Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

    Hallo,

    Ik vroeg mij af of er mensen ervaring hebben met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?
    Ik ben zo wat aan het uitkijken naar canon (fullframe) bv: 24-105mm 4.0 en 17-40mm 4.0 of de 16-35 4.0mm maar deze laatste vind ik nog niet zo snel terug...

    Zijn er zaken waar je zeker op moet letten?

    Graag hoor ik jullie ervaringen.
    http://www.marjanpolleyphotography.be/
    https://www.facebook.com/MarBexexploring

  • #2
    Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

    Als je tweedehands spullen koopt bij een handelaar, dan krijg je er normaalgezien garantie bij, particulier is zonder garantie (als de spullen ouder zijn dan 2 jaar).
    Maar bij een handelaar is de prijs doorgaans hoger.

    Ik heb zelf nog geen tweedehands fotomateriaal gekocht in een winkel, ik heb ooit al wel verschillende lenzen tweedehands gekocht via dit forum, en tot nu toe is dat altijd perfect verlopen.
    De 16-35 f4 L IS is recenter, daarom zal je die wat moeilijker tweedehands vinden dan bijvoorbeeld een 24-105 f4 L IS (die is dikwijls met een full-frame gekocht als kitlens).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als je tweedehands spullen koopt bij een handelaar, dan krijg je er normaalgezien garantie bij, particulier is zonder garantie (als de spullen ouder zijn dan 2 jaar).
      Maar bij een handelaar is de prijs doorgaans hoger.

      Ik heb zelf nog geen tweedehands fotomateriaal gekocht in een winkel, ik heb ooit al wel verschillende lenzen tweedehands gekocht via dit forum, en tot nu toe is dat altijd perfect verlopen.
      De 16-35 f4 L IS is recenter, daarom zal je die wat moeilijker tweedehands vinden dan bijvoorbeeld een 24-105 f4 L IS (die is dikwijls met een full-frame gekocht als kitlens).
      Dank u voor het snelle antwoord... bijkomend vraagje op wat moet je precies letten als je een tweedehands objectief aanschaft?

      Grtjes.
      http://www.marjanpolleyphotography.be/
      https://www.facebook.com/MarBexexploring

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

        Oorspronkelijk geplaatst door Miss_Picture81 Bekijk bericht
        Dank u voor het snelle antwoord... bijkomend vraagje op wat moet je precies letten als je een tweedehands objectief aanschaft?

        Grtjes.
        Maak voor de aankoop een paar testopnamen.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Maak voor de aankoop een paar testopnamen.
          Dat is niet echt voldoende. Toch niet zonder wat meer uitleg

          Bekijk voor eerst goed de lens elementen. Zowel de voor- en achterkant. Check voor stof / schimmel en krassen.
          Kijk ook eens goed door te lens. Bij nikon moet je meestal het diafragma hendeltje open houden. Bij canon zal dat anders zijn.
          Lees anders dit even door:
          Shop by department, purchase cars, fashion apparel, collectibles, sporting goods, cameras, baby items, and everything else on eBay, the world's online marketplace


          Zie ook het stukje over olie op de diafragmabladen. Je test best ook even verschillende diafragma waarden om zeker te zijn dat ze niet blijven hangen.
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
            Maak voor de aankoop een paar testopnamen.
            Lijkt mij idd verstandig
            http://www.marjanpolleyphotography.be/
            https://www.facebook.com/MarBexexploring

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

              Een tweede hands 17-40mm L word meestal verkocht voor € 450 à € 500 door een particulier, geen garantie als die dus ouder is dan 2 jaar.
              Die lens kan dan misschien wel iets minder dan twee jaar geleden gekocht zijn geweest, maar zonder aankoop factuur ben je nergens omdat die lens drie of vier jaar geleden is gemaakt.
              De fabrieksgarantie is bijgevolg verlopen gezien je geen aankoopbewijs in handen hebt.
              Bij Konijnenberg vragen ze € 399 voor een 17-40mm L en krijg je 1 jaar garantie.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

                Ik had dit weer beter niet gezien - net een sigma mc11 met canon-vatting gekocht...

