Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

    Naar aanleiding van een eerdere vraag, ben ik nog wat aan het denken geslagen.

    Kort gezegd: ik zoek een camera die ik kan meenemen tijdens trail runs, fotokwaliteit die eruit moet komen is 'niveau instagram'. MAAR, de foto's moeten wel van enig niveau kunnen zijn (e.e.a. zelf in te stellen).
    Momenteel neem ik een fuji x70 mee, maar dit is nog te groot / zwaar om lang mee te lopen. Daarnaast ben ik ook bang dat het schokken van het lopen niet zo goed is voor de camera. Iphone 6s heb ik soms wel bij me, maar is te beperkt in instellingen + past niet zonder hulpmiddelen op een standaard ministatiefje.

    Kortom, ik zoek een camera die:
    • Klein is;
    • Naar verhouding tot zijn grootte relatief goede foto's maakt;
    • Wat instelmogelijkheden heeft;
    • Tegen een stootje kan;
    • Bij voorkeur nog in raw kan schieten ook.


    Ideeën? Of lijkt een action cam hier inderdaad de meest logische zet?

    Foto's zijn allemaal in het volgende genre, of soms wat verder weg:


    (Deze is genomen met een fuji x70 icm WCL-x70 groothoeklens)

  • #2
    Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

    Een action cam zoals een GoPro geeft je misschien wel meer creatieve mogelijkheden en kan zeker tegen een stootje. Je voorbeeld is nu net een wide angle shot, dus dat moet zeker lukken Met de 4 en 5 reeks kan je ook foto's in RAW maken, kwa nabewerking geeft dat wat meer mogelijkheden. Verder kan ik kwa fotokwaliteit er niet zo heel veel over zeggen, zelf nog maar 2 keer gebruikt eigenlijk (geleend), weekje skivakantie en een weekje MTB trip.

    Een compact/licht fototoestel dat ook stevig moet zijn, tja dan kom je al snel bij rommel uit...

    Comment


    • #3
      Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

      De Sony FDR X3000R is een prima actioncam. Heeft een zeer goede BOSS stabilisatie waardoor je schokvrije beelden kan maken, zowel video als foto. Het is meer een videocamera dan een fototoestel maar je kan ook foto's trekken en op het polsbandje zie je wat je trekt.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

        Dank voor het meedenken, de Sony ziet er een tof toestel uit maar is helaas nog duurder dan de nieuwe gopro. (En dat was ongeveer het maximum van mijn budget dat ik hieraan wilde uitgeven).

        Wat betreft de wide angle, dat zijn meestal wel de foto's die ik maak, aangezien ik voornamelijk mezelf fotografeer zonder medelopers in de buurt, is een brede beeldhoek net iets makkelijker

        Comment


        • #5
          Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

          Kijk ook eens naar de yi 4k, ook wel de gopro killer genoemd. Die stond vorige week in reclame op Amazon (weet niet meer welke) voor 219 euro (normale prijs is 279 euro).
          Ik heb lange tijd overwogen om deze zelf te kopen omdat ik 4k video wilde hebben maar ben uiteindelijk toch voor een 'echte' compact gegaan, de Sony RX100 IV (die wel 3x duurder was )
          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

          Comment


          • #6
            Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

            een nikon 1 , of een panasonic GM1/GM5 lijkt me iets te zijn dat past in uw beschrijving.

            Als je geen zoeker nodig hebt : nikon 1 : zeer degelijk, goede vlugge scherpstelling, en 2e-hands zeer goedkoop te vinden.
            goed 10mm lensje ( 75° breedhoek)

            Als je zoeker verkiest : Panasonic GM5 , met groothoekje toch al ander budget

            hopelijk heb je hier iets aan, grten, Geert.

            Comment


            • #7
              Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

              Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
              een nikon 1 , of een panasonic GM1/GM5 lijkt me iets te zijn dat past in uw beschrijving.

              Als je geen zoeker nodig hebt : nikon 1 : zeer degelijk, goede vlugge scherpstelling, en 2e-hands zeer goedkoop te vinden.
              goed 10mm lensje ( 75° breedhoek)

              Als je zoeker verkiest : Panasonic GM5 , met groothoekje toch al ander budget

              hopelijk heb je hier iets aan, grten, Geert.
              Dank voor de tips, GM5 wordt inderdaad aan de dure kant, zo'n Nikon 1 moet ik eens uitzoeken 2ehands... Hoe groot is zo'n toestel eigenlijk? Want een fuji x70 is al aan de grote kant?

              Comment


              • #8
                Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

                Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                Kijk ook eens naar de yi 4k, ook wel de gopro killer genoemd. Die stond vorige week in reclame op Amazon (weet niet meer welke) voor 219 euro (normale prijs is 279 euro).
                Ik heb lange tijd overwogen om deze zelf te kopen omdat ik 4k video wilde hebben maar ben uiteindelijk toch voor een 'echte' compact gegaan, de Sony RX100 IV (die wel 3x duurder was )
                Dit ziet er een heel tof apparaatje uit, als hier foto's uitkomen vergelijkbaar met een gopro is dit zeker een tof alternatief, en ben ik bereid de raw optie te laten vallen. De prijzen verschillen wel enorm van site tot site, dus dit moet ik even nader onderzoeken...

