Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hakselaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hakselaar

    Na vele jaren dienst is mijn hakselaar (Scheppach GWS400) op pensioen en komt er een andere, nu een benzineversie.
    Ik zou toch zeker tot takken van 5 cm willen gaan en zou het liefst een Honda motor willen hebben.
    Dikkere takken verzaag ik tot aanmaakhout, de hakseling ga ik voortaan eerst gebruiken als substraat voor paddenstoelen.

    Tot daar, bijkomende voorwaarde is dat ik zelf de messen kan slijpen zoals bij de Scheppach.

    Ik twijfel tussen het hakbijlenprincipe van Eliet en het messensysteem van Jobeau, Caravaggi, GTM ....

    Heeft er iemand ervaring hiermee ?

  • #2
    Re: Hakselaar

    Hier erg tevreden van mijn Eliet Major.
    Doormeter van 5 cm geen probleem (hazelaar, wilg, es, esdoorn, veldesdoorn)
    Op 12 jaar nog maar 1x moeten laten slijpen (dat kan ikzelf niet)
    Enige minpunt: het gatenrooster waar de snippers uitkomen raakt vaak klem omdat er een dikkere snipper klem geraakt tussen rooster en machien. En dan is het hameren en wringen geblazen..

    Comment


    • #3
      Re: Hakselaar

      Als je de hakseling wil gebruiken als bvb. oesterzwamsubstraat, dan is het best dat het redelijk fijn verhakseld is.
      Mijn eerste hakselaar was er eentje (ben het merk/type reeds vergeten) die alles héél fijn hakselde, maar omdat het bij mij is om tussen struiken te gebruiken als onkruid werende laag, had ik de hakseling liever wat grover. Na wat zoeken vond ik de Wolf SDL 2500, die de takken tot 40 mm niet verpulverd maar ze ahw in stukjes snijdt van 1 à 2 cm lang. Deze hakselaar is ook héél stil, wat meegenomen is wanneer je zoals wij in een woonwijk woont. Die versie is ook een elektrische dus niet wat jij zoekt.
      Om maar te zeggen dat hakselaars onderling heel veel kunnen verschillen wat betreft de grofheid of fijnheid van de hakseling en ook het lawaai dat ze produceren.
      Benzineversie zal wel niet zo stil zijn als electrisch, maar misschien speelt dit bij jou geen rol.
      Last edited by Guest17; 24 november 2016, 09:20.

      Comment


      • #4
        Re: Hakselaar

        Lawaai is waar ik woon geen probleem.
        Het is inmiddels een Eliet Major geworden, tweedehands koopje, helaas niet met een Honda motor.
        Ik heb hier naar schatting een 20-tal knotwilgen staan, een paar eiken, een esdoorn, 6 appelbomen, een notelaar en een beuk, dat levert om de 2 jaar een behoorlijke hoop op.
        En ook de meeste rhododendrons gaan door de molen, ik ben ze beu. Bij die Scheppach was dat een nachtmerrie.

        Comment


        • #5
          Re: Hakselaar

          Je gaat er geen spijt van hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Hakselaar

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Lawaai is waar ik woon geen probleem.
            Het is inmiddels een Eliet Major geworden, tweedehands koopje, helaas niet met een Honda motor.
            Ik heb hier naar schatting een 20-tal knotwilgen staan, een paar eiken, een esdoorn, 6 appelbomen, een notelaar en een beuk, dat levert om de 2 jaar een behoorlijke hoop op.
            En ook de meeste rhododendrons gaan door de molen, ik ben ze beu. Bij die Scheppach was dat een nachtmerrie.
            Jawadde, van een hakselaar gesproken. Lijkt me eerder iets voor prof. tuinders.
            Is alleszins geen hakselaar voor jan met de pet die nu en dan eens wat takken wil hakselen .
            Ik zou zelfs al moeten bijbouwen om zoiets te kunnen wegbergen.

            Begin januari komt de tuinier hier om 'alles' te snoeien wat er hier te snoeien valt. Hij mag van mij alles ter plaatse laten liggen zodat ik 's anderendaags kan hakselen.
            Wij zijn daar soms meer dan een volle dag mee bezig... met jouw machine zou dit misschien een paar uur duren.
            Maar dergelijke snoeibeurt laten wij dan ook maar ongeveer om de vijf jaar uitvoeren, dus dat valt dan nog wel mee.
            Veel plezier met het toestel... nou ja, plezier .

