Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's organiseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's organiseren

    Beste forumleden,

    Heb onlangs mijn eerst camera gekocht en ben ondertussen 2 keer foto's gaan trekken. Als ik terug kom van een uitstapje zet ik meteen mijn foto's over naar een (te verwerken) foldertje op mijn computer zodat ik deze later kan bekijken. Na dat deze zijn overgedragen verwijder ik de foto's ook op mijn toestel zodat deze niet met plaatsgebrek komt te zitten. Nu ben ik vandaag weer foto's gaan trekken en wou ik de foto's opnieuw overzetten, met gevolg dat er naamconflicten naar boven komen als ik ze wil overdragen (omdat hij natuurlijk terug van 0 begint te tellen). Hoe doen jullie dat precies? Hoor het graag.

    Met vriendelijke groeten,
    Jeroen Beunckens

  • #2
    Re: Foto's organiseren

    Bij mij is mijn camera ingesteld dat hij qua nummering van de foto altijd blijft verder tellen. Als ik mijn kaartje leegmaak, dan telt hij gewoon steeds verder in plaats van telkens vanaf nummer 1 te beginnen.

    Voor de opslag van mijn originele rawbestanden op mijn pc werk ik met verschillende mappen per thema (familie, natuur, sport,...) in plaats van één map waar alle nog te bewerken foto's in staan. In elke map maak ik dan nog een submap aan per keer dat ik foto's gaan maken ben en die map noem ik dan "2016/12/03 Fotoshoot An" als ik op 3 december 2016 een fotoshoot met An gedaan zou hebben.
    http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

    Comment


    • #3
      Re: Foto's organiseren

      Oorspronkelijk geplaatst door Wimmeke76 Bekijk bericht
      Bij mij is mijn camera ingesteld dat hij qua nummering van de foto altijd blijft verder tellen. Als ik mijn kaartje leegmaak, dan telt hij gewoon steeds verder in plaats van telkens vanaf nummer 1 te beginnen.

      Voor de opslag van mijn originele rawbestanden op mijn pc werk ik met verschillende mappen per thema (familie, natuur, sport,...) in plaats van één map waar alle nog te bewerken foto's in staan. In elke map maak ik dan nog een submap aan per keer dat ik foto's gaan maken ben en die map noem ik dan "2016/12/03 Fotoshoot An" als ik op 3 december 2016 een fotoshoot met An gedaan zou hebben.
      Bedankt voor uw antwoord. Heb eens naar die instelling gekeken, opeenvolgende nummering stond uit bij mij, heb deze nu op aan gezet en hij begint terug van DSC_0001. Hoop dat dit is wat je bedoelde.
      Ik was van plan om mijn structuur op te bouwen per jaren dus "Pictures\2016\Schoonbeek bos" als ik foto's ben gaan nemen in het bos van Schoonbeek, en dan daarin tags aan mijn fotos geven zodat, als ik alle fotos van "vogels" wil zien, hij mij die zo kan laten zien. Laat me even weten wat je hiervan denkt.

      Ik heb 'maar' een D5300, wat betekend enkel één sd-kaart. Ik heb mijn toestel zo ingesteld dat bij elke foto dat ik neem, hij een JPEG en een RAW foto wegschrijft naar het geheugen. Maar als ik dan mijn foto's wil importeren via Lightroom zie ik geen dubbele foto's (gelukkig genoeg) terwijl die er effectief wel zijn op het sd kaartje, betekend dit dat hij de RAW neemt? En als ik ze dan al dan niet bewerkt heb en weg schrijf naar een locatie op mijn computer, zet hij ze dan automatisch om naar JPEG?

      Comment


      • #4
        Re: Foto's organiseren

        Lightroom laat standaard enkel de raw foto's zien, maar je kunt dit uitschakelen.

