Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Basiliek van Walcourt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Basiliek van Walcourt

    Plafond van Basiliek van Walcourt




    f/11 - 1/8 sec - ISO1600 - Nikon D3000 - +0.3 stap
    Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

  • #2
    Re: Basiliek van Walcourt

    De textuur van de grijze stenen en het bakstenen plafond vind ik ok, sfeer goed weergegeven.

    Wat ik anders zou doen: meer aandacht besteden aan cadrage, te weten links en rechts zorgen dat die lijnen evenwijdig zijn met de rand van de foto (camera 100% horizontaal houden), de pilaren gelijk in beeld brengen. Een donkere kerk met hoge ramen waar veel licht binnenvalt is altijd een probleem, hdr maken zodat het licht van de ramen niet uitgebrand is, momenteel is alle beeldinformatie daar kwijt. zorgen dat de hanglampen links en rechts buiten beeld blijven, voor mij zijn ze storende elementen.

    Alles bij elkaar voor mij een goede sfeerschepping waar technisch nog vooruitgang mogelijk is. Heb je een statief gebruikt? Waarom 0,3 stop correctie?
    www.freddyhelsen.be

    Comment


    • #3
      Re: Basiliek van Walcourt

      Er is weinig toe te voegen aan de adviezen van 'ddyhel'. . Met een HDR of mogelijk veel meer nabewerking kan je het plafond oplichten terwijl de ramen toch niet uitbranden.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Basiliek van Walcourt

        heel bedankt voor de info
        - ik heb (voorlopig) nog geen fotografiesoftware voor nabehandeling
        - hdr kan ik voorlopig nog niet doen van geen software, maar ik spaar voor een D7200, die heeft de hdr functie wel
        - het moest snel voor uit gaan, dus uit de losse hand genomen
        - + 0.3 stop, fout van mijne kant zeker? had - 1.3 of zo moeten zijn zeker?
        - ook zulke foto's beter nemen in RAW? en later als software programma er is zulke foto's bijwerken?

        Bedankt voor de info

        Hopelijk volgende foto beter
        Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

        Comment


        • #5
          Re: Basiliek van Walcourt

          Oorspronkelijk geplaatst door lauwers1982 Bekijk bericht
          - ik heb (voorlopig) nog geen fotografiesoftware voor nabehandeling
          - hdr kan ik voorlopig nog niet doen van geen software, maar ik spaar voor een D7200, die heeft de hdr functie wel
          - het moest snel voor uit gaan, dus uit de losse hand genomen
          - + 0.3 stop, fout van mijne kant zeker? had - 1.3 of zo moeten zijn zeker?
          - ook zulke foto's beter nemen in RAW? en later als software programma er is zulke foto's bijwerken?
          - Software hoeft niet altijd geld te kosten. Zelfs met freeware alternatieven kan je goed uit de voeten. Zie hier voor alternatieven voor de alom bekende Lightroom en Photoshop. Ik heb zelf GIMP en RAW Therapee gebruikt vooraleer ik op Lightroom en Photoshop CC overgestapt ben. Het is een beetje zoeken naar de juiste schuivertjes, maar met de Lightroom tutorials die je op internet vindt, kom je voor RAW Therapee ook al een heel eind.
          - HDR kan je ook met de hand, daarvoor heb je geen speciale "HDR-functie" voor nodig. Camera vast op een statief, en handmatig de belichting aanpassen (bv. 0, -1 stop en +1 stop). Je hebt nu ook +0.3 stop correctie gedaan, HDR is hetzelfde principe, alleen moet je dan een reeksje maken met verschillende belichtingscorrecties (zie voor HDR met de D3000 bijvoorbeeld ook hier).
          - Een klein reisstatief, ministatief, eventueel een kersenpitkussen of iets dergelijks. Weegt niet veel, is niet groot, en je toestel staat toch stabiel genoeg. Eventueel in combinatie met een afstandsbediening of wifi-adapter met smartphone app. Het is voor zulke foto's vaak beter om er toch een paar minuutjes de tijd te nemen.
          - Qua belichting zou ik voor mezelf beginnen bij 0.00 en dan eens -1.00 en dan +1.00. En dan kijken wat het geeft op het schermpje.
          - Schiet in RAW. Altijd. De meeste camera's kunnen ook RAW + JPEG samen opslaan als je dat wil, en geheugenkaartjes kosten ook geen fortuin meer. Waarom zou je 't niet doen? De RAW beelden bevatten zoveel meer informatie. Zeer interessant voor de nabewerking.
          Last edited by Rozemarijn; 6 december 2016, 12:20. Reden: typo
          Rozemarijn

          Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

          Comment


          • #6
            Re: Basiliek van Walcourt

            merci voor de tips
            Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

            Comment

            Working...
            X