fotograferen met dit ding en door zijn eenvoud kan ik mij nu opnieuw concentreren op waar het echt over gaat: fotograferen.
                        Straatfotograaf in Antwerpen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste aankoop compact digitale camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                          Ik doe het, sinds kort, opnieuw met een Fuji X100. Dit keer een T-versie. Na de twee vorige versies (ik had ze allebei) ben ik blij eindelijk een erg vlot werkende X100 te bezitten.
                          Er kan nog nauwelijks iets verbeterd worden volgens mij.
                          Als je licht op stap wilt (straatfotografie) EN je wilt beeldkwaliteit (APC) dan is deze camera toch maar moeilijk bij te benen. Ook perfect als familiefoto camera volgens mij.
                          Je moet natuurlijk bereid zijn je benenzoom te gebruiken. Dat is wat je dan moet inleveren, Franiskine. 't is altijd iets. De perfectie bestaat niet en zal ook nooit bestaan.
                          Ikzelf vind het zalig fotograferen met dit ding en door zijn eenvoud kan ik mij nu opnieuw concentreren op waar het echt over gaat: fotograferen.
                          In digi_fotografie_land blijft de 'wet van behoud van ellende' actueel. Voor welk systeem je ook opteert, je kiest ook voor de nadelen ervan. En idd, helemaal gelijk hierboven, met die X100, dat is heel draagbare en uitstekende kwaliteit. Zelfs een Fuji x-70 voldoet helemaal.
                          https://efbeo.wordpress.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste aankoop compact digitale camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            dat is technisch gezien kompleet kletskoek .. dat is zoals zeggen dat er in een ballon minder lucht zit in het midden dan in heel de ballon ...
                            Technisch gezien heeft de sensor van de LX100 dezelfde prestaties van M43 (generatie sensor GX7,GM1, GM5)
                            Maar multi-aspect-ratio heeft zo al crop nodig.
                            Voor 4:3 verhouding behoud je 12,7mp (van de 4/3 16mp sensor)
                            Als je toch ook maar iets van fotografie kent zou je dat toch moeten weten.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste aankoop compact digitale camera

                              Ik gebruik zelf geen dure compact meer... De RX100-II is al een hele tijd weg.

                              Wat echt compact betreft is er enkel nog een goedkope HX60v in huis, en mijn telefoon.
                              Als ik het zeker goed wil hebben, dan gaat als volgende in de rij mijn A6000 mee, bv. met 16-50 of 35/1.8 erop. Past perfect in mijn jaszak.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X