Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huskytocht Hoge Noorden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huskytocht Hoge Noorden

    Hallo allemaal, binnenkort maak ik een reis naar het Hoge Noorden. Ik hoop er wat herinneringen aan over te houden en dit ook in de vorm van enkele prachtige beelden.
    Op dit moment heb ik geen fototoestel door een scheiding. Omdat ik teleurstellingen wil vermijden had ik graag even gehoord of hier mensen zijn die al ervaring hebben met fotograferen in de koude. Zelf ben ik geen overdreven fotograaf. Een echte spiegelreflex lijkt me ook zwaar en log om mee te nemen. Zeker ook omdat ik al gelezen heb dat de batterij enorm lijdt onder de koude en het toestel dus ook beter zo vaak mogelijk onder de jas bewaard wordt. Extra voorwaarde zou ook moeten zijn dat het toestel goed presteert met weinig licht. Ik denk dan aan het Noorderlicht maar ook omdat ik regelmatig naar concerten ga waar de omstandigheden ook niet altijd perfect zijn.

    Concreet zou ik willen weten wat voor toestel jullie kunnen aanraden? Wat voor type toestel lijkt het meest geschikt?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Huskytocht Hoge Noorden

    budget?

    Anders krijg je voorstellen die toch niet gaan voor jou ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Huskytocht Hoge Noorden

      Qua budget denk ik aan 500 euro max. Eventueel tweedehands.

      Comment


      • #4
        Re: Huskytocht Hoge Noorden

        Ik denk persoonlijk toch aan een tweedehands D300 ofzo met een 35mm 1.8 DX. Of anders een uitrusting huren. Het nadeel van de goedkopere camera' s is de degelijkheid. Niet dat de goedkopere slecht zijn, maar je vraagt nu wel wat meer van een toestel. Verder moet je is bij aankoop is proberen te bedienen met paar handschoenen, neem aan dat je die aantrekt op je expeditie. En de kleinere toestellen hebben kleineren knopjes en dit is onhandiger.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Huskytocht Hoge Noorden

          Ja, die vraag heb ik me ook gesteld. Je hebt natuurlijk ook speciale wanten met een los vingerhoedje maar ik denk dat dat in die temperaturen niet voldoende zal zijn. Ik ben zelf ook niet echt een ervaren fotograaf dus ik hoop op een goed programma in het toestel zelf zodat het snel kan gaan.
          Via 2dehands kan ik precies wel aan het toestel geraken.

          Comment


          • #6
            Re: Huskytocht Hoge Noorden

            Ga trouwens wel voor een toestel met sneeuw stand of een stand waarbij je de belichting kan corrigeren. Want je zal moeten overbelichten. Van het witte sneeuw zal hij grijs proberen te maken in auto.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Huskytocht Hoge Noorden

              Maak je geen zorgen over de kou. Mijn D90 heeft destijds zijn vuurdoop (of was het ijsdoop) gekregen in Kiruna waar de camera meer dan een uur buiten op statief heeft gestaan bij -27°C. Ik heb op de week dat we er waren niet eens de batterij moeten herladen of mijn tweede batterij moeten gebruiken.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Huskytocht Hoge Noorden

                Je moet maar juist goed opletten als je van de koude in de warmte gaat dat het toestel kan uitdrogen, condensatie moet kunnen opdrogen. Dus niet in een gesloten zak ergens in de warmte achterlaten.
                https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                Comment


                • #9
                  Re: Huskytocht Hoge Noorden

                  Hoi,
                  Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                  Je moet maar juist goed opletten als je van de koude in de warmte gaat dat het toestel kan uitdrogen, condensatie moet kunnen opdrogen. Dus niet in een gesloten zak ergens in de warmte achterlaten.
                  Maar je moet (kunt het best doen...) de camera wél in een goed gesloten tas (of plastic zak) geheel van koude tot warme temperatuur laten komen, rustig laten acclimatiseren en dat duurt best lang...
                  Doe je dat niet, slaat overal condens neer... ook binnenin je camera en lens... en da's niet fijn voor je speeltje.
                  Mijn D750 heeft éénmaal een beetje moeilijk gedaan in zo'n situatie, afgelopen februari in Finland, hoog boven de poolcirkel.
                  Daarna beter opgelet en geen last meer van gehad.

                  Comment

                  Working...
                  X