Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretten

    Bij portretfotografie stelt men scherp op de ogen. Maar hoe doen jullie dit? Is dit via AF veld (instellen op enkelpunt) Of zijn er nog andere mogelijkheden
    Bedankt al bij voorbaat voor jullie respons

    Luc

  • #2
    Re: Portretten

    Enkelpunt, zo dicht mogelijk bij het oog in de compositie. Opletten met open diafragma als je een hercompositie maakt.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Portretten

      Ik gebruik het centraal scherpstelpunt hiervoor.
      Als het model onder een hoek staat tov mij en ik werk met volopen diafragma op korte afstand dan stel ik scherp op het dichtste oog en meer bepaalt op de traanklier ervan.
      Dat geeft mij de beste resultaten.
      Nadien altijd recompose doen natuurlijk.

      Comment


      • #4
        Re: Portretten

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Ik gebruik het centraal scherpstelpunt hiervoor.
        ...
        Nadien altijd recompose doen natuurlijk.
        Maar verlies je daar door (recompose) niet altijd een deel van je scherpte bij volopen diafragma. Ik doe het ook zo hoor maar ben ook op zoek naar betere manier en ben aan het denken of het niet beter is om manueel een ander scherpstelpunt te kiezen ?
        Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

        Comment


        • #5
          Re: Portretten

          Ben ook al bedrogen uitgekomen met die recompose. Bij volopen werkt dat niet. Zelfs iemand met een Zeiss Octus lens die zo scherp is zei mij dat ook. Manueel instellen en het vierkantje doen rondgaan in de zoeker vind ik best, maar het middelste scherpstelpunt is wel het scherpste.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: Portretten

            Oorspronkelijk geplaatst door Nickel Bekijk bericht
            Maar verlies je daar door (recompose) niet altijd een deel van je scherpte bij volopen diafragma. Ik doe het ook zo hoor maar ben ook op zoek naar betere manier en ben aan het denken of het niet beter is om manueel een ander scherpstelpunt te kiezen ?
            Volopen op bv F1.2 en dan met een afstand tot je model van pakweg 50cm is het idd zeer gevoelig bij een recompose omdat uw DOF dan echt zeer klein is (+/- 0,5 cm).
            Maar eens je al wat verder van je model weg bent, bv 2 meter, dan is de DOF al behoorlijk wat ruimer (+/- 7cm). Als je jezelf daar wat op trained dan lukt dat goed om een recompose te doen. Ale ik heb daar nu geen problemen meer mee. Vroeger zat ik er wel eens naast maar die tijden zijn voorbij.

            Comment

            Working...
            X