Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzekering?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzekering?

    Wij wonen in een appartement en zijn er niet door met de keuring, in ons appartement zelf is de electriciteit volledig vernieuwd volgens de norm.
    Enig probleem was een opmerking ivm de aarding beneden, de electricien had 2m diep geboord en nog geen gevonden.
    Alles zou moeten opengegooid worden (marmeren vloer/muren).

    Het rare is onze buurvrouw heeft er geen opmerking, zij geraakte wel door de keuring vroeger en is hetzelfde appartement
    Kan soms schelen qua meetapparatuur en ook als het vochtig is of niet hoorde ik.

    Klopt het dat je niet verzekerd bent moest er brand uitbreken als de aarding niet in orde is ?
    Mijn buurvrouw is dochter van de huisbaas, misschien willen ze het wat afwimpelen om de grond niet te moeten opbreken, ik weet het niet meer

  • #2
    Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

    De verzekering vind ik bijkomstig, een goede aarding is nodig voor je eigen veiligheid.
    Maar ik snap het niet goed, 2 meter geboord en nog niet gevonden?
    Een aarding wordt uitgemeten om te weten of ze goed is.

    -TT-

    Comment


    • #3
      Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

      Wat bedoel je met 'de electricien heeft 2 m diep geboord en nog geen gevonden" ???
      Heeft hij een nieuwe aarding 2 meter diep in de grond gestoken (aardingsspil of waterleidingbuis bvb ?).... dat "niet gevonden" begrijp ik niet.

      Wijzelf hebben hier nog een aarding van voor de tijd dat een aardingslus verplicht was bij nieuwbouw en onze aarding bestaat gewoon uit twee waterleidingsbuizen van 1/2 duim aan elkaar die ze dmv een waterslang 6 meter diep in de grond hebben gestoken/gespoten. Onze aarding werd opnieuw gemeten toen wij zonnepanelen hebben geplaatst en die was na bijna 40 jaar nog steeds piccobello.

      Aan onze vijver heb ik zelf ooit een aarding gemaakt door een zelfde buis van 3 meter in de grond te spuiten dmv waterslang. Ik heb gevraagd aan de keurder die kwam voor de zonnepanelen om die ook eens te meten, en die (alhoewel maar de helft in lengte) was ook dik in orde.

      Maar misschien eerst een beetje uitleg wat je bedoelt met die 2 meter en niet gevonden.... (oeps, zie nu dat mlap dezelfde vraag stelt).

      Comment


      • #4
        Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

        Wel hij wist niet waar de aarding lag, hij vermoedde onder de gemeenschappelijke electriciteitskast van ons appartement beneden in onze gang.
        Daar boorde hij 2m diep tot hij op beton zat, maar geen aarding te vinden.

        Daarna zei hij om enkele tegels marmer uit te breken om hem te zoeken, maar onze buurvrouw (dochter van onze vroegere huisbaas waar wij huurden) had liever van niet.
        De vraag is dus als er brand is, als de verzekering kan terugvallen dat de aarding bvb niet in orde is.

        En is dan ook raar dat ze ons zouden afkeuren en onze buurvrouw behoud haar goedkeuring dan?
        Keuring is nu recent voor ons omdat we onlangs ons appartement kochten, buurvrouw heeft nog oude keuring met aarding goedgekeurd...



        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Wat bedoel je met 'de electricien heeft 2 m diep geboord en nog geen gevonden" ???
        Heeft hij een nieuwe aarding 2 meter diep in de grond gestoken (aardingsspil of waterleidingbuis bvb ?).... dat "niet gevonden" begrijp ik niet.

        Wijzelf hebben hier nog een aarding van voor de tijd dat een aardingslus verplicht was bij nieuwbouw en onze aarding bestaat gewoon uit twee waterleidingsbuizen van 1/2 duim aan elkaar die ze dmv een waterslang 6 meter diep in de grond hebben gestoken/gespoten. Onze aarding werd opnieuw gemeten toen wij zonnepanelen hebben geplaatst en die was na bijna 40 jaar nog steeds piccobello.

        Aan onze vijver heb ik zelf ooit een aarding gemaakt door een zelfde buis van 3 meter in de grond te spuiten dmv waterslang. Ik heb gevraagd aan de keurder die kwam voor de zonnepanelen om die ook eens te meten, en die (alhoewel maar de helft in lengte) was ook dik in orde.

        Maar misschien eerst een beetje uitleg wat je bedoelt met die 2 meter en niet gevonden.... (oeps, zie nu dat mlap dezelfde vraag stelt).

        Comment


        • #5
          Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
          Wel hij wist niet waar de aarding lag, hij vermoedde onder de gemeenschappelijke electriciteitskast van ons appartement beneden in onze gang.
          Daar boorde hij 2m diep tot hij op beton zat, maar geen aarding te vinden.

          Daarna zei hij om enkele tegels marmer uit te breken om hem te zoeken, maar onze buurvrouw (dochter van onze vroegere huisbaas waar wij huurden) had liever van niet.
          De vraag is dus als er brand is, als de verzekering kan terugvallen dat de aarding bvb niet in orde is.

          En is dan ook raar dat ze ons zouden afkeuren en onze buurvrouw behoud haar goedkeuring dan?
          Keuring is nu recent voor ons omdat we onlangs ons appartement kochten, buurvrouw heeft nog oude keuring met aarding goedgekeurd...
          Als hij de aarding uitmeet, dan weet hij genoeg.
          Bij veel huizen kun je niet zien waar de aarding zit, maar als deze in orde is (weerstand klein genoeg), dan is er toch geen probleem.

          Maar we zullen beginnen met het begin,
          De installatie is afgekeurd voor de aarding,
          wat staat er juist op het keurings-verslag?
          Last edited by mlap; 8 december 2016, 21:12.