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

                  Ik heb al een paar keer tweedehands gekocht bij konijnenberg. wel enkel dingen die op voorraad waren in turnhout dus niet via internet van één van hun andere winkels. Oa een fuji x10 en een 14 f2.8 voor canon. Steeds een goede deal. Je betaald meestal wel iets meer dan indien je via een tweedehands site koopt maar je krijgt er wel garantie bij. Soms helpt het ook om eens een mailtje naar de winkel te sturen, niet alles staat op de website heb ik al gemerkt.
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

                    Als ik een tweedehands lens koop check ik onderstaande. Het moeilijke bij vele van deze punten is om te bepalen of het binnen de toleranties ligt.
                    (- aankoopbewijs, leeftijd en garantie)
                    - aanwezigheid lensdoppen en zonnekap (passen deze ook ?)
                    - staat van de elektrische contacten
                    - sporen van zware val
                    - speling op de onderdelen, zoom en diafragma ring
                    - krassen op lens of beschadiging van de coating door gebruik van foute reinigingsproducten (voor en achterzijde)
                    - stof in de lens (zie ook controle opname), sporen van schimmel of zand zijn een absolute no-go
                    - soepele montage en demontage op body
                    - hysteresis op manuele scherpstelling en zoom
                    - verschuiven (creep) van brandpuntsafstand
                    - herkenning van lens (info bij opname)
                    - controle stof door foto van egale heldere achtergrond bij f22 (weet op voorhand hoeveel stof er op je eigen sensor zit)
                    - werking diafragma bij grootste en kleinste instelling (2x snelle reeks, vergelijk steeds eerste, tweede en laatste beeld)
                    - accuraatheid AF (af dottune) bij minimale en maximale brandpuntsafstand
                    - soepele werking AF tussen ver en kort, zowel bij grote als kleine brandpuntsafstand
                    - hysteresis (af dottune) AF bij midden brandpuntsafstand (na vorige shot respectievelijk bij korte en lange brandpuntsafstand)
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

                      Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                      Als ik een tweedehands lens koop check ik onderstaande. Het moeilijke bij vele van deze punten is om te bepalen of het binnen de toleranties ligt.
                      (- aankoopbewijs, leeftijd en garantie)
                      - aanwezigheid lensdoppen en zonnekap (passen deze ook ?)
                      - staat van de elektrische contacten
                      - sporen van zware val
                      - speling op de onderdelen, zoom en diafragma ring
                      - krassen op lens of beschadiging van de coating door gebruik van foute reinigingsproducten (voor en achterzijde)
                      - stof in de lens (zie ook controle opname), sporen van schimmel of zand zijn een absolute no-go
                      - soepele montage en demontage op body
                      - hysteresis op manuele scherpstelling en zoom
                      - verschuiven (creep) van brandpuntsafstand
                      - herkenning van lens (info bij opname)
                      - controle stof door foto van egale heldere achtergrond bij f22 (weet op voorhand hoeveel stof er op je eigen sensor zit)
                      - werking diafragma bij grootste en kleinste instelling (2x snelle reeks, vergelijk steeds eerste, tweede en laatste beeld)
                      - accuraatheid AF (af dottune) bij minimale en maximale brandpuntsafstand
                      - soepele werking AF tussen ver en kort, zowel bij grote als kleine brandpuntsafstand
                      - hysteresis (af dottune) AF bij midden brandpuntsafstand (na vorige shot respectievelijk bij korte en lange brandpuntsafstand)
                      Sjoef, en hoelang duurt dat allemaal?
                      Ik denk niet dat ik het geduld zou kunnen opbrengen als je bij om een lens zou komen.
                      Maar ja, dat is allemaal je goed recht hoor, al vind ik het erg overdreven.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand ervaring met het aankopen van tweedehands lenzen bij foto konijnenberg?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        ... al vind ik het erg overdreven.
                        Het neemt mij ca. 20min. om deze dingen te testen en maakt dat ik er daarna geen spijt van krijg. Uiteindelijk krijgt je geen enkele garantie, ken je niets van de historiek(en) van de lens en niets van de persoon waar je deze van koopt. Bovendien krijgt men geen grote kortingen op kwalitatieve tweedehands lenzen.

                        Kan iemand anders zeggen wat hij/zij controleert bij aankoop van een tweedehands lens voor pakweg 750€ ?

                        Wie zou anderzijds bvb. de koper een week tijd geven om zich te bedenken ?
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment

                        Working...
                        X