Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

installatie NAS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • installatie NAS

    Goede avond,
    Ik heb een praktische vraag rond installatie van een NAS (WD My Cloud Mirror 4TB).
    Bedoeling van de NAS :
    -de kinderen die thuis wonen én degene die uit huis zijn, de mogelijkheid te geven om back ups te maken van hun gegevens in een met wachtwoord beveiligde map.
    -gemeenschappelijke, voor iedereen toegankelijke mappen te creëren om bv foto's van elkaar te bekijken
    -mijn fotobestanden veilig te stockeren
    -vanuit bv hotel in buitenland bestanden te raadplegen op NAS en foto's vanuit hotel buitenland downloaden naar NAS

    Ik heb een Telenet abonnement met modem.
    Vanuit de modem vertrekt een kabel naar een router.
    Mijn desktop is met kabel aangesloten op de router.
    De laptoppen van vrouw en kinderen via WIFI verbonden.

    Nu mijn vraag :
    Sluit ik de NAS best aan op de Telenet modem? of op de router?
    Wat zijn, als dier al zijn, de voor- en de nadelen van het één of het ander?
    Alvast bedankt voor input

  • #2
    Re: installatie NAS

    Ik heb hier ook een NAS draaien, die is rechtstreeks aangesloten op de modem van Telenet.
    Werkt perfect moet ik zeggen. Ook als ik op een andere locatie iets moet hebben.
    Ik heb verder niets ingesteld of verandert op de Telenet modem.
    Installatie van de NAS ging vanzelf.
    Ook een aparte gast map aangemaakt met restrictie's voor eventueel iets door te geven aan anderen.
    Als je hem aansluit op een aparte router zou het kunnen zijn dat je moet gaan forwarden.
    Ook de rest van het gezin hier maakt gebruik van de NAS via aparte mappen.

    PS: Ik werk hier met een Synology.
    Last edited by rufus1964; 12 december 2016, 20:41. Reden: PS'je
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #3
      Re: installatie NAS

      Ok, ga ik ook doen dan. Simpel en eenvoudig.
      De opzet van de "aparte gast map" snap ik niet echt.

      Comment


      • #4
        Re: installatie NAS

        En elk lid van het gezien heeft dan zijn eigen map?
        Ook eventuele gezinsleden die niet meer "thuis" wonen?

        Comment


        • #5
          Re: installatie NAS

          Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
          En elk lid van het gezien heeft dan zijn eigen map?
          Ook eventuele gezinsleden die niet meer "thuis" wonen?
          De mijne hang gewoon aan een Netgear Gigabit Switch - ik denk dat het niet veel uitmaakt.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: installatie NAS

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            De mijne hang gewoon aan een Netgear Gigabit Switch - ik denk dat het niet veel uitmaakt.
            Hier ook aan een switch hoor, en die hangt aan de modem.
            Een switch doet verder niets en stuurt rechtstreeks vanuit de modem.
            Dus een ip adres van de Telenet modem.
            Een router daarentegen geeft zelf zijn eigen ip adressen, tenzij hij op bridge staat.
            Iedereen kan een eigen map maken/krijgen.
            Mijn gast map is voor als ik bv een aantal foto's of iets anders wil doorgeven aan iemand anders.
            Die krijgt dan het wachtwoord van die map en kan dan hetgeen downloaden of iets van hem of haar uploaden.
            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

            Comment


            • #7
              Re: installatie NAS

              Misschien kan iemand helpen.
              Heb van een vriend een oudere NAS gekregen die hij niet meer gebruikt: Netgear RN202-100NES ( 2 HD van 1TB). Hij heeft de 2 HD's geformatteerd voor hij mij de NAS gaf.
              Ik mag die aansluiten waar ik wil, op de modem van Telenet, op de router, rechtstreeks via usb of via ethernetkabel op desktop of laptop, ik krijg die niet te zien.
              Ik vind geen oplossing. Zou het kunnen dat er door het formatteren van de HD's de nodige soft eveneens verwijderd werd?
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #8
                Re: installatie NAS

                Iedereen bedankt voor de hulp. NAS werkt, nog wat mappen en dergelijke instellen.
                Topic mag van mij afgesloten worden.

                Comment


                • #9
                  Re: installatie NAS

                  Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                  Misschien kan iemand helpen.
                  Heb van een vriend een oudere NAS gekregen die hij niet meer gebruikt: Netgear RN202-100NES ( 2 HD van 1TB). Hij heeft de 2 HD's geformatteerd voor hij mij de NAS gaf.
                  Ik mag die aansluiten waar ik wil, op de modem van Telenet, op de router, rechtstreeks via usb of via ethernetkabel op desktop of laptop, ik krijg die niet te zien.
                  Ik vind geen oplossing. Zou het kunnen dat er door het formatteren van de HD's de nodige soft eveneens verwijderd werd?
                  Geen idee wat betref Netgear NAS (ik gebruik Synology) maar de software staat normaal gezien niet op de HD's. Je kan perfect een NAS aanschaffen en daar zelf nieuwe HD's insteken. Waarschijnlijk heeft je vriend de netwerkinstellingen manueel gedaan en zit de NAS in een andere range. Kijk eens in de manual of er geen manier is om alles te resetten.