            Comment


            • #7
              Re: Hakselaar

              De koop van mijn leven gedaan ! 1250 € voor een machine in nieuwstaat. Is 3x gebruikt geweest. Geen krasje te zien op de verf van de machine, ook niet op de invoer, de waarschuwingssticker hangt er nog ongeschonden op. Ik wist niet wat ik zag !
              Staat al lang stil, de verkoper wist amper hoe hij hem moest starten. Nieuwprijs : 3250 €
              Het enige euvel was het benzinekraantje dat lekte. Noodkraantje geplaatst (3,5 €)
              De smeerolie lijkt nog nieuw.

              @Ivan, het meeste snoeiwerk doe ik zelf, het enige wat ik laat doen zijn de eiken en beuk op onze grond en de grote eiken op de grens van onze grond (hangen over het huis) daar waag ik me niet meer aan. In feite zou de eigenaar dat moeten doen (Natuurpunt heeft dat gekocht hoorde ik) maar ik wil daar niet over zagen. Maar dat hoeft slechts om de 5 jaar of zo, de wilgen om de 2 jaar. We hebben ook een reusachtige Japanse kerselaar van meer dan 45 jaar, daar kruip ik probleemloos in. Goede oefening voor de stramme spieren :-)
              Alle knotwilgen zijn op manshoogte, dus dat valt best mee, de tijd dat ik met een kettingzaag op een ladder ging staan is verleden tijd.
              Maar je hebt gelijk, ik doe zelden half werk als ik iets koop, mijn zoon is nog maatje erger.

              En omdat we op een fotoforum zitten : ook fotografisch ga ik enkel voor het beste :-)
              Aan de andere kant geef ik geen geld aan auto's, tv's, mijn Denon-HiFi dateert van halverwege de jaren 80, diepvriezers, wasmachine, ... hebben allemaal al heel lang geleden hun plechtige communie gedaan :-)
              Ik HAAT de weggooimentaliteit.

              Comment


              • #8
                Re: Hakselaar

                Ik heb vandaag mijn "Powerplus" hakselaar nog eens aan het werk gezet.
                Die moet niet dienen om dikke takken te hakselen, elk jaar snoei ik de struiken hier voor het huis, als de takken gehakseld zijn, dan passen die beter in de GFT bak.
                Voor dat lichte werk is die goedkope hakselaar voldoende, als je een veel grotere tuin hebt, dan zal die Powerplus veel te traag werken, en dan zal die waarschijnlijk ook snel versleten zijn.
                Hier draait die maar een paar uur per jaar, dan zou die als het goed is toch vele jaren moeten kunnen meegaan.

                Opapol, diepvriezers, koelkasten, wasmachines en droogkasten zijn de laatste jaren een heel stuk zuiniger geworden, door die toch te vervangen voor ze versleten zijn is het best mogelijk dat je op termijn geld uitspaart.
                Ik heb onlangs mijn 30 jaar oude droogkast (met muuraansluiting) vervangen door een droogkast met warmtepomp, de oude verbruikte zo'n 2500W, de nieuwe zit rond de 500W (ik heb een verbruiksmetertje waarop ik het totaalverbruik hier in huis kan bekijken). De droogkast met warmtepomp draait wel wat langer, maar toch is het verbruik in KWh een heel stuk lager dan bij de oude. De warmte van de oude droogkast werd naar buiten geblazen, de warmte die uit de nieuwe droogkast komt zorgt ervoor dat de badkamer een beetje warmer wordt, de energie gaat dus niet helemaal verloren.
                In het begin waren die warmtepompdroogkasten zo duur dat de terugverdientijd (door het lagere verbruik) heel lang was, door de veel lagere prijs is die tijd nu een heel stuk korter geworden.
                De wasmachine is nu 10 jaar oud, en dat is een A+, nu hebben ze er met nog meer plusjes, maar als je dan gaat kijken naar het verschil in verbruik tussen een A+ en een A++, dan is het niet echt interessant om de wasmachine te vervangen zolang ze nog werkt. Bij een nog oudere wasmachine zonder A label is het verschil wel groot genoeg als je die vervangt door een A++ of A+++ (het waterverbruik zal ook lager zijn).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Hakselaar

