Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke UV filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke UV filter?

    Hallo,

    ben sinds kort eigenaar van een 24 70 nikkor f2.8 en wou mij eens afvragen welk type filter jullie hiervoor gebruiken?
    meestal gebruikt men hier geen filters op, maar ik wil het toch doen, louter voor bescherming.

    is zo een dure HD filter (die van B+W 110 EUR ?) zijn geld waard, of is het eerder een gimmick?
    Nikon Powah

  • #2
    Re: welke UV filter?

    Je kan ook een protector overwegen, dus geen UV filter maar "gewoon glas".
    Ik gebruik daarvoor de HOYA HD Protector

    De prijs ligt rond de 75 euro voor een 77mm.
    Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

    Comment


    • #3
      Re: welke UV filter?

      Is je goed recht om een stuk glas voor je dure lens te zetten, maar als je geen motorcross op circuit,of andere stormen en derglijke fotografeert is de zonnekap de belangrijkste bescherming. En dan gaan we het nog niet hebben over de extra flare bij nachtopnames. En een UV filter is goed voor het hooggebergte Z/W. Op die acc.wordt het meeste verdiend, en uit de hangst.Maar ieder zijn meug hé.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: welke UV filter?


        Even een relatief goedkope filtertje getest door Lenstip. Zie het resultaat maar, met en zonder filter.

        Hier staan ook meerdere B+W filters getest, dus je kan even kijken hoe de filter presteert van je keuze.
        Wil je trouwens binnen niet als te lange tijd naar een Nikon met een wat grotere sensor (FX), want als je dat niet wil. Dan kun je al besparen op geen dunne te nemen.
        Verder zou ik op zo' n filter niet beknibbelen op een filter, op zo' n mooie lens hoort ook een goede filter. Anders doe je de kwaliteit van de lens te niet.
        Een neutraal is ook geschikt voor je lens, het gaat er nu digitaal puur ter bescherming van de lens.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: welke UV filter?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          http://www.lenstip.com/113.9-article..._(0-Haze).html
          Even een relatief goedkope filtertje getest door Lenstip. Zie het resultaat maar, met en zonder filter.

          Hier staan ook meerdere B+W filters getest, dus je kan even kijken hoe de filter presteert van je keuze.
          Wil je trouwens binnen niet als te lange tijd naar een Nikon met een wat grotere sensor (FX), want als je dat niet wil. Dan kun je al besparen op geen dunne te nemen.
          Verder zou ik op zo' n filter niet beknibbelen op een filter, op zo' n mooie lens hoort ook een goede filter. Anders doe je de kwaliteit van de lens te niet.
          Een neutraal is ook geschikt voor je lens, het gaat er nu digitaal puur ter bescherming van de lens.
          heb reeds een nikon d750, mijn sig is niet meer up to date

          begrijp wel dat zo een stuk glas een goede filter vraagt, maar ik vraag het eerst liever na wat zo wat de betere filters zijn.

          afgelopen weekend deze eens uitgetest; http://i68.tinypic.com/2vuhcv9.jpg

          recht in de zon met een 15 EUR UV filter, valt al bij al nog mee.
          Nikon Powah

          Comment


          • #6
            Re: welke UV filter?

            Heb je ook een foto zonder filter? Want dan kon je zien of die groene vlek aan het filter lag.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: welke UV filter?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Heb je ook een foto zonder filter? Want dan kon je zien of die groene vlek aan het filter lag.
              Maar dan zou je voor de zekerheid met statief moeten werken zodat je dezelfde hoek behoud.

              Comment


              • #8
                Re: welke UV filter?

                Zelf gebruik ik op mijn glas enkel de protectors van Hoya en wel de HD en de HDx filters. Zelf vond ik die nog beter dan de B+W en bij een kameraad van mij werd het wel heel duidelijk als hij met lange sluitertijden werkte (+30 seconden).
                Zelfs bij de betere/duurdere B+W waren ringen zichtbaar op de foto en was het niet zo bij een Hoya HD.

                Comment


                • #9
                  Re: welke UV filter?

                  Of te wel heel goed (duur) glas voor je objectief of beter nog, geen extra glas waarvan de enige functie is om zogenaamd de frontlens te beschermen. Er zijn in vorige discussies voorbeelden aangedragen dat de front lens grote schade op liep bij het breken van een protector. Gebruik de lensdop wanneer je niet actief bent en altijd een zonnekap.
                  Last edited by Eenbes; 6 december 2016, 10:11.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke UV filter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    Of te wel heel goed (duur) glas voor je objectief of beter nog, geen extra glas waarvan de enige functie is om zogenaamd de frontlens te beschermen. Er zijn in vorige discussies voorbeelden aangedragen dat de front lens grote schade op liep bij het breken van een protector. Gebruik de lensdop wanneer je niet actief bent en altijd een zonnekap.
                    +1

                    Heb nog nooit UV filters gebruikt - zonnekap doet hier ook dienst als protector.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke UV filter?

