Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vermogen studioset

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vermogen studioset

    Hallo,

    Ik ben van plan 2 flitskoppen aan te schaffen of een to go set, maar ik weet niet goed welk vermogen ik moet nemen. De ruimte die ik beschikbaar heb is niet bijster groot pakweg 3,5 op 5 meter. Nu ben ik bang dat ik een teveel aan vermogen zou kopen. Als ik het vermogen niet genoeg kan terugschroeven dan is de set nutteloos voor mij. Een vriend van mij heeft een veel te zwaar set aangeschaft voor de ruimte die hij beschikbaar heeft. Deze staat nu werkloos in de kast, dat wil ik absoluut vermijden. Ik dacht tussen de 200 en 400 w flits koppen. Mijn eerste gedacht was de style rx 300 van elinchrome, mede door dat ik mijn pocketwizard systeem erop kan sluiten, mits recievers erbij te kopen en de snelle flits tijd, maar dit wordt een dure bedoening toch overweeg ik deze. Een brx 250 to go set neem ik ook in overweging maar dan te werken met skyport die meegeleverd is. Als ik zo rondkijk is het nog niet zo evident om een set aan te kopen. Meestal niet op voorraad. Iemand suggesties? bedankt
    Groetjes Steco

  • #2
    Re: Vermogen studioset

    Veel is ook afhankelijk van de modifiers dat je er op gaat zetten.
    Zo heb ik een giant octo en daar zitten 2 difusers in die veel licht tegen houden. Die zet ik op mijn 450W/s kop en ik heb zeker niet teveel aan vermogen. Het is krap voldoende dan.
    Ook met een dish heb je behoorlijk veel verlies en heb je maar beter een krachtige kop. Grote stripbox is ook zo een verhaal.
    Echter als je met een open reflector werkt, paraplu en zo van die dingen dan is al dat geweld niet zo nodig.

    Zo gebruik ik 2 x 250 W/s voor mijn achtergrond en 2 x 450 W/s voor mijn hoofdlicht en fill. Ik vind dat goed comfortabel werken met een mooi regelbereik.
    Ga je gaan werken met een diafragma van F1.2 dan heb je idd wat teveel aan vermogen met die 450W/s. Je kan hem niet laag genoeg regelen.
    Omgekeerd als ik wat vermogen te kort kom zet ik gewoon mijn ISO op 200 of 400 en problem is solved. Nu, die situaties zijn zelden hoor.
    In extremis kan je ook ND filters voor je flits zetten als je echt op die grote diafragmas wil werken heel de tijd.

    Aan de andere kant. Je studio is niet echt ruim te noemen. Dus je zal dicht op je model zitten werken. Heel grote softboxen gaan waarschijnlijk niet mogelijk zijn dan.
    Groepen is ook al geen optie.
    Dus je zou wat centjes kunnen uitsparen met je te beperken tot 250W/s.

    PS: ik heb ook Elinchrom tot grote tevredenheid. Oerdegelijk materiaal en betaalbaar.
    Last edited by buurmanBert; 7 december 2016, 23:20.

    Comment


    • #3
      Re: Vermogen studioset

      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Veel is ook afhankelijk van de modifiers dat je er op gaat zetten.
      Zo heb ik een giant octo en daar zitten 2 difusers in die veel licht tegen houden. Die zet ik op mijn 450W/s kop en ik heb zeker niet teveel aan vermogen. Het is krap voldoende dan.
      Ook met een dish heb je behoorlijk veel verlies en heb je maar beter een krachtige kop. Grote stripbox is ook zo een verhaal.
      Echter als je met een open reflector werkt, paraplu en zo van die dingen dan is al dat geweld niet zo nodig.

      Zo gebruik ik 2 x 250 W/s voor mijn achtergrond en 2 x 450 W/s voor mijn hoofdlicht en fill. Ik vind dat goed comfortabel werken met een mooi regelbereik.
      Ga je gaan werken met een diafragma van F1.2 dan heb je idd wat teveel aan vermogen met die 450W/s. Je kan hem niet laag genoeg regelen.
      Omgekeerd als ik wat vermogen te kort kom zet ik gewoon mijn ISO op 200 of 400 en problem is solved. Nu, die situaties zijn zelden hoor.
      In extremis kan je ook ND filters voor je flits zetten als je echt op die grote diafragmas wil werken heel de tijd.

      Aan de andere kant. Je studio is niet echt ruim te noemen. Dus je zal dicht op je model zitten werken. Heel grote softboxen gaan waarschijnlijk niet mogelijk zijn dan.
      Groepen is ook al geen optie.
      Dus je zou wat centjes kunnen uitsparen met je te beperken tot 250W/s.

      PS: ik heb ook Elinchrom tot grote tevredenheid. Oerdegelijk materiaal en betaalbaar.
      Bedankt voor de toelichting. Zou ik de style 300 rx genoeg kunnen dempen met mijn voorziene ruimte?
      Groetjes Steco

      Comment


      • #4
        Re: Vermogen studioset

        Je moet je eerst afvragen welk diafragma je meest gaat gebruiken.
        Bij 2.8 heb maar iets van 10-20W nodig, bij 16 zal dat eerder 400W zijn. (grove berekening natuurlijk)

        Die 300 RX zou ik niet aanraden, tenzij je die zeer goedkoop tweedehands kan aanschaffen. De rx is reeds jaren uit productie en dus niet meer nieuw verkrijgbaar.

        BRX zou ik ook niet nemen, want dat model is een beetje mossel noch vis.

        Ik zou gaan voor D-lite 2, deze zijn 200W en hebben afstandsbediening ingebouwd.
        Of de elc 500, zeer goed gerief, maar ook duurder. En ondanks het hogere vermogen van 500W, kunnen deze zachter flitsen dan de D-lite 2. Ze hebben namelijk een groter bereik om in te stellen. (Er staat hier trouwens zo een set te koop tweedehands.)

        Comment


        • #5
          Re: Vermogen studioset

          Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
          Je moet je eerst afvragen welk diafragma je meest gaat gebruiken.
          Bij 2.8 heb maar iets van 10-20W nodig, bij 16 zal dat eerder 400W zijn. (grove berekening natuurlijk)

          Die 300 RX zou ik niet aanraden, tenzij je die zeer goedkoop tweedehands kan aanschaffen. De rx is reeds jaren uit productie en dus niet meer nieuw verkrijgbaar.

          BRX zou ik ook niet nemen, want dat model is een beetje mossel noch vis.

          Ik zou gaan voor D-lite 2, deze zijn 200W en hebben afstandsbediening ingebouwd.
          Of de elc 500, zeer goed gerief, maar ook duurder. En ondanks het hogere vermogen van 500W, kunnen deze zachter flitsen dan de D-lite 2. Ze hebben namelijk een groter bereik om in te stellen. (Er staat hier trouwens zo een set te koop tweedehands.)
          De reden dat ik de brx 250 zou nemen is omdat deze toch veel sneller flitsen dan de d lite 200 om bewegingen te bevriezen, of heb ik het mis?
          Groetjes Steco

          Comment


          • #6
            Re: Vermogen studioset

            De brx 250 (1/2700) heeft inderdaad een kortere flitsduur dan de d-lite2 (1/1200).

            Of die een groot verschil gaat uitmaken betwijfel ik.
            Misschien voor springende onderwerpen, maar dan zullen beide waarschijnlijk te kort schieten.

            In elk geval voor gewoon personen te fotograferen zijn beide goed. Ik heb met d-lite4 nooit geen problemen gehad met bewegingsonscherpte van het onderwerp en deze heeft een nog langere flitsduur.

            Comment

            Working...
            X