Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wifi/DHCP hulp nodig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wifi/DHCP hulp nodig

    Ik heb een B-box van Belgacom waarop mijn vaste PC, een PS3, een PS4 en een home cinema systeem aangesloten zijn, evenals de aparte wireless router die ik enkel daarvoor gebruik en die in de living staat. De wifi van de bbox gebruik ik niet omdat het signaal daarvan niet sterk genoeg is om tot in de living door te dringen.
    Nu gebruik ik DHCP voor alle apparaten die via wifi op mijn netwerk komen, en de adressen worden toegewezen door de bbox, dus niet door de wifi router. Aangezien ik soms problemen ondervind, wil ik de wifi router de IP-adressen laten toewijzen, maar hoe zit dat dan met de apparaten die met een kabel aan de bbox verbonden zijn? Moet ik simpelweg beiden als DHCP server laten werken en gescheiden ranges toekennen, of geeft dat nog meer problemen en moet elk toestel dat met kabel aan de bbox verbonden is een vast IP-adres krijgen, wat met mijn home cinema al niet kan.

    HELP!
    ______
    www.vue.photo

  • #2
    Re: Wifi/DHCP hulp nodig

    Het is te zien wat je bedoelt met "wifi router". Dit begrip wordt zeer veel foutief gebruikt.
    Ik zal het voorlopig "bakje" noemen.

    Het bakje kan maar 1 ding doen.
    Er zijn twee mogelijkheden.
    Ofwel is het een AP (access point) ofwel is het een echte router met wifi ingebouwd. Maar er bestaan ook toestellen waarbij je kan kiezen in welke van de twee modes ze moeten werken.
    Toestellen van het merk TP-Link zijn hier gekend voor.

    Je spreekt dat je nu DHCP gebruikt op je bbox om adressen te verkrijgen op clients die verbinding maken met je "wifi router". Dat kan enkel als uw "wifi router" een AP is of in bridged mode staat (dus dan is het geen router meer).
    Een AP kan normaal gezien geen DHCP aan boord hebben. Indien dat wel zo is dan zet je het beter uit. 1 DHCP server is meer dan genoeg per subnet.
    Het moet trouwens zo dat in dit geval je bbox de adressen gaat uitdelen. Niets aan de hand dus.


    Alternatief is je "wifi router" een echte router met wifi ingebouwd.
    Dan liggen de kaarten iets anders.
    De wifi router moet aan zijn WAN zijde een ip adres krijgen van je bbox of je moet die manueel zo instellen dat die in het subnet zit van je bbox.
    vb uw vaste pc krijgt het ip adres 192.168.0.x dan neem je voor de wifi router bv 192.168.0.254 aan de WAN zijde.
    U stelt DHCP in op je "wifi router" maar zorg wel dat je dan in een ander subnet zit. (niet de zelfde nummering)
    Daar neemt u bv de range 192.168.1.x aan de LAN zijde welke ook zal gelden voor je wifi clients.

    In deze laatste setup is er echter 1 nadeel.
    Als u op uw pc (dat verbonden is met de bbox) bestanden wil delen met een ander pc die geconnecteerd is via de "wifi router" dan zullen die elkaar nooit kunnen zien.
    Alle ander normaal netwerkverkeer is geen probleem.


    Om op uw ander vragen een antwoord te geven...

    Het is niet omdat uw toestellen met een kabel verbonden zijn dat ze een vast ip moeten krijgen. Het mag maar moet niet. DHCP maakt het voor jou vooral gemakkelijk.

    Je mag meerdere DHCP servers gebruiken in 1 subnet. Zorg er dan wel voor dat ze adressen uitdelen uit het zelfde subnet of je komt in de problemen met je routing.
    Best practice is dan ook om te zorgen dat de ranges elkaar niet overlappen. Dus de eerste DHCP geeft adressen van 192.168.0.2 tot 192.168.0.127
    en de tweede DHCP server geeft adressen 192.168.0.128 tot 192.168.0.254.
    In de praktijk zullen de clients meestal de adressen gebruiken die ze van 1 van de twee krijgen. En in een thuissituatie is het niet slim om dit zo te doen.

    Ik vraag me af wat uw connectieproblemen eigenlijk zijn?

    Comment


    • #3
      Re: Wifi/DHCP hulp nodig

      Bedankt buurman.

      Je hebt gelijk. Het is een router met wifi aan boord die ik als AP gebruik. Mijn bbox heeft als IP-adres 192.168.1.1. Het AP heeft een vast adres, namelijk 192.168.1.134. Nu, ik heb de indruk dat onze wifi traag werkt, het duurt lang voor IP-adressen toegewezen worden, en ik dacht dus om mijn AP ook als DHCP server te laten werken voor alles wat via wifi op mijn netwerk komt. Ik vermoed dat die dan toch sowieso de adressen gaat uitdelen, aangezien het de eerste DHCP server is waar je via wifi langskomt. Dat is één probleem dat ik wil oplossen. Het tweede is dat ik onze bandwidth sowieso heel klein vind, ook via ethernet, maar misschien verwacht ik teveel en anders ligt het aan de b-box denk ik.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Wifi/DHCP hulp nodig

        Als hij ingesteld is als AP dan zie ik niet in waar je winst zal halen om er een tweede DHCP server op na te houden.
        Je kan het proberen natuurlijk. Zorg dan dat de ranges van de twee servers elkaar niet overlappen maar wel binnen hetzelfde subnet zitten.
        Nogtans is DHCP een zeer eenvoudig protocol dat zeer snel werkt.

