Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ogen: na krasjes toch laseren. Mogelijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ogen: na krasjes toch laseren. Mogelijk?

    Tot nu beweerde men dat ogen die ooit krasjes kregen nooit nog konden gecorrigeerd worden met laser.
    Ik liet idd. 15 jaar terug mijn ogen krassen met een prachtig resultaat: bril de vuilbak in!
    Nu is één van mijn ogen geleidelijk aan terug onscherp aan 't worden.

    Wie van jullie heeft met succes, na vele jaren met krasjes, intussen recent een laserbehandeling ondergaan?

  • #2
    Re: ogen: na krasjes toch laseren. Mogelijk?

    Voor je hier een hoop onzin te lezen krijgt Dré, bel eens naar Gent.

    Comment


    • #3
      Re: ogen: na krasjes toch laseren. Mogelijk?

      Toch had ik graag ervaringen vernomen.
      Positief of negatief.
      Alles is welkom.

      Comment


      • #4
        Re: ogen: na krasjes toch laseren. Mogelijk?

        Voor wat het waard is:
        Ik ben ooit bekrast (in 1993) en heb inmiddels opnieuw na oogproblemen 3 oogoperaties "overleefd", waaronder één laser nabehandeling.
        Wel moet ik erbij zeggen dat ik kunstlenzen heb gekregen als gevolg van vergaande cataract en bijhorend glaucoom. Dit gebeurde via een tegenwoordig normale operatie met een sneetje van enkele mm tussen de krasjes. Mijn oogarts/chirurg wou de operatie niet riskeren omdat het volgens haar moeilijk was om binnen de krasje te opereren en het risico bestond dat de littekens zouden open barsten. In UZ Leuven was dat geen probleem. Na de operatie was iets van de cataract in één oog blijven "plakken". Dat is door mijn gewone oogarts zonder probleem bijgelaserd, ondanks de krasjes en nieuwe litteken.
        Of dit je helpt weet ik niet, ik besef het, een concreet antwoord is het niet echt.
        Last edited by nabi; 26 november 2016, 13:20. Reden: nieuwe litteken

        Comment


        • #5
          Re: ogen: na krasjes toch laseren. Mogelijk?

          Bij krasjes wordt er ingesneden door de cornea, om de welving hiervan en de brekingsindex en correctie te veranderen.Hierdoor onstaat er litteken en een andere kromming van de lens.
          Bij laser wordt er een flap losgemaakt,en hieronder wordt de kromming van de cornea dan bijgewerkt.(Eenvoudig uitgelegd)
          Probleem is dus die flap te kunnen vrijmaken,bemoeilijkt of onmogelijk door de bestaande littekens,en de kromming te kunnen corrigeren die door vroegere littekens niet meer egaal is.
          Theoretisch zijn vroegere krasjes een relatieve tegenaanwijzing voor dit type van ingreep.
          Indien je oogchirurg dit voorstelt,vraag dan een goede informed consent over mogelijkheden,resultaten,complicaties etc.,zodat je nadien geen ontgoocheling oploopt.
          Het laseren na catarract gaat meestal om een pseudokapselvorming ,20% van de ingrepen,en heeft totaal niets te maken met refractaire heelkunde.
          Resultaten; laser na krasjes;je zult niet teveel mensen tegenkomen die dat al laten doen hebben,gezien de relatieve tegenindicatie om dit te doen.

          Comment

          Working...
          X