Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnekap

    Aan alle tipgevers,
    Mijn zonnekap draait heel moeilijk rond op mijn lens.
    Met welk product kan je dit "smeren" zonder er een smeerboel van te maken.
    Alvast bedankt voor de tips.
    Stephoto
    Nikon D7200 - Nikon D90 - Nikon, Sigma en Tamronlenzen - website - www.stephoto.be

  • #2
    Re: Zonnekap

    Ik volg mee, mijn zonnekap van mijn Tamron doet sinds kort ook moeilijk.

    Comment


    • #3
      Re: Zonnekap

      Voor koppige ritsen heb ik al gehoord om een potlood langs de rits te wrijven. Het grafiet zou als droog smeermiddel werken. Misschien werkt het ook in de schroefdraad / bajonet van je zonnekap?
      Rozemarijn

      Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

      Comment


      • #4
        Re: Zonnekap

        misschien eens proberen met een simpel theelichtje
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Zonnekap

          Ik heb hier ook last van, me al vaak afgevraagd hoe dit komt... Wat me wel opvalt... Ik heb dit enkel bij mijn Sigma lenzen, diegene van Nikon hebben hier absoluut geen last van. Vreemd toch?!
          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

          Comment


          • #6
            Re: Zonnekap

            Wel bij mij is het probleem ook bij een Sigma-lens.

            Stephoto
            Nikon D7200 - Nikon D90 - Nikon, Sigma en Tamronlenzen - website - www.stephoto.be

            Comment


            • #7
              Re: Zonnekap

              Misschien iets wat vaseline? Maar ik denk dat het met de kou te maken heeft dat het wat moeizaam gaat. Zou er toch niet te veel aan prutsen. Zou eens proberen of je warm binnen ook problemen hebt en niet alleen in het veld.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Zonnekap

                Ik denk niet dat het met warmte/kou te maken heeft. Bij mij althans toch niet... In meerdere situaties moeite mee en soms gaat het ook heel vlot. Dus dacht in het begin dat het aan mij lag...
                Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnekap

                  Bij een ritssluiting gebruikt men zeep, een gewoon banaal stuk zeep - echt sunlight dus - zonder parfum, kleurstoffen en andere aggressieve stoffen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnekap

                    Hoi,

                    ik spuit kunststof in met siliconenspray.
                    Nee, niet rechtstreeks op de lens, ik wil dat goedje niet op m'n glas...
                    Eerst op een stuk keukenrol, daarna de buitenrand van de lens inwrijven.
                    Als je een beklede zonnekap hebt, op dezelfde manier.
                    Dan schuift de combo weer soepel.
                    Siliconenspray is ook goed voor het "onderhoud" van je rubber (zoomring en diafragmaring) van je lens.

                    Adrie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnekap

                      Waarom moet een zonnenkap soepel draaien rond de lens..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnekap

                        Moeten daarom niet maar het is wel gemakkelijk wanneer het soepel gaat.
                        Trouwens wanneer de zonnenkap er niet soepel opdraait, dan komt er een verhoogde kracht op de lens en dat is niet de bedoeling.
                        stephoto
                        Nikon D7200 - Nikon D90 - Nikon, Sigma en Tamronlenzen - website - www.stephoto.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnekap

                          Hebben jullie het nu over een zonnekap met schroefdraad of met bajonet vatting?
                          Als het over schroefdraad gaat dan is dat omdat je lens een deukje heeft gekregen en dat is er maar uit te halen met een speciaal werktuig.
                          Als het om een bajonetvatting gaat dan zal een beetje spinazie helpen. LOL.
                          Als een bajonetvatting soepel erop gaat dan gaat ze ook soepel af en ben je ze kwijt voor je er erg in hebt.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnekap

                            Hoi,
                            Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                            ...
                            Als een bajonetvatting soepel erop gaat dan gaat ze ook soepel af en ben je ze kwijt voor je er erg in hebt.
                            Er bestaat ook nog een verschil tussen soepel en té soepel...
                            Zodra het monteren van de zonnekap een stuk zwaarder gaat dan voorheen, dat je bijna het gevoel krijgt, er gaat zometeen iets stuk, moet je iets gaan doen.
                            Schoonmaken en op een of andere manier smeren, onderhoud plegen.
                            Ík doe dat met een weinig siliconenspray (amper 1x tot 2x per jaar...).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnekap

                              ik heb Canon en Tokina lenzen en hun zonnekappen, ik heb Sigma en Tamron gehad ook met hun zonnekappen en daarbij heb geen enkele keer kunnen vaststellen dat die te stroef werden.
                              En zou ze zeker niet insmeren met één of ander middel waar fijn stof en zand blijft in plakken, die werken slijtage nog sneller in de hand.
                              Hooguit zou ik, mocht dat ooit nodig zijn, grafiet durven over borstelen.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X