                  BTW, Ethernet rechtstreeks tussen PC en NAS? Dat is niet de bedoeling natuurlijk.
                  Aan USB gekoppeld? Zover ik (even) naar de info gekeken heb dient dat om USB storage aan je NAS te hangen niet voor transfer tussen PC en NAS.

                  Ik denk dat je best een "factory reset" doet om terug naar nieuwstaat te gaan:

                  To access the boot menu:
                  1.Power off your storage system.
                  2.Using a straightened paper clip, press and hold the Reset button.
                  3.Press the Power button.
                  The system powers on.
                  Volg dan de instructies in de manual.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: installatie NAS

                    Ik heb hier ook een Synology NAS. Die heb ik ook leeg aangekocht en daar zelf twee HDD's ingestoken.
                    Dus mij lijkt ook dat een reset het beste idee is.
                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: installatie NAS

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      De mijne hang gewoon aan een Netgear Gigabit Switch - ik denk dat het niet veel uitmaakt.
                      Er is wel een verschil tussen een switch en een extra router hé.

                      Met een switch blijf je in dezelfde IP-range en met een extra router maak je "in principe" een netwerk in een andere IP-range.
                      Tenzij men de extra router als switch gaat instellen natuurlijk.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: installatie NAS

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Geen idee wat betref Netgear NAS (ik gebruik Synology) maar de software staat normaal gezien niet op de HD's. Je kan perfect een NAS aanschaffen en daar zelf nieuwe HD's insteken. Waarschijnlijk heeft je vriend de netwerkinstellingen manueel gedaan en zit de NAS in een andere range. Kijk eens in de manual of er geen manier is om alles te resetten.

                        BTW, Ethernet rechtstreeks tussen PC en NAS? Dat is niet de bedoeling natuurlijk.
                        Aan USB gekoppeld? Zover ik (even) naar de info gekeken heb dient dat om USB storage aan je NAS te hangen niet voor transfer tussen PC en NAS.

                        Ik denk dat je best een "factory reset" doet om terug naar nieuwstaat te gaan:



                        Volg dan de instructies in de manual.
                        Factory reset geprobeerd, het enige resultaat is dat een aantal lichtjes uren (8u en nog aan het knipperen) staan te knipperen. Een manual zat niet in de doos, en ik heb op de site van Netgear de uitgebreide manual niet gevonden, wel hoe te resetten. Maar ik ga de site opnieuw raadplegen.
                        Het rechtstreeks koppelen aan de PC was een wanhoopspoging .
                        Sony RX10 Mark IV
                        nog een fijne dag verder!
                        Guido

                        Comment


                        • #13
                          Re: installatie NAS

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                          Factory reset geprobeerd, het enige resultaat is dat een aantal lichtjes uren (8u en nog aan het knipperen) staan te knipperen. Een manual zat niet in de doos, en ik heb op de site van Netgear de uitgebreide manual niet gevonden, wel hoe te resetten. Maar ik ga de site opnieuw raadplegen.
                          Het rechtstreeks koppelen aan de PC was een wanhoopspoging .
                          Deze manual. Blz 25 geeft info over de status van de LEDS.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: installatie NAS



                            Bij Synology heb je Synology Assistant.
                            Dit programma zoekt alle Nas servers in je IP range (192.168.1.X tot 255)

                            Bij Netgear moet je IMO het programma READYCloud gebruiken om dit apparaat te vinden en vandaar kan je de nodige soft installeren.
                            Die moeite laat ik aan u over
                            Last edited by w00ha; 14 december 2016, 09:52.

                            Comment


                            • #15
                              Re: installatie NAS

                              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              Bij Synology heb je Synology Assistant.
                              Dit programma zoekt alle Nas servers in je IP range (192.168.1.X tot 255)
                              Dat hangt er van af natuurlijk. Hier zit het lokale netwerk op 192.168.178.xxx (Fritzbox, en dat kan veranderd worden)

                              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              Bij Netgear moet je IMO het programma READYCloud gebruiken om dit apparaat te vinden en vandaar kan je de nodige soft installeren.
                              Het MOET niet maar als je niet in de NAS geraakt kan dat handig zijn.


                              Normaal zou de router een IP moeten geven aan de NAS tenzij DHCP uitgeschakeld is.

                              @Guido
                              Kan je in de router niet zien welke apparaten welk IP adres hebben?
                              Wat zegt je vriend er over? Moest de NAS weg wegens problemen?
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X