                Comment


                • #9
                  Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

                  Yakke,

                  Ik heb nog steeds de Sony RX100MkI (allereerste versie) in gebruik en die voldoet prima ...
                  Tijdens de Night of The Proms heb ik deze foto's ermee gemaakt:
                  https://www.flickr.com/photos/jajabd...57676520688015
                  Die is vrij voordelig geprijsd en doet het nog steeds prima tussen al het nieuw "geweld" ...

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                    Yakke,

                    Ik heb nog steeds de Sony RX100MkI (allereerste versie) in gebruik en die voldoet prima ...
                    Tijdens de Night of The Proms heb ik deze foto's ermee gemaakt:
                    https://www.flickr.com/photos/jajabd...57676520688015
                    Die is vrij voordelig geprijsd en doet het nog steeds prima tussen al het nieuw "geweld" ...

                    Jaja
                    Ik had dit inderdaad ook al eens in overweging genomen, maar zit zo'n toestel qua grootte al niet bijna tegen een x70 aan? Daarnaast maak ik mij bij dit soort toestelletje ook al een beetje zorgen over water, vocht (zweet), schokken etc.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

                      Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                      Dit ziet er een heel tof apparaatje uit, als hier foto's uitkomen vergelijkbaar met een gopro is dit zeker een tof alternatief, en ben ik bereid de raw optie te laten vallen. De prijzen verschillen wel enorm van site tot site, dus dit moet ik even nader onderzoeken...
                      De beeldkwaliteit is vergelijkbaar met de go pro. Best wel goed maar wellicht een stuk minder dan de Fuji. De sensor in zo'n action cam is heel klein.
                      De yi 4k kan ook in raw schieten.

                      De voordelen van de go pro 5 tov. de yi 4k zijn
                      - beeldstabilisatie tijdens het filmen
                      - beter geluid
                      - waterdicht

                      Vooral dat laatste is toch wel heel interessant.

                      Toevallig staat de yi 4k vandaag weer in promotie, 210 bij amazon.fr. Dat is exact de helft van de go pro 5.
                      Moest de prijs vergelijkbaar zijn zou ik de go pro kiezen maar het prijsverschil is toch wel heel groot.
                      Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                        De beeldkwaliteit is vergelijkbaar met de go pro. Best wel goed maar wellicht een stuk minder dan de Fuji. De sensor in zo'n action cam is heel klein.
                        De yi 4k kan ook in raw schieten.

                        De voordelen van de go pro 5 tov. de yi 4k zijn
                        - beeldstabilisatie tijdens het filmen
                        - beter geluid
                        - waterdicht

                        Vooral dat laatste is toch wel heel interessant.

                        Toevallig staat de yi 4k vandaag weer in promotie, 210 bij amazon.fr. Dat is exact de helft van de go pro 5.
                        Moest de prijs vergelijkbaar zijn zou ik de go pro kiezen maar het prijsverschil is toch wel heel groot.
                        Filmen doe ik toch nooit (filmpjes gemaakt tijdens het hardlopen zijn vaak uitermate oninteressant).
                        Die raw functionaliteit, waar heb je die info gevonden? Ik Was er reeds naar op zoek gegaan

                        Ja het waterdichte speelt inderdaad nog wat mee in mijn keuze, evenals het 'gemak' waarmee je een gopro gaat kopen en weer terugbrengt bij garantie, waar dat bij de Yi iets moeilijker kan gaan...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

                          Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                          Filmen doe ik toch nooit (filmpjes gemaakt tijdens het hardlopen zijn vaak uitermate oninteressant).
                          Die raw functionaliteit, waar heb je die info gevonden? Ik Was er reeds naar op zoek gegaan
                          Oeps, verkeerd gelezen. Dat ging over de oude yi waarmee je via een script raw kon aanzetten. Raw zou wel mogelijk worden met een toekomstige firmware maar daar kun je natuurlijk niet op rekenen.

                          Ja het waterdichte speelt inderdaad nog wat mee in mijn keuze, evenals het 'gemak' waarmee je een gopro gaat kopen en weer terugbrengt bij garantie, waar dat bij de Yi iets moeilijker kan gaan...
                          Klopt. De Go pro is nog steeds veruit de poulairste action cam en dat heeft zijn voordelen.
                          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

                            Het is de gopro geworden, stond vandaag plots aan 369 euro bij mediamarkt voor het nieuwe 5 black model. Oftewel 60 euro minder dan de prijs in andere (online)winkels momenteel.
                            Normaal ben ik geen mediamarkt fan, maar dit was toch een behoorlijk verschil

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zo klein mogelijke camera, zo goed mogelijke kwaliteit?

                              Met de gopro hero5 heb je in fotomode geen stabilisatie. Enkel in video heb je softwarematige stabilisatie in 2.7K (geen 4K) dat minder effectief is als optische stabilisatie zoals in de FDR X3000R.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X