Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe AA's zijn binnen: gebruiken of nog iets aan de "opvoeding" doen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe AA's zijn binnen: gebruiken of nog iets aan de "opvoeding" doen ?

    Ze zijn binnen: Panasonic Eneloop Pro AA 2550mAh 4x


    Ik heb sinds kort een POWEREX MAHA MH C-9000, maar heb er bij lange alle finesses nog niet van gebruikt.
    (Heb al wel het 11-pagina lange topic op BD gevonden )

    Korte vraag: kan ik deze nu zo al gebruiken of is het wenselijk dat ik Refresh Analyze of Break-in gebruik ?
    ( Ben echt een electriciteitsnoob )
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Nieuwe AA's zijn binnen: gebruiken of nog iets aan de "opvoeding" doen ?

    Is een goede combinatie met de MAHA 9000.
    Ik zou mij nu beperken tot een eenvoudige charge. Ik gebruik altijd een laadstroom van 500mA bij AA cellen.
    En dit zo even te houden.
    Na pakweg een half jaar of soms maar pas na een jaar haal ik dan mijn batterijen eens door een refresh cyclus.
    Voor mij werkt dat goed.

    De break-in gebruik ik enkel als ik probleembatterijen heb.

    Nu, er zijn puristen die graag wat verder gaan en starten met alle cellen door de refresh te halen ook al zijn ze nieuw.
    De reden is dat ze dan de capaciteit noteren van elke cel en cellen met gelijke waarden bij elkaar gaan steken.
    Ik wil daar echter niet zo ver in gaan.

    Tot op heden geen klagen over mijn methode en ik gebruik al jaren Eneloops in combinatie met mijn MAHA lader.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe AA's zijn binnen: gebruiken of nog iets aan de "opvoeding" doen ?

      FWIW C/4 als laadstroom is voor mij een beetje krap ... C/3 of zelfs C/2 wordt aangeraden, zelf houd ik het bij C/3 ..

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe AA's zijn binnen: gebruiken of nog iets aan de "opvoeding" doen ?

        Je kan ze één keer de refresh/analyze cyclus laten doorlopen, dan zitten ze op hun maximale capaciteit.
        De standaard laad en ontlaadstroom van de Maha lader is prima voor AA accu's.
        Alleen als ik met die lader AAA accu's laad pas ik de laadstroom aan.
        Dat vind ik persoonlijk het enige minpunt aan de Maha lader, ze hadden die gemakkelijk kunnen maken dat die AAA accu's herkent, en dat die dan automatisch een lagere laad en ontlaadstroom gebruikt.
        Nu moet je die elke keer opnieuw instellen als je wil dat de AAA accu's niet te warm worden tijdens het laden of ontladen.

        Niet gebruikte nimh accu's (of weinig gebruikte) steek ik ongeveer 1 keer per jaar in de lader voor een refresh/analyze cyclus, en tot nu toe blijven alle low selfdischarge accu's probleemloos werken (sommige al meer dan 5 jaar).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe AA's zijn binnen: gebruiken of nog iets aan de "opvoeding" doen ?

          Ok, ik zal ze eens refresh/analyze laten doen.
          Bedankt, Bart!
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment

          Working...
          X