Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

    hallo, ik krijg geen locatie gegevens binnen via Myfinepiwstudio, op de camera staan beide opties, Geotagging en Locatie-info, op AAN, iemand weet raad?

    mvg,

    Alain

  • #2
    Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

    De X-Pro2 heeft geen ingebouwde GPS ontvanger. Via de Fuji Camera Remote app op je smartphone kan je de huidige locatiegegevens doorsturen naar je camera (daarvoor moet je natuurlijk wel de WiFi verbinding maken).

    De laatst ontvangen locatiegegevens worden ingesloten in de EXIF van je foto (als 'geotagging' op 'aan' staat) en vertoond in playback mode (als 'locatie-info' op 'aan' staat).

    Je moet dus wel telkens je van locatie verandert via een korte WiFi connectie de locatiegegevens updaten.

    (staat trouwens netjes in de handleiding, hoor...)
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

      Een beetje naast de kwestie, maar misschien toch een idee...

      Ik gebruik een Garmin hardloop-horloge of een tracking app op mijn telefoon. Zolang je achteraf een traject met coordinaten en tijdcodes kan exporteren naar GPX formaat, kan je daarmee naar LightRoom om in de Map module al je geselecteerde foto's automatisch van een geotag te voorzien. Het handigst is als de tijd van je camera en tracking device mooi gelijk lopen, maar je kan dat eventueel in LightRoom corrigeren met een offset.

      Rechtstreeks taggen via de Fuji app en de wifi verbinding van je telefoon is vrij omslachtig en vreet je batterij op.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

        als je een dergelijke camera koopt verwacht je toch een gps..... niet iedereen heeft een SMARTPHONE !

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

          Oorspronkelijk geplaatst door mercury2001 Bekijk bericht
          als je een dergelijke camera koopt verwacht je toch een gps..... !
          Waarom???
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

            waarom, om de geotag gegevens toe te voegen aan ofwel de foto ofwel via een apart bestand

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

              Oorspronkelijk geplaatst door mercury2001 Bekijk bericht
              waarom, om de geotag gegevens toe te voegen aan ofwel de foto ofwel via een apart bestand
              Ja en neen. Iemand die uitsluitend bezig is met bv sportfotografie, studiowerk, ... is niet echt geïnteresseerd waar juist die foto werd genomen. Dat weet die persoon maar al te goed.
              Nu, het is best dat een fototoestel diverse insteekpunten heeft en dan kan of is die gps wel interessant indien je wil weten waar dit of dat insect gevonden werd, of waar juist een foto werd genomen.
              Ook ik vind het absurd dat de hogere teostellen vaak geen gps-module aan boord hebben, daar waar dan de meest eenvoudige smartphone dat wel heeft. Dus het komt zeker niet op de nodige ruimte aan. Vaak merken we ook dat in het zelfde merk, het lagere gamma aan toestellen dan ook die toeter of bel heeft.
              Dit is ook geldig voor het kanteldisplay van het toesteL; Hoger gamma volgt altijd lang na de lagere klasse en in feite zou dat niet hoeven.
              GPS-informatie kan helaas ook tot rare situaties leiden.
              Je hebt een prachtige foto gemaakt van een gebouw met een 1000mm. Wat is nu de bedoeling om er een gps-coördinaat in te voegen ? Het gebouw, maw waar ergens kan ik dat gebouw weer vinden, of de plaats vanwaar de foto werd genomen. Indien ik als toerist het gebouw zelf wil bezoeken dan heb ik nood aan info à la type 1. Wil ik dezelfde foto kunnen maken dan moet ik de info 2 hebben, maar dan ook een 1000mm-lens en passend toestel ...
              Zelf maak ik van alle uitstappen die ik maak een gpx-track. Dat is de wandeling om de 5 seconden. Via geosetter voeg ik dan gps-info in alle gevonden foto's. Manueel pas ik dan gps-coordinaten waarvan ik niet het fotopunt wil hebben, maar wel de plaatsinfo.
              Gpx-tracks sla ik op per trip en eventueel per dag. Later kan je dan altijd je wandeling herbekijken via gratis software of kan je de wandelroute doorgeven aan anderen die ze ook eens willen doen.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

                ja, ok, maar als je 3 weken een tracking hebt gedaan in Vietnam is het toch handig op gps op je toestel te hebben, ik heb een iPhone4s, ik heb deze verbonden met mijn Fuji, maar die verbindingen werden VELE malen onderbroken, daarnaast maak ik ook opnames met een semi-pro videocamera; je kan niet alles in het oog houden, .... vroeger had ik met mijn Canon Eos5d een externe gps module, maar deze ben ik kwijtgeraakt