                  Ik begrijp je best hoor Bart en toch blijft het voor mij een harde keuze.
                  Ik heb twee diepvriezers waaronder een 500 l Bosch van -ik denk- 25 jaar geleden. De best geisoleerde toen. Er hangt daar de hele tijd een verbruiksmeter aan. De eerste jaren kon ik me permitteren om hem op enkel nacht te zetten, de stroomloze periode kon hij perfect overbruggen, daar kan ik nu enkel van dromen, dus hij staat én op dag én verbruikt meer. Hier wacht ik een beetje de solden af om een nieuwe aan te schaffen. Wasmachine, droogkast en vaatwas draaien enkel op nacht en mijn water heb ik uit de boorput.
                  Maar ik wou je als vakman iets vragen : welk merk van diepvriezer raad je aan ? Ik ben héél tevreden van Bosch maar de winkel hier raadt Liebherr, isolatie zou superieur zijn en dus minder dik, meer plaats binnenin. Ze beweren ook dat dit deel uitmaakt van de Miele keten.
                  Verder ben ik ook een beetje huiverig voor die vuile trucs die ze nu toepassen : lees : kunstmatige veroudering en een beperkte leeftijd. Heb jij daar ervaring mee ?
                  In verband met dat laatste denk ik aan een tv-uitzending een tijd geleden. Miele was de enigste fabriek waar ze binnen mochten : "we hebben niets te verbergen". En ik moet zeggen : mijn eerste wasmachine was een Philips :11 pannes op 9 jaar tijd, bij de elfe waren de rollagers van de kuip aan gort gedraaid : overal gaten in de was. Nu heb ik al 25 jaar een Miele : enige defect : waterpompje.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hakselaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik heb vandaag mijn "Powerplus" hakselaar nog eens aan het werk gezet.
                    Die moet niet dienen om dikke takken te hakselen, elk jaar snoei ik de struiken hier voor het huis, als de takken gehakseld zijn, dan passen die beter in de GFT bak.
                    Voor dat lichte werk is die goedkope hakselaar voldoende, als je een veel grotere tuin hebt, dan zal die Powerplus veel te traag werken, en dan zal die waarschijnlijk ook snel versleten zijn.
                    Hier draait die maar een paar uur per jaar, dan zou die als het goed is toch vele jaren moeten kunnen meegaan.

                    Opapol, diepvriezers, koelkasten, wasmachines en droogkasten zijn de laatste jaren een heel stuk zuiniger geworden, door die toch te vervangen voor ze versleten zijn is het best mogelijk dat je op termijn geld uitspaart.
                    Ik heb onlangs mijn 30 jaar oude droogkast (met muuraansluiting) vervangen door een droogkast met warmtepomp, de oude verbruikte zo'n 2500W, de nieuwe zit rond de 500W (ik heb een verbruiksmetertje waarop ik het totaalverbruik hier in huis kan bekijken). De droogkast met warmtepomp draait wel wat langer, maar toch is het verbruik in KWh een heel stuk lager dan bij de oude. De warmte van de oude droogkast werd naar buiten geblazen, de warmte die uit de nieuwe droogkast komt zorgt ervoor dat de badkamer een beetje warmer wordt, de energie gaat dus niet helemaal verloren.
                    In het begin waren die warmtepompdroogkasten zo duur dat de terugverdientijd (door het lagere verbruik) heel lang was, door de veel lagere prijs is die tijd nu een heel stuk korter geworden.
                    De wasmachine is nu 10 jaar oud, en dat is een A+, nu hebben ze er met nog meer plusjes, maar als je dan gaat kijken naar het verschil in verbruik tussen een A+ en een A++, dan is het niet echt interessant om de wasmachine te vervangen zolang ze nog werkt. Bij een nog oudere wasmachine zonder A label is het verschil wel groot genoeg als je die vervangt door een A++ of A+++ (het waterverbruik zal ook lager zijn).
                    Misschien heeft Paul wel zonnepanelen liggen ? Dan hoeven al die besparende machines niet zomaar vervangen te worden met als reden dat de nieuwere minder gaan verbruiken.
                    Dan vervang je maar wanneer ze de geest geven. Zo hebben wij nog maar een paar spaarlampen zitten, en heb ik nog een behoorlijke doos gewone gloeilampen in voorraad.
                    Als die allemaal op zijn, dan worden het spaarlampen... omdat er geen andere meer te verkrijgen zijn.
                    Mijn schijnwerpers buiten hebben ook nog allemaal de ouderwetse halogeenlampen, waarvan ik ook nog een voorraadje (500 en 1000 W) heb liggen. Waarom zou ik deze vervangen door dure leds en mijn voorraad ouderwetse lampen weggooien... dat zou me pas nogal wat gaan kosten.
                    Bij ons worden alle energieverslindende zaken slechts vervangen door nieuwe wanneer ze perte totale zijn, en dan natuurlijk sowieso door energiezuinige(re).
                    Zo zie je dat bij eenieder de situatie verschillend kan zijn hé.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hakselaar

