Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

    Ik wil sneeuwkettingen kopen voor onze wagen, een Seat Leon ST met bandenmaat 225/40 R18, voor occasioneel gebruik - 1 ŕ 2 keer per jaar, op wintersportvakantie. Vanzelfsprekend hebben we al winterbanden; kettingen zijn voor die momenten waarop de winterbanden het niet meer aankunnen.
    Iemand tips, ervaring met bepaalde merken/modellen?

    Voor een vorige wagen had ik kettingen van Bölk, maar die heb ik nooit moeten gebruiken - en die wagen had 16" wielen.

  • #2
    Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

    Comment


    • #3
      Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

      Niet toegestaan in Duitsland en Oostenrijk, kan ik niks mee doen...
      Ik wil overigens geen sneeuwsok, maar wel ketting. Zo'n sok gaat niet zo heel lang mee

      Comment


      • #4
        Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

        Voor sneeuwkettingen met schakels van gelijke grootte zit het prijsverschil meestal in de legering, de vorm en de kwaliteit van de lassen van die schakels.
        Die bepalen de slijtvastheid.
        Een versleten schakel of een las die lost kan heel wat schade teweegbrengen. (......plus een auto die zich vast rijdt in barre weersomstandigheden..... )
        'k Zou dus niet besparen op de kwaliteit van sneeuwkettingen.
        Wel nakijken wat de maximum grootte van de schakels mag zijn. De ruimte in de wielkast en de onderdelen van de ophanging/remmen kunnen beperkend zijn.
        Heel belangrijk : na gebruik het zout goed afspoelen.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

          Jammer dat je ze niet wat vroeger hebt gevraagd. Ik had er twee paar liggen die ik kwijt wou en die nooit op een wiel gelegen hebben/hadden.
          Je had ze gratis mogen hebben, want :
          Eerst op kapaza gezet tegen 15 euro per paar, geen interesse, dan maar 10 euro per paar, geen interesse, uiteindelijk 5 euro per paar...en nog geen interesse.
          Op containerpark gooien vond ik toch maar zonde en daarom uiteindelijk gaan afgeven in de kringloopwinkel, om ze toch maar kwijt te zijn .

          Comment


          • #6
            Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

            Ik hoor pas vandaag dat er skivakantie ingepland is

            Comment


            • #7
              Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Niet toegestaan in Duitsland en Oostenrijk, kan ik niks mee doen...
              Ik wil overigens geen sneeuwsok, maar wel ketting. Zo'n sok gaat niet zo heel lang mee
              Sneeuwsok gaat misschien niet zo lang mee , maar ik weet niet hoe lang je je wagen houdt, pak bv 5 jaar x 2 = max 10 x gebruik , maak zelf je berekening he ...
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

                Beetje bergpas is toch al gauw zo'n 10km - en vooral als we redelijk vroeg in het jaar naar Roemenië rijden kan je door sneeuw verrast worden in de Karpaten. En daar wordt niet gestrooid

                Ook voor skivakantie, liever kettingen. Volgende auto heeft zeer waarschijnlijk toch dezelfde wielenmaat.

                Comment


                • #9
                  Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

                  En verkoopt uw garage of bandencentrale geen kettingen die geschikt zijn voor uw wagen?
                  Toch de beste plaats om info te bekomen?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

                    Is dit een hulp ? http://www.anwb.nl/auto/tests/sneeuw...neeuwkettingen
                    Duitse en Oostenrijkse merken voldoen aan de gangbare normen. Voor de Alpenlanden.
                    Voorbeeld :
                    Bandenspray en sneeuwsokken : Voor wintersportomstandigheden presteren ze onvoldoende en ze zijn niet toegestaan als sneeuwkettingen verplicht zijn.
                    Michelin Easy Grip II : In de meeste landen in de Alpen is deze nog niet toegestaan als er kettingplicht geldt, door het ontbreken van staal in de ketting.
                    Noot: de "beste" kettingen zijn diegenen die je, door te oefenen, bijna blindelings en "snel" kan opleggen. ......Ook bij slecht en koud weer.
                    Vergeet geen matje, grondzeiltje (of iets dergelijks) voor de knieën......
                    Last edited by Skitch; 17 december 2016, 22:29.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Is dit een hulp ? http://www.anwb.nl/auto/tests/sneeuw...neeuwkettingen
                      Duitse en Oostenrijkse merken voldoen aan de gangbare normen. Voor de Alpenlanden.
                      Voorbeeld :

                      Noot: de "beste" kettingen zijn diegenen die je, door te oefenen, bijna blindelings en "snel" kan opleggen. ......Ook bij slecht en koud weer.
                      Vergeet geen matje, grondzeiltje (of iets dergelijks) voor de knieën......
                      Toen wij nog "naar de sneeuw" op vakantie gingen en sneeuwkettingen mee hadden voor het geval dat, dan zaten er ook telkens een paar mouwen bij, afknipt van een oude jas.
                      Die kon ik over mijn andere jas trekken, want bij het oefenen thuis had ik vastgesteld dat bij het opleggen van de kettingen je armen vuil waren tot zowat onder je oksels .
                      Een verwittigd man.....

                      PS Verschillende keren tijdens de winter naar Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk geweest en ze nooit moeten opleggen... maar je zal ze maar niet bijhebben wanneer je ze eens echt nodig hebt.
                      Ooit richting Sauerland getrokken, waar je nu niet echt een pak sneeuw zou verwachten, en we kregen er wel een pak. Was onze eerste wintervakantie en we hadden geen sneeuwkettingen wij.
                      Op de heenreis door ongeveer 20 cm sneeuw moeten rijden gedurende tientallen kilometers, en dat zonder problemen... al zat ik wel met de p..pers .

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

                        Tijdens de winter 2004-2005 zat ik een paar maanden in Fürstenstein (Duitsland) dat met mijn firmawagen,
                        niet voorzien van winterbanden en met een set sneeuwkettingen in de koffer.
                        Op een bepaald moment was het -17 °C en lag er s'morgens 20 cm sneeuw op de weg, ik kan daar maar een ding over zeggen,
                        bij -17 kettingen leggen is geen pretje, met handschoenen aan kan je niets doen met die haakjes, en zonder handschoenen
                        niet te doen van de koude daar zitten rommelen in de bevroren sneeuw....

                        Een winter die ik niet snel zal vergeten, maar ik moest er enkel de verhuis van een ganse fabriek coördineren, ik heb er nog foto's van



                        Last edited by Guest42; 19 december 2016, 08:50.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

                          De garage zal absoluut heel blij zijn om me sneeuwkettingen te verkopen. Maar dat zijn niet noodzakelijk de beste of de goedkoopste

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke sneeuwkettingen - occasioneel gebruik?

                            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                            De garage zal absoluut heel blij zijn om me sneeuwkettingen te verkopen. Maar dat zijn niet noodzakelijk de beste of de goedkoopste
                            Vergeet mindere kwaliteit, je wil het niet mee maken dat een van die kettingen los komt en de helft van je wielkast sloopt.

                            Comment

                            Working...
                            X