Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Entlebucher Sennenhond in actie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Entlebucher Sennenhond in actie

    Verdorie niet gemakkelijk, een hond die met hoge snelheid naar je toe gelopen komt scherp vastleggen!
    Uiteindelijk toch redelijk tevreden met het resultaat, al had ik graag gehad dat het aantal scherpe foto's wat hoger lag.
    Op welk percentage mag je eigenlijk mikken in zo'n moeilijke situaties? Ik denk dat er een 30-tal foto's scherp genoeg waren van de pakweg 150.

    De foto is gemaakt met een Canon 5D mark III en een Canon 70-200 f2.8 L IS II.
    Het lijkt me belangrijk dat je de instellingen voor de Autofocus zo optimaal mogelijk en juist kiest.
    Ik heb gekozen voor AI Servo (Case 2), en maakte gebruik van 61-punt automatische selectie.

    Ik had de indruk dat ik meer goede foto's had met de Image Stabilization uitgeschakeld, ik vroeg me af of dit logisch is?
    Ook had ik het gevoel dat ik best enkel het middelste AF-punt kan gebruiken om te beginnen met scherpstellen.
    Bij redelijk wat foto's lag de focus net niet goed, bijvoorbeeld op de neus ipv op de ogen. Tips om dit te voorkomen? Werken met één enkel focuspunt lijkt me onmogelijk voor dit soort actiefoto's? Dan toch maar een kleiner diafragma kiezen?




    Exif gegevens; f4 - 1/8000 - ISO 800


    Exif gegevens; f4 - 1/6400 - ISO 800


    Exif gegevens; f4 - 1/8000 - ISO 800

    Graag kritiek en vooral advies!
    Alvast bedankt voor het kijken.

    Ook nog een woord van dank voor mijn lieve en onvermoeibare hond, die het perfecte model is om dit soort foto's te oefenen... Bedankt Miko
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Entlebucher Sennenhond in actie

    Qua scherpte zijn deze foto's zeker niet verkeerd op deze grootte
    Wat me wel onmiddellijk opviel is dat het wit overbelicht is, misschien kan je de hooglichten nog naar beneden halen.
    Op een bewolkte dag is zo'n hond makkelijker te belichten.
    Qua moeilijkheidsgraad valt een hond eigenlijk nog goed mee, je kan ongeveer voorspellen waar hij naartoe loopt en meestal geen onverwachtse bewegingen

    Het procent missers is moeilijk te voorspellen, de 5DIII is zeker geen slecht toestel qua autofocus maar er zijn ondertussen uiteraard al betere
    Ik lees dat je het focuspunt eigenlijk overlaat aan de camera, daar zit dus zeker een fout, een camera kan niet weten op welk punt jij de scherpte wilt leggen.
    Dus zou je zeker moeten kiezen voor één enkel punt dat je zelf instelt, tevens zou ik gaan voor het centrale punt omdat dit meestal ook het snelste reageert.

    Hopelijk heb je er iets aan

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Entlebucher Sennenhond in actie

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Qua scherpte zijn deze foto's zeker niet verkeerd op deze grootte
      Wat me wel onmiddellijk opviel is dat het wit overbelicht is, misschien kan je de hooglichten nog naar beneden halen.
      Op een bewolkte dag is zo'n hond makkelijker te belichten.
      Qua moeilijkheidsgraad valt een hond eigenlijk nog goed mee, je kan ongeveer voorspellen waar hij naartoe loopt en meestal geen onverwachtse bewegingen

      Het procent missers is moeilijk te voorspellen, de 5DIII is zeker geen slecht toestel qua autofocus maar er zijn ondertussen uiteraard al betere
      Ik lees dat je het focuspunt eigenlijk overlaat aan de camera, daar zit dus zeker een fout, een camera kan niet weten op welk punt jij de scherpte wilt leggen.
      Dus zou je zeker moeten kiezen voor één enkel punt dat je zelf instelt, tevens zou ik gaan voor het centrale punt omdat dit meestal ook het snelste reageert.

      Hopelijk heb je er iets aan

      grts
      Sieg
      Bedankt Sieg! Aan kritiek heb je altijd wat hé!

      Ik wil toch even verder ingaan op de keuze voor één AF-punt of de automatische functie van de camera gebruiken.
      Ik haalde mijn 'mosterd' voor deze instellingen die ik gebruikt heb hier.

      Hier staat onder meer hetvolgende;
      AF pt auto switching

      When it comes to fast action photography it is in most cases already quite challenging to keep the subject inside the frame, keeping it under a certain AF point is nearly impossible. For this reason it is in most situations necessary to let the camera decide which AF point to use. Setting the value for AF pt auto switching to +1 will ensure that the AF follows the movement of the subject inside the frame, and proved to be sufficiently fast for my needs.


      en verder ook...