        Maar het is opletten. Je spreekt dat je AP een ip krijgt. Welke ip's krijgen de clients die verbinden via wifi?

        Je spreekt ook van "slechte wifi" en trage bandbreedte. Daarom vermoed ik dat je WIFI signaal niet goed bij je clients geraakt. Verstoring door buren die op het zelfde kanaal zitten? Lastige muren waar veel verlies op zit en het signaal door moet? AP staat niet mooi vrij om goed af te stralen?

        Mijn ervaren is dat je met WIFI sowieso niet teveel verwachtingen moet hebben als je verder gaat dan pakweg 15 meter in huis. (als je door muren moet en zo)
        Mogelijks zit je ook nog eens op een oudere standaard van WIFI en dan is het al helemaal een drama.
        In dat geval moet je overwegen of een upgrade van je AP niet wenselijk is.

        Op mijn tablet heb ik een gratis app https://play.google.com/store/apps/d....wifi.analyzer
        Zet je AP eerst even uit en bekijk met deze app welke kanalen het minst bezet zijn voor uw woning en omgeving.
        Dat kanaal stel je dan in op je AP.


        Merkwaardig is wel dat je ethernet traag is. Ik verwacht dat je daar toch minstens 100Mbit op hebt. En dat moet comfortabel werken voor video en dergelijke.
        Het is pas als je zeer grote bestanden van de ene pc naar de andere gaat copieren dat het relatief traag kan zijn. Ik heb daar nu geen zicht op wat je juist aan het doen bent.

        Het is ook mogelijk dat je internetverbinding nog van het type ADSL is. Daar zou ik dan een upgrade overwegen naar VDSL2 als dat mogelijk is.
        Daar moet je even naar je abonnement kijken of je niet voor een prikje kan overstappen naar VDSL2. Of bel eens met Proximus om te luisteren naar hun voorstel.

        Welke snelheid haal je nu op deze testsite? http://www.speedtest.net/nl/
        Doe deze test zeker en vast op een pc die aangesloten is via ethernet.
        Maar herhaal de test als je kan ook eens over WIFI.

        Nog een mogelijkheid die een traag internet kan veroorzaken zijn storingen op de ADSL of VDSL lijn of een probleem met de modem (bbox).
        Als je naar de helpdesk belt van Proximus dan kunnen zij een soort test doen om te zien of daar eventueel een probleem is.

        Comment


        • #5
          Re: Wifi/DHCP hulp nodig

          2 DHCP servers gaan altijd problemen geven.
          Laat die taak over aan je BBOX.

          Eventueel eens proberen met een ander of beter AP. Dat heeft bij mij de zaak opgelost.

          Comment


          • #6
            Re: Wifi/DHCP hulp nodig

            Ik zou de router rectstreeks, bedraad aan je BBox hangen en die al het werk laten doen.

            Het is zelfs mogelijk om je router een PPpoe verbinding te laten maken.
            Je BBox staat namelijk standaard in bridge mode
            Je gebruikt je BBox dan enkel voor je tv en telefoon.

            De andere instellingen doe je dan op je router.

            Weet je niet hoe je een PPPoe verbinding moet opzettdn dan kan je dit natuurlijk ook door je modem laten doen. Je plaatst dan vewoon je router achter je box.
            Er zijn er die dit geen goede oplossing vinden maar dit werkt probleemloos en snelheidsverlies ga je niet merken

            Je moet dan wel je bedraade toestellen ook op je router aansluiten anders gaan ze elkaar niet zien.

            Dus de LAN uit van de BBox verbinden met de WAN poort van je router.
            Je router kan je al dan niet een PPPoe verbinding laten opzettdn.
            Zorgen dat je router in een andere range zit dan je BBox.
            Je bedraade toestellen ook aansluiten op je router.

            Wil je met vaste IP adressen werken stel dan de DHCP range in van bv. 192.168.0.100 tot 192.168.0.255. De toestellen met vast IP adres geef je dan edn adres lager dan 192.168.0.100.

            Mvg
            nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

            Comment


            • #7
              Re: Wifi/DHCP hulp nodig

              Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
              ...
              Wil je met vaste IP adressen werken stel dan de DHCP range in van bv. 192.168.0.100 tot 192.168.0.255. De toestellen met vast IP adres geef je dan edn adres lager dan 192.168.0.100.

              Mvg
              192.168.0.255 is een broadcast adres, die mag je zeker NIET gebruiken voor een lease door DHCP. 192.168.0.254 is dan weer wel goed.


              @Tommie: 2 DHCP servers moeten geen probleem vormen. Als je het maar slim instelt. Trouwens in grote bedrijven is dat zowat de norm om meer dan 1 DHCP server te hebben staan. Je weet maar nooit dat er eentje de geest geeft.
              Last edited by buurmanBert; 26 november 2016, 00:46.

              Comment

              Working...
              X