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

                  Mijn dochter is vorig jaar voor 2 maanden op stap geweest. Iedere dag een gpx-track (per dag bewaard) en zo had ze bij thuiskomst 58 dagtrips die begonnen om 7.30 tot ze 's avonds ter plaatse was en de gps af zette. Batterijen, 2x AA hielden het probleemloos tot 2 dagen uit, maar werden dagelijks opgeladen en ze had een reserve mee van 4 x 2 zodat ze probleemloos een week zonder opladen verder kon.
                  GPS kan tot 4 maanden tracks opslaan (1 om de 3 seconden) eer het geheugenkaartje vol is.
                  Voordeel. ? Alle foto's genomen door iedereen die mee was en door allerhande toestellen konden zonder probleem getagd worden. De foutmarge op de tagging is bij deze dan ook voor iedereen gelijk.
                  Op dagen dat ze heel weinig foto's hadden wegens verplaatsing, hebben ze nu wel een mooie aandenken indien ze het afgelegde traject op google-earth bekijken.
                  Ik heb grote nood aan gps-coordinaten (insecten, planten, ...) maar ik opteer dan toch voor een afzonderlijke gps dan een inbouw in het toestel. Iets omslachtlijker maar achteraf biedt het heel wat meer vrijheden en mogelijkheden ...
                  Ik heb naast de gps ook een externe gps-module. gebruik ik niet meer. Zuipt je accu leeg, want staat continue op en indien je die zou afzetten vergeet je het weer op te zetten en indien je dat niet vergeet is er de nodige tijd eer je correcte gps-data hebt. In veel van de gevallen is de foto dan al genomen ... (Ik denk aan actiefoto's). De module zit ook op je toestel en soms zit die vervaarlijk in de weg.

                  Trouwens, veel tijd om nadien je foto's te taggen is niet nodig indien je met spelregels rekening houdt (tijd van fototoestel aanpassen aan de gps-tijd). Als ik thuis kom lees ik alle gpx-tracks in een folder. met geosetter open ik de fotofolder en laat dan de gps-coordinaten opzoeken in alle gpx-tracks die in de gpx-folder staan. Voorwaarde is dat de tijd van de gps en het fototoestel gelijk zijn, maar ook die kan je nog via een eenvoudige methode in geosetter aanpassen.
                  Ik weet het niet, maar ik het mijn Fuji nog nooit via WiFi laten babbelen met de smartphone. Te lastig, te omvangrijk, niet blijvend en vooral, ik heb nadien geen idee hoe ik ergens gelopen heb.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 10 oktober 2017, 11:56.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

                    hey, lijkt me interessant, welk merk/type van tracker?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

                      Garmin Oregon 700, gekocht bij een actie Adventure waarbij de prijs bijna werd gehalveerd.
                      Bij gebruik wordt het scherm op laagste niveau gezet en iedere dag wordt de track opgeslagen in een dag-track. Hierdoor kan je nooit per dag de limiet van tracks overschreiden.
                      Toestel in beveiligde werking (locked screen) en het ding hangt of zit in de rugzak en doet gedurende de actieviteiten zijn ding.
                      's avonds lock af, schermverlichting maximaal, track opslaan en toestel uit. Batterijen vervangen. gebruikte batterijen worden nu opgeladen indien mogelijk
                      's morgens toestel op, track activeren, schermverlichting minimaal en scherm locken.

                      Zoals je ziet, weinig tijd nodig om een goed operationeel gegeven te hebben.

                      Je kan dat ook met andere GPS-en, maar Garmin heeft zijn diensten al bewezen en het toestel is effectief waterdicht en heel stevig, robuust. Je kan die ook gebruiken als zoekgps indien je de weg kwijt bent (tewijl je verder het rack vast legd).
                      Kaarten zijn ofwel betalend, of je gebruiken opensource. Allebei evengoed of even slecht. Maar om je wandelroute vast te leggen heb je GEEN kaarten nodig.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

                        thanks, dus heb ik nog een kleine pc of zoiets nodig om die tracks op te slaan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

                          Die heb je enkel nodig wanneer je je foto's bewerkt. De GPX-tracks worden in de gps opgeslagen.
                          Er kan een geheugenaartje in het toestel gestoken worden (32 GB) en dat is een heel pak data. Merk op die space wordt ook gebruikt voor opslag kaarten, maar mits wat nadenkwerk heb je echt niet veel plaats daarvoor nodig.
                          Ik heb hier 190 GPX-bestanden en die nemen ongeveer 40 MB plaats in beslag, dus.
                          Je kan op de GPS ook 's avonds die tracs bekijken. Dus, neen geen PC nodig voor de opslag ... Enkel wanneer je de foto's effectief koppelt aan de gpx-file viw bv geosetter of LightRoom of ...
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

                            ok, bedankt, maar toch niet meteen bruikbaar voor mij, er wordt dus geen koppeling gemaakt met de genomen foto's? Als je op korte tijd meerdere plaatsen aandoet wordt het toch moeilijk achteraf; die jobo gps maakte wel een directe koppeling (via de flitsschoe) met het fototoestel, dus niet met wifi of bluetooth

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-Pro2 geotags instellen lukt niet

                              Hier een link naar enkele gpx-bestanden.
                              De automtische koppeling wordt gemaakt nadat je alle foto's op de PC hebt gezet en andat je de gpx op de PC hebt gedownload van je GSP. Alle foto's worden via geosetter, ... gekoppeld met de coordinaten en de coordinaten worden in de foto-exifplaats weggeschreven.
                              Je ziet het veel te complex man.
                              Op mijn site kan je bv bij raadplegen Wenen in fotoalbum klikken op google. Dan krijg je alle foto's die in die reeks zitten getagd op de atlas. Of de foto's nu enkele seconden of uren na elkaar zijn genomen.

                              Enkel gpx-en

                              http:www.fotospotter.be
                              Bij deze laatste, kies je album en daar in het overzicht bv Wenen
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X