Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verlof voor wettelijk samenwonen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verlof voor wettelijk samenwonen...

    Ondergetekende werkt onder PC 209 voor bedienden in de metaalnijverheid.

    Eind 2012 stond in de CAO voor PC 209 :


    HOOFDSTUK III. - Regels inzake klein verlet
    Art. 3.
    De bediende heeft het recht om van het werk afwezig
    te zijn, met behoud van zijn normaal loon ingevolge
    één van de onderstaande redenen en ten belope
    van:
    1. Drie dagen voor, het huwelijk van de bediende of
    het afleggen van een verklaring van wettelijke
    samenwoning bij de ambtenaar van de
    burgerlijke stand en dit overeenkomstig de
    artikelen 1475 — 1476 van het Burgerlijk
    Wetboek of het officieel neerleggen van een
    samenlevingscontract, door de bediende te
    kiezen tijdens de week waarin de gebeurtenis
    plaats heeft of tijdens de daaropvolgende week.


    In de nieuwe CAO voor 2016 staat dit :

    Huwelijk van de werknemer : Drie dagen door de werknemer te kiezen tijdens de week waarin de gebeurtenis plaatsgrijpt of tijdens de daaropvolgende week

    Heb onlangs die verklaring voor wettelijk samenwonen gaan ondertekenen... Mooi dat papiertje meegekregen voor die 3 verlofdagen, maar ik ben dus te laat om er nog gebruik van te maken...
    Eigenlijk dacht ik dat men de regels voor huwelijk of wettelijk samenwonen redelijk gelijk had getrokken, maar blijkbaar is dat toch niet altijd zo...
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Verlof voor wettelijk samenwonen...

    En wat zegt uw werkgever hierover?

    De wet voorziet dat geregistreerd wettelijk samenwonenden gelijkgesteld worden met gehuwden, dus daar zou geen verschil mogen in zijn van zodra men geregistreerd wettelijk samenwoont.
    Gebeurtenissen van uw kinderen geven dezelfde rechten dat u gehuwd bent of geregistreerd wettelijk samenwoont, daar is geen twijfel over.

    Maar huwen of wettelijk samenwonen gebeurt op het moment dat men dat nog niet is ... huwen is echter opgenomen in de lijst van klein verlet, gaan samenwonen niet.
    Ik vrees dat het dan ook weer om een zoveelste interpretatie gaat van de regels.

    En zoals u zelf aankaart, staat het niet meer in de CAO ... spijtig want een CAO kan verder gaan dan de wetgeving of PC en u eventueel meer bieden dan het minimum.
    Last edited by VerSeg; 30 november 2016, 13:32.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Verlof voor wettelijk samenwonen...

      Vandaag kwam onze personeelchef plots binnen om te melden dat het sociaal bureau een foutje had gemaakt, en dat de CAO van PC 209 nog altijd de eerste clausule bevat.
      Ik heb dus weldegelijk recht op die 3 verletdagen, alleen is de termijn om ze te nemen al ruim vervallen...

      'k zal wel horen wat er nog van komt...

      Nu : het sociaal bureau hier wordt duidelijk betaald door de werkgever, want alles wat in het voordeel is van de werknemer weten ze niet, wat in het voordeel is van de werkgever kunnen ze in geuren en kleuren vertellen.
      Mijn vriendin heeft bv. zo vorig jaar haar 13e maand verloren, omdat ze 1 vakantiedag in de verkeerde maand had genomen... Die berekening konden ze dan weer wel maken.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Verlof voor wettelijk samenwonen...

        Het heeft niet enkel met sociaal bureau te maken, op elke officiële site waar de PC's op vermeld worden, is de tekst zoals die heden bij jullie vermeld is.
        Het is dan alvast niet echt duidelijk.
        Maar soit, het antwoord heb je al ... nu nog in orde brengen.
        Maar als ze het ooit onterecht geweigerd hebben, dan zullen ze wel wat door de vingers zien zeker?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment

        Working...
        X