      AF area setup

      In every photographic situation it is optimal when you can control the AF area as precisely as possible. For example if I shoot portraits I use Single-point Spot AF on the eye of my subject which is closer to me and achieve perfect focus exactly where I want it. Unfortunately in action photography it is not possible to move the AF point around so quickly (and recomposing is also not an option for obvious reasons) so it will be necessary to utilize some form of AF area selection.


      In dit artikel gaat het wel over vogels fotograferen, maar volgens jou geeft men hier dan slecht advies Sieg?

      Voor alle duidelijkheid; ik kies dus wel zelf een AF-punt, al heb ik wel gekozen voor 'automatische selectie' of 'zone AF'. Ik kies zelf een punt en de camera kiest vervolgens andere punten tijdens het 'tracken' van de beweging. Is dit verkeerd?

      Alvast bedankt voor de hulp!
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: Entlebucher Sennenhond in actie

        Hetgeen gebruikt wordt in jouw voorbeeld is zone autofocus, kan je duidelijk zien aan de groepen punten die oplichten.
        Dat is nog totaal iets anders dan hetgeen jij hier schreef dat je gekozen had voor 61-punt automatische selectie.
        Bij hetgeen jij gebruikt hebt gaat de focus over alle 61 punten zoeken naar iets scherp, bij zone autofocus gaat deze enkel in die bepaalde zone gaan zoeken

        Zone AF is ook nog doenbaar vind ik persoonlijk, doch kan de camera in die zone niet weten dat jij de scherpte op de neus of op het oog wilt hebben.
        Daarom ook dat je de meeste natuur(dieren-vogels)fotografen zal zien kiezen voor één enkel punt.

        om een voorbeeldje te nemen zie deze foto, hier heb ikzelf de keuze gemaakt om door middel van één punt de scherpte op de kop te houden, als ik hier gekozen zou hebben voor zone autofocus dan zou het scherpste punt ook op de vleugel kunnen liggen hebben. Als ik hier zou gewerkt hebben met alle 61 punten zou de scherpte overal naartoe kunnen springen, ook op het riet, snappie ?

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Entlebucher Sennenhond in actie

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          snappie ?

          grts
          Sieg
          Eerlijk gezegd nog niet helemaal :-)

          Het verschil tussen Zone AF en 61-punts automatische selectie volgens mij...
          Bij Zone AF verdeelt de camera alle 61 AF-punten in 9 zones. Als je hiervan gebruik maakt probeert de camera op één van de punten in deze zone te focussen, meestal het punt dat het dichtst bij is. De camera kiest dus welk punt in deze zone.
          Bij 61-punts automatische AF selectie, kies je zelf één AF punt dat als startpunt dient en daarna kiest de camera omliggende punten om de focus te behouden. Hierbij kan de camera gebruik maken van alle 61 punten. Maar jij kiest dus zelf één punt.
          Zie ik dit dan verkeerd? Als dit zo is, dan heb je uiteindelijk nog meer controle met de auto-optie want daar kies je eerst zelf één punt?

          Zie ook deze uitleg.

          Sieg, ik probeer hier niet mijn gelijk te halen, ik wil gewoon meer scherpe foto's maken :-)
          Gelukkig kan ik regelmatig oefenen en bijstellen. Morgen weer eens een aantal andere instellingen proberen.
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #6
            Re: Entlebucher Sennenhond in actie

            Ja ieder zal z'n manier van werken wel hebben hé, zoals die persoon ik je bovenste link
            Ikzelf kies één enkel punt (het central is dit meestal) en dat uitgebreid met vier omliggende punten
            Of zoals omschreven in je laatste link ; AF point expansion (4 points)

            Ik laat de camera zeker niet kiezen op welk punt hij scherp stelt, dat neem ik zelf in handen

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Entlebucher Sennenhond in actie

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Ja ieder zal z'n manier van werken wel hebben hé, zoals die persoon ik je bovenste link
              Ikzelf kies één enkel punt (het central is dit meestal) en dat uitgebreid met vier omliggende punten
              Of zoals omschreven in je laatste link ; AF point expansion (4 points)

              Ik laat de camera zeker niet kiezen op welk punt hij scherp stelt, dat neem ik zelf in handen

              grts
              Sieg
              Bedankt Sieg, ik ga het morgen eens proberen!
              Heb net trouwens je website even bekeken en ben onder de indruk! Geweldig!

              Heb je ook nog advies wat betreft de Image Stabilization voor dit soort foto's? Aan of uit?
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

              Comment

              Working...
              X