Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5500 met cactus V6 II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5500 met cactus V6 II

    Hoi iedereen ,

    Ik heb een D5500 van Nikon die ik zou willen inzetten om Powersync ( verlengde flitsduur) te gebruiken bij een sluitersnelheid sneller dan de xsync snelheid ( dus sneller dan 1/200 sec) .Daarvoor gebruik ik de V6 II als zender op de hot shoe en een RF60 cactus flits .
    Het eerste probleem dat ik ondervond is de herkenning van de camera door de V6 II ( en ja ik volg de juiste instructies) . Na wat over en weer geschrijf op het cactusforum kreeg ik de tip om de hot shoe eens anders te positioneren ( meer naar voor of achter) omdat ik gemerkt had dat de V6 II op mijn zoon's Canon D700 wel direkt de camera herkende en deze een andere pinconfiguratie heeft dan de Nikon.
    Na wat " gefoefel" lukte het mij op het beoogde Nikon symbool in het icoontje te krijgen .Ik moest niet voor of achter schuiven maar een kleine rotatie van de zenderkop t.o.v. de hot shoe uitvoeren ( wat eigenlijk niet zo mogen kunnen !).
    Hierbij was het probleem van de powersync echter nog niet opgelost . Doordat de Nikon herkent dat er iets op de hot shoe zit ,weigert hij in manuele mode om een snelheid te kiezen die sneller is dan de syncspeed . Bij verwijderen van de zender kan ik lustig weer naar een hogere snelheid .
    Ik vermoed dat powersync ( of HSS maar nog niet geprobeerd) onmogelijk zal zijn met deze D5500 camera .
    Mijn vraag : Heeft iemand van jullie hetzelfde meegemaakt of zijn er wel Nikon camera's ( hogere klasse misschien ) die dit wel toelaten ?
    De 700D Canon , welke ook een instapreflex is , kan zonder moeite deze powersync mode wel aan .

    Groeten ZonaS
    De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

  • #2
    Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

    Ik denk dat dit bij Nikon pas kan vanaf de 7000 reeks. Ken je niemand met een dergelijke camera zodat je het eens kan uittesten?

    Mvg Yves.
    What you see is what you get

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

      Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
      Ik denk dat dit bij Nikon pas kan vanaf de 7000 reeks. Ken je niemand met een dergelijke camera zodat je het eens kan uittesten?

      Mvg Yves.
      Klopt, de Nikon 3xxx/5xxx reeks heeft geen ondersteuning voor high speed sync (Auto FP sync in Nikon lingo). Als je dat toch wil, zal je moeten overstappen naar D7xxx reeks, of zoals je zelf al aangaf, een Canon.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

        Ja , ik heb ook zo'n donkerbruin vermoeden en ik heb geen probleem om te upgraden maar er is geen enkele Nikon in een hogere klasse ( zelfs geen FF denk ik) die een volledig uitklapbaar en draaibaar scherm heeft .Ik kan dit bijna niet missen. Ik ben prospectie aan het doen en voorlopig ligt mijn goesting bij de Canon 80D. Heeft ook fijnafstemming voor autofocus maar moet nog kijken of die nu wel HSS/powersync kan . Al veel YT filmpjes bekeken maar HSS en 80D geven weinig tot geen hits.Ik heb zonet de gebruikershandleiding overgehaald en zal deze eerst eens bestuderen of zijn er mensen hier die de 80D reeds met HSS gebruiken ?
        Al bedankt voor de reacties

        ZonaS
        De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

          Ik denk dat de nieuwe Nikon D500 een kantelbaar scherm heeft.

          Mvg Yves.
          What you see is what you get

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

            De Nikon D750 (FF) heeft ook een kantelscherm.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

              Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
              Ja , ik heb ook zo'n donkerbruin vermoeden en ik heb geen probleem om te upgraden maar er is geen enkele Nikon in een hogere klasse ( zelfs geen FF denk ik) die een volledig uitklapbaar en draaibaar scherm heeft .Ik kan dit bijna niet missen. Ik ben prospectie aan het doen en voorlopig ligt mijn goesting bij de Canon 80D. Heeft ook fijnafstemming voor autofocus maar moet nog kijken of die nu wel HSS/powersync kan . Al veel YT filmpjes bekeken maar HSS en 80D geven weinig tot geen hits.Ik heb zonet de gebruikershandleiding overgehaald en zal deze eerst eens bestuderen of zijn er mensen hier die de 80D reeds met HSS gebruiken ?
              Al bedankt voor de reacties

              ZonaS
              Alle Canon DSLR's kunnen HSS doen icm een flitser die HSS kan, zelfs de instapmodellen. Een 80D dus zeker ook.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

                Dank David.
                Net vastgesteld dat volgens de handleiding dit bij de 80D inderdaad kan .
                Wat D500 en D750 Nikon's betreft die kunnen wel kantelen maar niet draaien.
                ZonaS
                De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

                  Afirmatief!
                  De 80D van Canon heeft HSS aan boord.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

                    Zal dus een canon 80D worden , bedankt iedereen !
                    De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

                      De beslissing en uitvoering is genomen .
                      Ik heb al mijn Nikon "gear" van de hand gedaan ( uitgenomen mijn Tamron 70 - 300 mm waarvoor ik nog een afnemer zoek) en een 80D aangeschaft en ik kan hierbij bevestigen dat de HSS/powersync ism de V6 II hierop wél werkt én ik heb een volledig draaibaar en kantelbaar LCD scherm welk ik niet kan missen .
                      Wordt nu wel even gewennen aan de andere knopbezetting maar op het eerste zicht ziet dat er niet slecht uit .Hierbij is ook mijn gemis aan autofocusfijnafstemming opgelost .Als nu ook de kwaliteit van de foto's meevalt ben ik een tevreden hobby-fotograaf.
                      De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

                        80D is een goed toestel hoor. Je zal daar geen spijt van hebben.
                        Eigenlijk zit er best heel veel op dat toestel in verhouding tot de prijs die toch van niet te heel hoog valt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D5500 met cactus V6 II

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          80D is een goed toestel hoor. Je zal daar geen spijt van hebben.
                          Eigenlijk zit er best heel veel op dat toestel in verhouding tot de prijs die toch van niet te heel hoog valt.
                          Dat is precies dezelfde redenering die ik gevolgd heb .Nu nog (mooie ) foto's trekken 😀
                          PS: Het probleem van de losse hotshoe van de V6 II heb ik zelf opgelost.De schroefjes binnenin waren niet goed aangedraaid .Maar ik raad enkel de gevorderde knutselaars dit eventueel ook te doen want het is geen sinecure om alles terug toe te krijgen !
                          Last edited by Zonas; 9 december 2016, 07:53.
                          De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                          Comment

                          Working...
                          X