Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 11-20 heeft meerdere versies?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 11-20 heeft meerdere versies?

    Beste,

    Ik had al een tijdje het idee dat ik van de lenzen van Tokina elke keer een andere foto tegenkwam. Eerst dacht ik dat het gewoon de invalshoek was van de foto waarmee de lens getrokken was. Maar nu ik eens dichter kijk zie ik dat er een fysiek verschil is. Echter in de beschrijving van de lens zie ik niets terug en op de lenzen zelf staat identiek hetzelfde.

    Er zijn de wat ik noem "ronde lenzen" met de witte stop onderaan


    En dan heb je de "rechte lenzen" met rode stip onderaan


    Het enige dat ik kan bedenken wat het verschil is, is dat de ene meer geschik zou zijn voor video zoals Samyang ook bij zijn lenzen fysieke verschillen maakt, maar hiet staat in hun geval een duidelijke aanduiding bij, en je ziet bij Samyang ook de tandwieltjes aan de buitenkant.

    Voor zover ik weet bestaat er ook geen "oudere versie" van deze lens.

    Iemand een idee?

  • #2
    Re: Tokina 11-20 heeft meerdere versies?

    Mogelijk is dit het verschil tussen Canon en Nikon-versies. De canon-mount is groter -als ik mij niet vergis- wat zich uit in een bredere onderkant. De EF-koppeling wordt uitgelijnd met een rode bol. Nikon lijkt uitgelijnd te worden met een witte stip.

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 11-20 heeft meerdere versies?

      Dat lijkt me idd te kloppen, je ziet ook dat bij de bovenste (Nikon) het "oneindig" teken langs links op de afstandsschaal staat zoals bij Nikkor lenzen en bij de onderste net als bij de originele Canon lenzen langs rechts. Erg handig dat ze dat mee veranderen zodat je niet telkens automatisch de verkeerde kant opdraait als je manueel focust!
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 11-20 heeft meerdere versies?

        Ik had blijkbaar wat beter moeten oplette. Het is een van de weinige lenzen, voor zover ik weet toch, die er zo verschillend uitzien naargelang de koppeling.
        We hebben weer wat bijgeleerd.

        Comment


        • #5
          Re: Tokina 11-20 heeft meerdere versies?

          Oorspronkelijk geplaatst door cubyx1984 Bekijk bericht
          Het is een van de weinige lenzen, voor zover ik weet toch, die er zo verschillend uitzien naargelang de koppeling.
          Niet noodzakelijk. Volgens mij worden gewoon maar heel zelden verschillende foto's van dezelfde lens getoond als het gaat om een versie met een andere mount.
          Als ik mij niet vergis, past Sigma zelfs de draairichting van de zoom- en focusringen niet aan, waardoor je lens op een Nikon "verkeerd" lijkt te draaien...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment

          Working...
          X