Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken op metaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken op metaal

    Wie heeft al eens iets laten afdrukken op metaal?
    Welke "afdrukcentrale" kun je aanraden?

  • #2
    Re: Afdrukken op metaal

    pixum.be scoort hier als beste op aluminium Lut.

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukken op metaal

      Ik heb laatst enkele voorbeelden van Cewe op dibond gezien, en die zagen er wat mij betreft zeer goed uit.
      Naar het schijnt is ook Profotonet zeer goed.
      Rozemarijn

      Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukken op metaal

        Er bestaan verschillende soorten afdrukken op metaal.
        De meest voorkomende is dat er een witte "grondlaag" op het metaal (Dibond) zit, en dan krijg je een afdruk die er uitziet zoals een normale foto afdruk.
        Dat is een "direct print" op Dibond.

        Een andere mogelijkheid is geborsteld (of glad) aluminium waar je het metaal door ziet.
        Bij dat soort afdruk krijg je een totaal ander effect, maar je moet wel heel goed opletten wat je er op laat afdrukken, want niet elke soort foto ziet er goed uit met zo'n blinkende metalen achtergrond (in de witte of lichte delen van de foto is het geborsteld metaal te zien).
        Een bijkomend probleem is de belichting, als je zo'n foto op een tentoonstelling hangt, dan is het gewoonlijk heel moeilijk om die goed te belichten, je ziet bijna altijd reflecties van de lampen, of van andere lampen die ergens in de buurt hangen.
        Ik denk dat je bij Pixum dat soort afdruk niet kan vinden, wel de "witte" dibond, want zo heb ik er zelf al verschillende laten afdrukken.

        Er is ook nog een andere optie, waarbij een foto-afdruk wordt gekleefd op aluminium.
        Dat geeft wel iets sterkere contrasten dan direct print, want dan kan je kiezen voor wat meer glanzend papier (mat geeft altijd minder sterke contrasten, dat geldt dus ook voor direct print op Dibond).
        Op de tentoonstelling van onze fotoclub had ik dit jaar een paar Direct prints hangen, en ook een paar met fotopapier gekleefd op Dibond.
        Ook daar maak je best een keuze naargelang het onderwerp, maar dat is moeilijk als je ze niet met je eigen ogen naast elkaar hebt gezien, want dan weet je pas wat het verschil is.
        Meestal bestel ik de foto's via Pixum, maar Cewe levert net dezelfde kwaliteit.

        Als je een Dibond bestelt, vergeet dan ook niet om een ophangsysteem te kiezen, anders zal je zelf iets moeten verzinnen om de afdruk op te hangen...

        Een direct print Dibond is waterbestendig en afwasbaar, een foto gekleefd op Dibond kan niet tegen water.
        Dat kan in sommige gevallen ook mee bepalen welke keuze de beste is voor een bepaalde afdruk (de plaats waar die opgehangen wordt).
        Last edited by Black B@ndit; 23 november 2016, 16:49.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukken op metaal

          Heb al 2x een HD metal print besteld vanop Whitewall en ben daar zeer tevreden over.

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukken op metaal

            Intussen heb ik de Dibond gezien, en dat is niet wat ik zoek.
            Ik zou liever het metaal erdoor zien.
            Volgens de beschrijving van Black B@ndit is het precies dat geborsteld aluminium wat ik zoek, of dat glad aluminium?
            Een beetje kleur zou nog moeten zichtbaar zijn.
            Last edited by lut; 29 november 2016, 12:20.

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukken op metaal

              Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
              Intussen heb ik de Dibond gezien, en dat is niet at ik zoek.
              Ik zou liever het metaal erdoor zien.
              Volgens de beschrijving van Black B@ndit is het precies dat geborsteld aluminium wat ik zoek, of dat glad aluminium?
              Een beetje kleur zou nog moeten zichtbaar zijn.
              Deze bijvoorbeeld?
              Rozemarijn

              Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukken op metaal

                Bedankt Rozemarijn ( en al de anderen die helpen zoeken )
                Dit is de richting die ik zoek.

                Comment

                Working...
                X