Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minolta AF 70-210/4 objectief op nikon D3300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • minolta AF 70-210/4 objectief op nikon D3300

    Hallo,
    Als leek heb ik een vraagje?
    Ik heb een nikon D3300 met AF-s nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6 ED objectief,ik heb onlangs een objectief gekregen van mijn pa, het is een minolta AF 70-210/4.mijn vraag is nu of ik deze kan monteren op mijn nikon body.

    Alvast bedankt Frederic

  • #2
    Re: minolta AF 70-210/4 objectief op nikon D3300

    Met een passende adapter is alles mogelijk, maar die zijn er in dit geval niet en focussen op oneindig kan ook niet, om van elektrische functies maar te zwijgen.
    Vergeten dus maar.

    Comment


    • #3
      Re: minolta AF 70-210/4 objectief op nikon D3300

      Een sony a-mount camera of een sony e-mount met adapter kopen.Ofwel verkopen,deze lens is de fameuze beercan lens.Een zeer goede lens.

      Comment


      • #4
        Re: minolta AF 70-210/4 objectief op nikon D3300

        De beercan is een degelijke lens zonder meer, nog vol mechanisch - en met veel metaal. Ik heb 'm kunnen vergelijken met de latere 100-300 Apo van Minolta - en persoonlijk vind ik die laatste optisch gewoon nog wat beter. Ik verwacht dat ook de huidige 70-300's van het middengamma nog beter zijn - (Tamron - die van 300€ - de Sony 70-300G). Het is geen toplens - zoals de generatiegenoten 80-200 f2.8 - en ik kan het weten (heb wel wat liggen van die generatie), maar 't is zeker beter dan een kitlens (vb. purperen verkleuring bij stevige contrasten).
        2dehands zijn de prijzen voor dit stukje glas tegenwoordig gewoon laag - toen de a-mount populairder was dan nu - werden er zotte prijzen zoals 200€ voor gevraagd - en dat was er lichtjes over. 100€ is dit stuk glas - als het volledig is - eigenlijk wel waard, alleen gaan de prijzen heel wat minder op ebay/2dehands en kapaza.
        De 40€ die ik er voor betaald heb - maakt het de beste koop ooit - de ene houdt van de kleuren van de beercan - de andere ziet niks in die lens - zelf hou ik van de typische beercan minolta kleuren.
        Zoek desnoods iemand met een sony a-mount camera en test de lens uit voor je beslist wat er mee te doen. Er zijn genoeg beschrijvingen van te vinden online - incl. beeldmateriaal.
        Als u er nog iets mee wil aanvangen - probeer dan eerst uit te vinden of dit metaal en glas - nog in goeie staat is (zoek iemand met een a-mount camera dus).
        Convertoren voor Nikon gaan wellicht een extra stukje glas moeten bevatten om focus op oneindig te krijgen - wat de kwaliteit lichtjes naar beneden kan halen.
        Misschien 's 2dehands zoeken - vaak kan u dat dan voor een prikje vinden. Geduld is daarbij een goeie gids. Denk ook na of u manueel wil fotograferen - de eerste keren ga je net zoals ondergetekende niet veel scoren - dat betert snel - oefening baart kunst (en lees ook hoe u een aantal instellingen in de camera zal moeten uitschakelen - zoals de lensherkenning - om de sluiter te bedienen zonder die lensdetectie - soms bestaan er convertoren met een chip - dat kan helpen).
        groeten

        Comment


        • #5
          Re: minolta AF 70-210/4 objectief op nikon D3300

          Deze lens heeft nogal wat liefhebbers, maar in het digitale tijdperk vind ik ze redelijk achterhaald. Ze heeft redelijk wat last van flare, ghosting en CA, maar als je vooral scherpte en een oerdegelijke bouw belangrijk vindt, dan is deze lens mogelijk wel iets voor jou. Zoals hierboven al gezegd: ik vind ook de latere Minolta 100-300 Apo D een stuk beter, en de later gevolgde Sony-alternatieven zijn dat ook.

          Wil je er tijdje mee spelen en dan beslissen, dan kan je bv. voor een paar euro een Sony a100 op de kop tikken. Ik heb er zelf eerder dit jaar nog zo eentje gekocht, slechts 3500 clicks op de teller, €20 nadat ik de 50/1.7 verkocht had die erbij zat... Of een ander leuk alternatief is een a700. Semi-pro body die je nu voor minder dan €200 vindt.;

          .
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment

          Working...
          X