        Als je de foto's bewerkt hebt, en wegschrijft, dan zijn het nog steeds raw foto's.
        je moet exporteren.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's organiseren

          Met GeoSetter kan je, via de EXIF, de foto's hernoemen volgens het tijdstip waarop de foto gemaakt is.
          Voorbeeld : 2016-11-11-161248.JPG >>> foto van 11 november 2016, gemaakt om 16 uur 12 minuten en 48 seconden.
          GeoSetter is a freeware tool for Windows (requires Internet Explorer 10 or higher) for showing and changing geo data and
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Foto's organiseren

            Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
            Lightroom laat standaard enkel de raw foto's zien, maar je kunt dit uitschakelen.

            Als je de foto's bewerkt hebt, en wegschrijft, dan zijn het nog steeds raw foto's.
            je moet exporteren.
            Via online research te doen heb ik geleerd om mijn via lightroom alle files van mijn sd kaart in te lezen en weg te schrijven in een directory waar ik die wil (ergens een map in mijn afbeeldingen waarschijnlijk). Nu gelijk jij net aanhaalde laat Lightroom enkel de raw images zien, wat ik trouwens goed vind, maar hoe zit dat dan met als ik een afbeelding bewerk, wordt dan de raw file in die directory ook aangepast of hoe zit dat net? Dat gedeelte is voor mij redelijk vaag, sorry hiervoor.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's organiseren

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Met GeoSetter kan je, via de EXIF, de foto's hernoemen volgens het tijdstip waarop de foto gemaakt is.
              Voorbeeld : 2016-11-11-161248.JPG >>> foto van 11 november 2016, gemaakt om 16 uur 12 minuten en 48 seconden.
              http://www.geosetter.de/en/
              Handig ding, bedankt om het te delen.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's organiseren

                Als je in lightroom iets aanpast, is het nu een jpg of een raw file, deze veranderen eigenlijk niet.
                Lightroom houd bij welke aanpassingen je hebt gemaakt, en pas bij het exporteren worden deze toegepast.

                probeer maar eens uit.
                Laad een jpg file in lightroom, verander iets wat goed zichtbaar is, laat ons zeggen omzetten naar Z/W .
                Je foto heeft nu geen kleuren.

                ga nu naar de locatie op je harde schijf waar de foto staat en open deze in een andere viewer.
                de kleuren zijn er weer, kijk naar lightroom en daar, geen kleuren.

                Daarom ook dat je zo gemakkelijk aanpassingen kunt doen en weer weg doen.
                Maar om deze aanpassingen te laten zien genereert lightroom previeuws, en dat kost tijd en extra opslagruimte.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's organiseren

                  Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                  Als je in lightroom iets aanpast, is het nu een jpg of een raw file, deze veranderen eigenlijk niet.
                  Lightroom houd bij welke aanpassingen je hebt gemaakt, en pas bij het exporteren worden deze toegepast.

                  probeer maar eens uit.
                  Laad een jpg file in lightroom, verander iets wat goed zichtbaar is, laat ons zeggen omzetten naar Z/W .
                  Je foto heeft nu geen kleuren.

                  ga nu naar de locatie op je harde schijf waar de foto staat en open deze in een andere viewer.
                  de kleuren zijn er weer, kijk naar lightroom en daar, geen kleuren.

                  Daarom ook dat je zo gemakkelijk aanpassingen kunt doen en weer weg doen.
                  Maar om deze aanpassingen te laten zien genereert lightroom previeuws, en dat kost tijd en extra opslagruimte.
                  Danku voor de duidelijke uitleg, nu begrijp ik dat al tenminste. Maar hoe ga jij dan te werk? Bewerk je eerst alle foto's en exporteer je ze dan naar de folder in uw mappen of hoe doe je dat net?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's organiseren

                    Als je de foto's via Lightroom importeert kan je aanduiden dat ze in een bepaalde map moeten komen volgens de structuur jaar/maand/dag
                    Dus telkens een submap. Dan kan je alvast geen conflicten krijgen qua nummering.
                    Want stel dat je met twee camera's werkt, en elk heeft zijn nummering? Op de manier die ik omschrijf kan het niet mislopen.
                    BTW je kan bij het importeren ook een backup-map aanduiden.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's organiseren