                      Omdat je een bescherm filter gebruikt, moet deze er niet altijd op blijven.
                      Heb je last bij lange sluitertijden, doe hem er dan af.


                      -TT-

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke UV filter?

                        Zoals te verwachten was de vorige reacties.
                        Glas voor glas geeft kwaliteitsverlies etc.Is waar.
                        Zonnekap erop is een goede bescherming,buiten gebruik lensdop erop etc.
                        Maar zit je in een omgeving met risico op rondvliegend materiaal of struiken (bv.macro),dan kan een protect,of UV wel nuttig zijn.
                        Kleine anecdote:twee jaar geleden op de motorraces in Oostende (is op asfalt,dus geen onverhard)kwam een goed menende man,mij vertellen dat mijn foto's meer scherp zouden zijn zonder filter erop.(Canon 70-200,2.8)Inderdaad waar maar met filter ook niet zo slecht.45 sec nadien klak,steentje erop.Filter kapot, lens intact.Gooi je er baksteen tegen,dan zal inderdaad de filter en de lens eraan gaan.
                        Voor actiefotografie (ook bv; foto's op strand:surfers,keiters,wind ,zand etc.),toch te overwegen,voor normale shoots,zonnekap is voldoende.
                        Heb je duur glas,dan kan in mijn opinie een protect of UV wat kwaliteitsverlies geven,maar niet in die mate dat je foto's er slecht gaan uitzien.Wij zijn de meeste hier althans geen pro's denk ik.
                        Als je 2000 eu betaalt voor een 100-400,dan ga je na veertien dagen geen nieuwe kopen,omdat er een kras opzit.OK:lichte schade op de frontlens zie je niet op je foto's,maar de tweedehandswaarde gaat achteruit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke UV filter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Zoals te verwachten was de vorige reacties.
                          Glas voor glas geeft kwaliteitsverlies etc.Is waar.
                          Zonnekap erop is een goede bescherming,buiten gebruik lensdop erop etc.
                          Maar zit je in een omgeving met risico op rondvliegend materiaal of struiken (bv.macro),dan kan een protect,of UV wel nuttig zijn.
                          Kleine anecdote:twee jaar geleden op de motorraces in Oostende (is op asfalt,dus geen onverhard)kwam een goed menende man,mij vertellen dat mijn foto's meer scherp zouden zijn zonder filter erop.(Canon 70-200,2.8)Inderdaad waar maar met filter ook niet zo slecht.45 sec nadien klak,steentje erop.Filter kapot, lens intact.Gooi je er baksteen tegen,dan zal inderdaad de filter en de lens eraan gaan.
                          Voor actiefotografie (ook bv; foto's op strand:surfers,keiters,wind ,zand etc.),toch te overwegen,voor normale shoots,zonnekap is voldoende.
                          Heb je duur glas,dan kan in mijn opinie een protect of UV wat kwaliteitsverlies geven,maar niet in die mate dat je foto's er slecht gaan uitzien.Wij zijn de meeste hier althans geen pro's denk ik.
                          Als je 2000 eu betaalt voor een 100-400,dan ga je na veertien dagen geen nieuwe kopen,omdat er een kras opzit.OK:lichte schade op de frontlens zie je niet op je foto's,maar de tweedehandswaarde gaat achteruit.
                          Als het over beschermingsfilters gaat (UV of Neutral) dan wordt het altijd trollenvoer

                          Ik kijk nogal wat rond op de 2de handsmarkt, en ik zie toch vaak een lens 2de hands te koop met "klein krasje op frontlens, geen invloed".
                          Erg leuk, geen invloed, maar de waarde zakt toch wel serieus. Niemand koopt graag een 2de handslens met een klein krasje op. Zeker niet voor dezelfde prijs als een lens zonder krasje.
                          Gezien de hoeveelheid mensen die krasjes op hun frontlens hebben, zijn er nogal wat van die kleine accidentjes die gebeuren

                          Zelf heb ik ooit eens wat UV filters getest op een scherpe prime lens (o.a. Nikon NC/Hoya/B+W/tiffen en chinese brol). Ik kon zelf geen enkel verlies van scherpte, contrast of kleurverschil detecteren bij de normale kwaliteitsmerken.
                          Enkel bij de no-name rommel was er wel een merkbaar verschil. (De eerlijkheid gebied mij wel van te vermelden dat het toen op een 12MP body was, misschien moet ik de testen nu nog eens doen.)

                          Toen heb ik ook wat flaring testen gedaan, en dat was wat zoals bokeh-gapen .... soms was het slechter met filter, maar soms vond ik het ook beter (raar genoeg).

                          Ik test liever dingen zelf dan een paar internet-fotografen te geloven ...
                          Iedereen zijn ding hé ...
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke UV filter?

                            'k ga eens rondkijken naar de nikon protect filters bedankt.
                            Nikon Powah

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke UV filter?

                              Zou ik ook doen.

                              Comment

                              Working...
                              X