Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

    Heeft iemand ervaring met de CA bij de grootste opening van deze lens ?
    CA uit zich meestal als groen en of paarse kleuren die er niet mogen zijn .
    Ik denk erover na deze aan te schaffen maar als het verschijnsel te erg is moet ik nog eens goed nadenken of zijn er alternatieven in dezelfde prijsklasse voor portretfotografie ?
    De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

  • #2
    Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

    Het is al een tijd geleden dat ik die gebruikt heb, maar ik kan mij niet herinneren dat die lens overdreven veel last had van CA.
    Hier kan je een test bekijken van die 85mm, en ook daar zie je dat CA niet echt een probleem is http://www.photozone.de/canon_eos_ff/419-canon_85_18_5d

    Een alternatief voor die lens is een 90-100-105mm f2,8 macrolens, die je dan ook nog voor macrofotografie kan gebruiken, dat gaat niet met de 85mm f1,8.
    Maar als je echt op f1,8 wil fotograferen, dan heb je niets aan een f2,8 lens.
    Hou er wel rekening mee dat de scherptediepte te beperkt is om het hele gezicht scherp op de foto te krijgen als je portretfoto's wil maken van dichtbij op 85mm en f1,8.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

      Wel ,
      Bedankt voor de verwijzing waaruit ik heb geleerd dat de lens wel degelijk daar last van heeft maar ook dat alle lenzen daar last van hebben en dat er al veel problemen verdwijnen met één stop dicht te draaien.Dus de lens blijft kandidaat .Tuurlijk is een lens met macro nog iets om te overwegen ��
      De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

        Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
        Heeft iemand ervaring met de CA bij de grootste opening van deze lens ?
        CA uit zich meestal als groen en of paarse kleuren die er niet mogen zijn .
        Ik denk erover na deze aan te schaffen maar als het verschijnsel te erg is moet ik nog eens goed nadenken of zijn er alternatieven in dezelfde prijsklasse voor portretfotografie ?
        Bij die lens is CA is enkel waarneembaar bij grote lensopening, en dan enkel nog rondom highlights. Eigenlijk een non-issue.
        Verder is deze lens een echte topper.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

          Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
          Wel ,
          Bedankt voor de verwijzing waaruit ik heb geleerd dat de lens wel degelijk daar last van heeft maar ook dat alle lenzen daar last van hebben en dat er al veel problemen verdwijnen met één stop dicht te draaien.Dus de lens blijft kandidaat .Tuurlijk is een lens met macro nog iets om te overwegen ��
          Macrolenzen heben over het algemeen wel een veel trager focussysteem, ook iets om te overwegen.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

            veel minder dan de 1.2 versie
            En met lightroom is dat vrij gemakkelijk weg te krijgen. Lang geleden had ik de 1.8 en eigenlijk weinig last had ik er toen van

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

              Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
              Heeft iemand ervaring met de CA bij de grootste opening van deze lens ?
              CA uit zich meestal als groen en of paarse kleuren die er niet mogen zijn .
              Ik denk erover na deze aan te schaffen maar als het verschijnsel te erg is moet ik nog eens goed nadenken of zijn er alternatieven in dezelfde prijsklasse voor portretfotografie ?
              Mijn Canon ervaring stamt nog uit de tijd dat 12MP een monster van een sensor was, dat full frame een utopie was voor de hobbyfotograaf, en dat de dieren wellicht nog konden spreken. Wat ik mij vooral herinner, is dat de 85/1.8 een van de beste Canon primes is die ik zelf heb gehad. Chromatische aberratie is een normaal optisch effect dat bij geen enkel objectief perfect gecorrigeerd wordt. Met korte brandpunten is het veel sneller zichtbaar dan bij een 85mm, maar tot f/2.8 ga je het zeker nog tegenkomen. Het goeie nieuws is dat 1 check box in Lightroom volstaat om de meeste van die kleurrandjes uit de wereld te helpen. Als je je daarover zorgen maakt bij deze lens, dan vraag ik mij af waarmee je de vergelijking maakt. Ik vind trouwens ook dat het een non-issue is.

              Alternatieven voor portret? -- Misschien is de Sigma 85/1.4 het overwegen waard. Er zijn maar weinig macrolenzen die zich goed lenen tot portretfotografie. Sommige focussen inderdaad traag en de meeste hebben niet zo'n aantrekkelijk bokeh. (Nikon 105 is een uitzondering, maar daar heb jij niet veel aan...)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

                Elke lens heeft last van CA op hun grootste opening
                Er wordt hier geschreven dat de 1,2 daar nog meer last van heeft, uit ondervinding weet ik dat dit niet waar is, zeker niet bij versie II (heb ze beiden gehad)

                Maar soit, over de 1,8 gaat het hier en dat is één van de betere prime lenzen voor zijn prijs
                CA is trouwens met één schuivertje weg te werken, makkelijk
                Wat betreft een macro lens, die is inderdaad héél traag ten opzichte van de 85 1,8, en ook die macrolens heeft last van CA op de grootste opening maar je gebruikt bij macro bijna nooit de grootste opening

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Elke lens heeft last van CA op hun grootste opening
                  Er wordt hier geschreven dat de 1,2 daar nog meer last van heeft, uit ondervinding weet ik dat dit niet waar is, zeker niet bij versie II (heb ze beiden gehad)
                  ik heb ze nochtans ook gehad (versie 2) en dat was zelfs voor mij dé reden om de switch naar Fuji te maken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

                    Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                    ik heb ze nochtans ook gehad (versie 2) en dat was zelfs voor mij dé reden om de switch naar Fuji te maken
                    Fuji gebruikt dan weer lens modulation optimizer, waardoor de optische foutjes al worden weggewerkt nog voor je een foto te zien krijgt.
                    Zoals gezegd: Lightroom haalt die kleurrandjes weg in een wip.

                    Neemt niet weg dat de 56mm van Fuji een pareltje is
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 85mm F1.8 USM : Chromatisch Aberratie

                      Ik heb de 85 1.8 ook, maar gebruik deze nauwelijks. Maar het is een goede en lichte onopvallende lens.
                      Zeker bruikbaar op 1.8, maar als je optimale scherpte wilt, knijp je best 2/3 stop dicht. Vanaf F2.2 is deze heel goed.
                      De reden dat ik ze niet veel gebruik is omdat ik ze heb aangeschaft toen ik nog met een cropcamera werkte en ik dit toch meestal juist wat te lang vond. En tegen dat ik overschakelde op fullframe had ik ook de 70-200 2.8 IS II in mijn bezit. En 98% van mijn model en portretfoto's worden met deze lens genomen.
                      Ik ga deze dus te koop stellen. Waarschijnlijk dit weekend.
                      Maar prijs/kwaliteit is dit zeker een goede lens, en ze stelt heel snel scherp.
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment

                      Working...
                      X