                      Oorspronkelijk geplaatst door JeroenBeunckens Bekijk bericht
                      Beste forumleden,

                      Heb onlangs mijn eerst camera gekocht en ben ondertussen 2 keer foto's gaan trekken. Als ik terug kom van een uitstapje zet ik meteen mijn foto's over naar een (te verwerken) foldertje op mijn computer zodat ik deze later kan bekijken. Na dat deze zijn overgedragen verwijder ik de foto's ook op mijn toestel zodat deze niet met plaatsgebrek komt te zitten. Nu ben ik vandaag weer foto's gaan trekken en wou ik de foto's opnieuw overzetten, met gevolg dat er naamconflicten naar boven komen als ik ze wil overdragen (omdat hij natuurlijk terug van 0 begint te tellen). Hoe doen jullie dat precies? Hoor het graag.

                      Met vriendelijke groeten,
                      Jeroen Beunckens
                      Ik maak mappen met de datum van de laatste foto, dus bijv. 2016-12-04 en daar achter eventueel de naam van het onderwerp.
                      Zo hou je alles overzichtelijk op datum volgorde.

                      Ook verwijder ik de foto's niet van de SD kaart, die hou ik als backup!
                      En SD kaarten zijn niet meer zo duur, dus heb er altijd eentje reserve bij me.



                      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                      Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                      Cybershot Photo Website!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's organiseren

                        Dus als ik het goed begrijp gaat het bij jullie als volgt:

                        -Importeer van Toestel > Map in afbeelding (Bijvoorbeeld: "Afbeeldingen\2016\Fotoshoot An")
                        -Foto's in lightroom bewerken indien nodig
                        -Indien de fotos bij iemand terecht moeten komen, deze map selecteren in lightroom en exporteren naar JPG.

                        Klopt dit?

                        Maar hoe doen jullie dit dan als jullie met 2 toestellen werken (Laptop en vaste pc bijvoorbeeld)?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's organiseren

                          Nee bij mij heet de map dus "2016-12-04 Fotoshoot An" en die staat dan in Afbeeldingen/Sony/ of Afbeeldingen/Olympus.
                          De mappen kun je op de computer en laptop hetzelfde maken, dan heb je nog een extra backup mocht een van de apparaten crashen!


                          Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                          Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                          Cybershot Photo Website!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's organiseren

                            Oorspronkelijk geplaatst door JeroenBeunckens Bekijk bericht
                            Dus als ik het goed begrijp gaat het bij jullie als volgt:

                            -Importeer van Toestel > Map in afbeelding (Bijvoorbeeld: "Afbeeldingen\2016\Fotoshoot An")
                            -Foto's in lightroom bewerken indien nodig
                            -Indien de fotos bij iemand terecht moeten komen, deze map selecteren in lightroom en exporteren naar JPG.

                            Klopt dit?

                            Maar hoe doen jullie dit dan als jullie met 2 toestellen werken (Laptop en vaste pc bijvoorbeeld)?
                            Lightroom maakt de mappen aan, dus als een foto vandaag genomen werd komt die terecht in de map 2016 met als submap december en als submap 4 (dat is een keuze bij het importeren, maar ik kan die zeker aanraden). Als die van camera 1 komt is de kans miniem dat camera 2 dezelfde nummering toepast.
                            Natuurlijk wil je die foto's terugvinden, en dus pas je tags toe. Maar een hele map naar iemand exporteren kan perfect.
                            ...leeg...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's organiseren

                              Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
                              Nee bij mij heet de map dus "2016-12-04 Fotoshoot An" en die staat dan in Afbeeldingen/Sony/ of Afbeeldingen/Olympus.
                              De mappen kun je op de computer en laptop hetzelfde maken, dan heb je nog een extra backup mocht een van de apparaten crashen!


                              Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                              Waardeloos want je bent alle bewerkingen kwijt. Maar goed elk zijn idee.
                              ...leeg...

                              Comment

                              Working...
                              X