          Comment


          • #6
            Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

            Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
            Als hij de aarding uitmeet, dan weet hij genoeg.
            Bij veel huizen kun je niet zien waar de aarding zit, maar als deze in orde is (weerstand klein genoeg), dan is er toch geen probleem.
            Men zou denken dat als de waarden goed zijn, dat ze tevreden zijn.
            Maar ook bij ons moest hij het ook kunnen zien, niet alleen meten.
            Ik heb de indruk dat de ene controleur de andere niet is en er nog wat marge tot interpretatie is wat betreft de voorschriften.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

              Nee afgekeurd in het algemeen (oude electriciteitskast, stopcontacten en aarding, ondertussen alles in orde buiten aarding)
              De aarding was meer dan 1000 en veel te hoog, maar kan variëren met hun meettoestelletjes...
              Dusja, weet niet of ik door de keuring kan geraken als enkel die aarding te hoog is.
              Last edited by CanonYouCan; 8 december 2016, 22:25.

              Comment


              • #8
                Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                Nee, daar geraak je niet door met die waarde.
                Dat is ook niet veilig.


                -TT-

                Comment


                • #9
                  Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                  1000 Ohm is echt veel te veel om niet te zeggen extreem hoog. Daar krijg je de keuring absoluut nooit mee rond. Als ik mij niet vergis moet die waarde minder dan 30 Ohm zijn.
                  Ik vermoed dat er ergens een zeer slecht contact is alhoewel ik er ook maar het raden naar heb. Foutieve aansluiting? Ik heb er eens een geweten die de aarding op de nulleider had aangesloten. LOL.

                  Nu, een nieuwe aarding voorzien is nu toch niet zo heel onoverkomelijk. Ook niet al te duur.

                  Naar verzekeringen toe ken je het verhaal wel. Als iets niet in orde is dan is dat al de eerste reden om niet te moeten betalen als er iets fout loopt.

                  Ik zou overleggen met de medebewoners / eigenaars / syndic waar er eventueel plaats is om een aardpaal te slaan. Vergeet de oude en plaats een nieuwe.
                  Last edited by buurmanBert; 8 december 2016, 23:04.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                    Een aardingsweerstand van 1.000ohm lijkt me heel sterk. Je moet inderdaad onder de 30ohm blijven (in specifieke gevallen onder de 100ohm) en zelfs met een slechte aarding zal je nooit de 1.000ohm bereiken.
                    De reden waarom keurders willen weten waar de aadingsspillen zich bevinden is omdat hun de poititie moeten bepalen van hun probes die ze in de grond moeten steken (minimum afstand en dergeljke).

                    Koop wat aardingsspillen en koppelstukken en maak een nieuwe aarding, iets wat helemaal niet duur is. Je kan ook meerdere aardingsspillen kloppen maar hou voldoende afstand tussen de spillen want 2 spillen naast elkaar heeft geen enkel nut.

                    Ik begrijp echter nu nog steeds volgende niet??
                    Wel hij wist niet waar de aarding lag, hij vermoedde onder de gemeenschappelijke electriciteitskast van ons appartement beneden in onze gang.
                    Daar boorde hij 2m diep tot hij op beton zat, maar geen aarding te vinden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Ik vermoed dat er ergens een zeer slecht contact is alhoewel ik er ook maar het raden naar heb. Foutieve aansluiting? Ik heb er eens een geweten die de aarding op de nulleider had aangesloten. LOL.

                      .
                      Werd vroeger in de industrie regelmatig toegepast , intussen wel verboden denk ik.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Werd vroeger in de industrie regelmatig toegepast , intussen wel verboden denk ik.
                        Dat hangt normaal van je net af,
                        Bij een TN-C net zijn de aarding (PE) en de Neuter dezelfde kabel.
                        Deze wordt achteraf in de kast gesplitst in PE en N

                        Een aarding is niet altijd zo simpel als het lijkt ;-)

                        -TT-

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                          Werd vroeger in de industrie regelmatig toegepast , intussen wel verboden denk ik.
                          Hangt van het soort netwerk af. In Duitsland en nog andere landen is de nul ook de aarding en wordt er geen derde aardingsgeleider gebruikt. In stopcontacten wordt de aarding met de nul verbonden. Ook hier in België ligt de nul aan de grond.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Hangt van het soort netwerk af. In Duitsland en nog andere landen is de nul ook de aarding en wordt er geen derde aardingsgeleider gebruikt. In stopcontacten wordt de aarding met de nul verbonden. Ook hier in België ligt de nul aan de grond.
                            Dat hangt ook van je woonplaats af. In België bestaan 3 situaties:
                            - 3x400V+N: Sterpunt van wijktransformator aan aarde
                            - 3x230V in ster: Sterpunt van wijktransformator aan aarde
                            - 3x230V in driehoek: 1 fase aan de aarde. 1 fase is dan een de-facto nul

                            Een nul heet overigens nul omdat deze geen spanning voert tov de aarde, althans in theorie. In Hasselt (en gans Limburg) bestaat trouwens enkel 3x400V+N.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuring electriciteit : aarding niet in orde (buurvrouw wel), nodig voor verzeker

                              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Werd vroeger in de industrie regelmatig toegepast , intussen wel verboden denk ik.
                              Maar wel toegelaten bij de maatschappijen zoals Infrax, Gaselwest enz. Rian, die hangen nog steeds hun nul aan de grond,
                              zelfs bij een simpele straatverlichting.
                              Eigenlijk helemaal niet zo een slecht gedacht, zo blijft de schade beperkt bij een loskomende nulleider.

                              Comment

                              Working...
                              X