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Misschien heeft Paul wel zonnepanelen liggen ? Dan hoeven al die besparende machines niet zomaar vervangen te worden met als reden dat de nieuwere minder gaan verbruiken.
                      Dan vervang je maar wanneer ze de geest geven. Zo hebben wij nog maar een paar spaarlampen zitten, en heb ik nog een behoorlijke doos gewone gloeilampen in voorraad.
                      Als die allemaal op zijn, dan worden het spaarlampen... omdat er geen andere meer te verkrijgen zijn.
                      Mijn schijnwerpers buiten hebben ook nog allemaal de ouderwetse halogeenlampen, waarvan ik ook nog een voorraadje (500 en 1000 W) heb liggen. Waarom zou ik deze vervangen door dure leds en mijn voorraad ouderwetse lampen weggooien... dat zou me pas nogal wat gaan kosten.
                      Bij ons worden alle energieverslindende zaken slechts vervangen door nieuwe wanneer ze perte totale zijn, en dan natuurlijk sowieso door energiezuinige(re).
                      Zo zie je dat bij eenieder de situatie verschillend kan zijn hé.
                      Neen .... geen zonnepanelen.... Ik weet in feite niet waar niet, uitstelgedrag vermoed ik .....
                      De laatste 4-5 jaar serieus in de kosten gezeten ook : 2x sucessierechten, jeep, cirkante tafel, 2 camera's FF + de drievuldigheid van Nikon, Audi A3, ...
                      Maar ik heb weliswaar een ideaal zuidelijk dak, dus ja waarom niet ?
                      Aan de andere kant heb ik 3 fasen op enkel nacht waarop ik moeilijk kan besparen met zonnepanelen.
                      Maar de hoofdreden is wsl het gedacht dat die mannekes in Brussel de regels veranderen tijdens het spel Weet je nog hoe ze (dikke Dehaene) van dag op dag de taksen voor + 13 pK diesels verdubbelden ? Ik had toen een 15 pk die ik om die reden heb weg gedaan

                      Ik heb het stelligste vermoeden dat eens de panelen versleten zijn en niet meer rendabel, je nog eens langs de kassa zal mogen passeren. Ik ben zeker dat het containerpark ze wel zal herkennen.

                      Omdat ik hier in de bossen woon hebben wij een donker huis (de buil met de bluts) en hebben heel veel licht nodig. Iedereen met halogeens troost zich met het idee dat ze maar 12 V nodig hebben en dus zuinig zijn, een complete misvatting. Ik ben als een der eersten naar LED gegaan maar ik heb alle halogeens een natuurlijke dood laten sterven. Weggooien, geen sprake van. Met halogeens op 220 V : slechte ervaringen betreft kostprijs en levensduur. Dus : halogeen kapot = LED erin, nog van die modellen met 60 LEDjes. Na amper een paar maanden begonnen er al een aantal te flikkeren, razend irritant. Even nagevraagd en de reden leek te zijn dat de transfo voor de leds overbemeten was en dat de werkspanning te hoog was voor de LEDs. Dit heb ik kunnen opvangen door per rail veel LEDs te zetten, ik tel er hier 10 + 1 50 watterhalogeen op een 200 W transfo. Probleem opgelost. De zes 220V halogeens vervangen door 220 V LEDs. Al de rest buiten de halogeentjes in de keuken zijn spaarlampen.

                      Dan is er nog de 500 W schijnwerper. Vroeger had ik die nodig omdat het hier aardedonker was, sinds ze hier op de hoek een lelijke Na-lamp hebben gezet heb ik die niet meer nodig.

                      Maar over iets anders gesproken : ik zit hier zo'n beetje in of naast wat ze noemen het miljoenenkwartier van Hertsberge, weet je dat er hier zijn die de ganse nacht hun bomen verlichten terwijl ze het grootste deel van het jaar in Spanje wonen ?
                      En wij mogen geen gloeilampen meer gebruiken omdat ze teveel elektriciteit vreten.

                      Comment

                      Working...
                      X