Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade kitlens 18-55

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade kitlens 18-55

    Bij de aankoop van mijn camera verleden jaar, kreeg ik er een Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 kitlens bij.
    Nu is het toch tijd om de kitlens opzij te leggen en iets deftigers aan te kopen.

    Wat kunnen jullie me aanraden in dezelfde range (18-55)?
    Geen te dure lens aub.

  • #2
    Re: Upgrade kitlens 18-55

    Beste

    Ik heb mij onlangs de sigma 17/70 2.8 f4 aangeschaft ,mooi bereik ,echt goed scherp.goede os ,1 van mijn betere aankopen toch wel .nieuwprijs nu 419€ bij konijnenberg
    gr Danny

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade kitlens 18-55

      Ik ken nog iemand die content is van de bovenstaande Sigma, maar dan non OS.
      Nikon 16-85 hoor ik ook wel eens als goede lens:

      Verder een Tamron / Sigma 18-50 F2.8 VC / OS
      In een iets kleinere bereik is de Sigma 18-35 F1.8 ook erg goed naar het schijnt.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade kitlens 18-55

        Oorspronkelijk geplaatst door dvlfoto Bekijk bericht
        Beste

        Ik heb mij onlangs de sigma 17/70 2.8 f4 aangeschaft ,mooi bereik ,echt goed scherp.goede os ,1 van mijn betere aankopen toch wel .nieuwprijs nu 419€ bij konijnenberg
        gr Danny
        Ik had de Canon versie van deze lens en ik was daar bijzonder tevreden mee ... misschien had ik een uitermate scherp exemplaar

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade kitlens 18-55

          Lees deze eens (lang artikel!): http://www.dslrbodies.com/lenses/len...ng-lenses.html
          En deze:

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade kitlens 18-55

            Veel moois in dit bereik te koop, hier mijn gedachte:
            1* Nikkor 17-55 F2.8: maar dan wel 2e hands, nieuwprijs is die niet waard. Heb zelf de 16-85 gehad, en er zat toch behoorlijk verschil in. Randscherpte van de 17-55 stukken beter, maar vooral autofocus is vele malen beter meer snappie.
            2* Sigma 18-35 F1.8: Echt een superlens ook, scherp al vanaf F1.8 in het center.
            3* Tamron 17-50 F2.8 zonder VC: Als je een goed exemplaar hebt heb je ook een prachtlens. Mijn vader heeft echter tot 2x toe een exemplaar gehad die echt soft was in één hoek, krijg je wel een nieuwe maar toch.

            Laatst een scherpte testje gedaan tussen 3 lenzen, de Nikkor 17-55 F2.8, Sigma 18-35 F1.8 en de Sigma 17-70 1e model.
            De Nikkor 17-55 en Sigma 18-35 zijn eigenlijk behoorlijk gelijkwaardig, op F2.8 is de Sigma wel duidelijk scherper in de hoeken, vanaf F4 geen verschil meer.
            De 17-70 bleef toch wel een stuk achter tegen deze 2 lenzen, vooral rand scherpte.

            Voordeel van de Nikon is wel, als je hem nu koopt voor +- 600 euro, voor ongeveer dezelfde prijs kun je hem ook wel weer verkopen mocht je overstappen naar FF
            Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
            MIJN WEBSITE

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade kitlens 18-55

              Oorspronkelijk geplaatst door torgal Bekijk bericht
              Bij de aankoop van mijn camera verleden jaar, kreeg ik er een Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 kitlens bij.
              Nu is het toch tijd om de kitlens opzij te leggen en iets deftigers aan te kopen.

              Wat kunnen jullie me aanraden in dezelfde range (18-55)?
              Geen te dure lens aub.
              Welke camera heb je?
              Wat zijn de tekortkomingen van je kitlens en wat verwacht je van een upgrade?
              Wat is je max budget (want ik zie hieronder al enkele heel dure opties passeren die het amper waard zijn...)

              In dezelfde range zie ik maar 1 alternatief dat echt de moeite is en dat is de Sigma 17-50 F2.8.
              - heel scherp, ook reeds op F2.8
              - spotgoedkoop (tijdens BF nog te vinden voor 260€), kost zo'n 5keer !! minder dan de Nikon 17-55 F2.8 en je kan het resultaat vergelijken (tenzij je een pixelpeeper bent of wearthersealing nodig hebt, dat zal wel niet met een instapbody)
              - vaste aperture

              Ik had vroeger de D3200 met kitlens en heb als upgrade een Nikon 35mm F1.8 gekocht. Het is heel leuk om met een prime lens te kunnen werken, haarscherp, lichtsterk, kleinere DoF en leuke bokeh (zeker ivm kitlens), weegt niks leuk voor walk around, je moet wat meer nadenken over je shot en wat meer bewegen. Zo'n lensje is ook nog eens relatief goedkoop, toen koopje voor 160€. Het was wel wat wennen, want de D3200 heeft maar 1 echt goed focus punt en met de beperkte DoF en door focus/recompose te doen zat ik ze wel al eens vaak naast kwa focus. Op F2.8 en F4 heb je daar minder last van en is dit lensje echt heel scherp (zeker icm de prijs).

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade kitlens 18-55

                Afhankelijk van het beoogde resultaat...
                - relatief budgetvriendelijke uitbreiding van het bereik: 16-85 of 18-140... beide heel erg goed en vooral de laatste aantrekkelijk geprijsd... beide moeten ook tweedehands te vinden zijn
                - lichtsterkte in hetzelfde bereik: zonder twijfel de Sigma 17-50/2.8... maar hopelijk dan wel een exemplaar dat exact focust op je body (ik spreek uit ervaring)

                Als je er meer geld voor over hebt...
                Een nikkor 17-55 is gezien de huidige bij het haar getrokken nieuwprijs enkel tweedehands te overwegen, en dan moet je er rekening mee houden dat het oplossend vermogen aan het langste eind van de zoom tegenvalt op een 24mp sensor. Deze lens lijkt mij geoptimaliseerd voor groothoek. Ze is wel gebouwd als een tank. Maar wat de nieuwe 16-80 verloren heeft aan bouwkwaliteit tegenover de 17-55 maakt ze dubbel en dik goed met optische kwaliteiten. Dat is nog steeds een zeer dure lens, en zonder constante maximale opening, maar met een zeer goeie stabilisatie en een uiterst nuttig bereik waar je heel veel richtingen mee uit kan.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade kitlens 18-55

                  Ik kan akkoord gaan met RobC83: Sigma 17-50/2.8 OS. Prima gerief, heel betaalbaar!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade kitlens 18-55

                    Ik kan dit alleen maar bevestigen ,heb deze sigma een kleine maand geleden gekocht en voor zijn prijs niet te kloppen.
                    Zoals gelezen op het net klopt het ook wel dat de focus ring die draait bij AF wel een beetje in de weg zit voor je handen ,
                    paar keer schrikken en dan neem je ze op andere en betere manier vast

                    Comment

                    Working...
                    X