Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

    We zijn beiden 65'ers, kinderen uit huis.
    In 2017 zullen we 975 € betalen voor ons beider hospitalisatieverzekering (Hospitalia Plus) bij ons ziekenfonds (Securex)
    Onlangs werden we gecontacteerd door een personeelslid van ons vroegere ziekenfonds (CM) die ons wil overhalen om terug te keren.
    Voor de overstap naar de CM-hospitalisatieverzekering zou zelfs geen vragenlijst in te vullen zijn en er is ook geen wachttijd.
    De eerstvolgende 5 jaar zouden we een gecumuleerd voordeel van > 1.500 € doen. (op voorwaarde dat CM zijn tarieven niet aanpast) (wat Securex wel voor de komende 3 jaar al heeft aangekondigd).
    De vergelijking vd verzekeringsdekkingen is geen sinecure dus het is wel een beetje een stap in het onbekende.

    Ik begrijp de logica niet van het trachten binnenhalen van "klanten" die potentiëel meer gezondheidsrisico inhouden, gezien onze leeftijd.
    Zijn hier mensen die ook gecontacteerd zijn om over te stappen naar ander ziekenfonds (incl. hospitalisatieverzekering) ?

  • #2
    Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

    Je spreekt over vijf jaar,maar bekijk eens de bijdrage bv. vanaf 70 jaar tot 74 en dan van 74 tot 80.Bekijk even of de bijdrage niet gebonden is aan leeftijdsgroepen.
    Wachtiijd zal er normaal niet zijn.
    Vragenlijst?.Zullen waarschijnlijk de gegevens van je vorige verzekering over nemen.
    Het zou mij echter verwonderen dat ze je medische antecedenten niet even zouden controleren via bv. medische prestaties,medicatievoorschriften etc.Kan tegenwoordig allemaal vrij eenvoudig.
    BV:je neemt iets tegen hoge bloeddruk ( kunnen ze rustig ophalen via bv.pharmanetwerken),alle opnames die kunnen gelinkt worden als gevolg van hoge bloeddruk,kunnen bv. uitgesloten uit je hospitalisatieverzekering.etc.
    Ziekenfondsen(allemaal,niet alleen CM),zijn net zoals banken,geen liefdadigheidsinstellingen.Als ze je achterna hollen ;bekijk alles even rustig.

    Comment


    • #3
      Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

      Wij zijn al levenslang bij de CM ziekteverzekering, en hebben een hospitalisatieverzekering bij AG via mijn werkgever.
      Begin volgend jaar eindigt deze omdat ik 65 wordt, maar ik ben niet van plan bij AG te blijven voor die hospitalisatieverzekering, die ons nog meer dan 1.000 euro per jaar zou kosten.
      Wij gaan voor de hospitalisatieverzekering bij de CM, betaalbaar en er worden geen vragen gesteld over medische antecedenten, alhoewel ze die heel goed kennen.
      Ik had kanker (waar ik zelfs nu nog voor de gevolgen behandeld wordt), had een rugoperatie, een knieprothese...enz en van mijn vrouw kan ik ook nog zo'n lijstje maken.
      Speelt allemaal geen rol bij de CM (de tarieven zijn leeftijdsgebonden en staan vast) en de verzekering kost slechts ongeveer 500 euro/jaar voor ons beide.
      Ik geef wel toe dat de hosp. verzek. van de CM niet zo uitgebreid is als die van AG, maar daar kies je wel of niet voor.

      Comment


      • #4
        Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

        Ik kan je maar één raad gevenekijk het allemaal grondig.Het is niet omdat een lokale bediende dit alles zegt,dat het ook zo is.Die kent je voorgeschiedenis niet.Zou ook geen inzage mogen hebben in je voorgeschiedenis.
        In theorie heeft alleen de raadsgeneesheer (den adviseur) inzage hiervan,en zal daarop beslissen.
        Informeer even verder.

        Comment


        • #5
          Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

          Idd grondig te bekijken.
          Intussen nog volgende weetjes op dit forum gevonden ivm aanverwant onderwerp:

          "Wie mij belt doet dat meestal om er zelf beter van te worden niet om mij een plezier te doen." Dat is ook mijn overtuiging!
          en..."patiënten dat soms vrij lang moeten wachten op tussenkomsten van de CM...qua communicatie maar met één enkele ziekenkas problemen .. en dat is wel met de CM"

          Bovendien de tarieven van CM nog eens gecheckt op hun website... en die blijken 3,8% gestegen, terwijl die man mij had verzekerd dat er geen prijsstijgingen in de pijplijn zaten! Hij beweert nu dat de tarieven op de website niet juist zijn en gaat mij dat op mail bevestigen!!
          Wordt vervolgd...

          Comment


          • #6
            Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

            Wat ik nog wil meegeven:Informeer even of het niet interessant is om nog op je 64 jaar een verzekering af te sluiten.Sommige formules kunnen niet meer toegankelijk zijn als je 65+ bent.Misschien ook verschil in premie?
            64 en 11 maanden is geen 65,65+1 dag wel.

            Comment


            • #7
              Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Wat ik nog wil meegeven:Informeer even of het niet interessant is om nog op je 64 jaar een verzekering af te sluiten.Sommige formules kunnen niet meer toegankelijk zijn als je 65+ bent.Misschien ook verschil in premie?
              64 en 11 maanden is geen 65,65+1 dag wel.
              Vorige week nog de tarieven van de CM (Midden Vlaanderen) meegekregen :

              Voor iemand van 64 jaar : 18,61 euro/maand
              Voor iemand van 65 jaar : 18,66 euro/maand

              Komt dus op ongeveer 450 euro/jaar voor ons beide hier.

              Comment


              • #8
                Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

                Je moet wel grondig de gedekte risico's vergelijken en de dekking van reeds bestaande ziektes.
                Test-aankoop heeft een koopwijzer die op basis van je leeftijd, je keuze voor al dan niet eenpersoonskamer, de franchise en de keuze voor Brusselse ziekenhuizen, de verschillende verzekeringspolissen rangschikt.

                Een conclusie is dat mutualiteiten meestal goedkoper zijn, maar beperkter qua dekking.

                Niet voor niets voorzien de christelijke mutualiteiten ook een verzekering voor ambulante zorgen.


                Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Vorige week nog de tarieven van de CM (Midden Vlaanderen) meegekregen :

                  Voor iemand van 64 jaar : 18,61 euro/maand
                  Voor iemand van 65 jaar : 18,66 euro/maand

                  Komt dus op ongeveer 450 euro/jaar voor ons beide hier.
                  Deze bedragen slaan op het cm-medikoplan en niet op het hospitaalplan.

                  Medikoplan.a. Het CM-MediKo Plan dekt 75 % van de wettelijke remgelden voor onderstaande ambulante raadplegingen en technische verstrekkingen tot maximum 1 500 euro per verzekerde per jaar.

                  Je krijgt een duidelijk overzicht van de verschillende verzekeringen van de cm op: https://www.cm.be/binaries/Algemene-...375-147148.pdf

                  Je zal zien dat de hospitalisatieverzekering wel degelijk rekening houdt met de startleeftijd en dat de premie verhoogt bij het ouder worden.

                  Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                  Last edited by Heembeek; 24 november 2016, 20:38.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

                    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                    Deze bedragen slaan op het cm-medikoplan en niet op het hospitaalplan.

                    Medikoplan.a. Het CM-MediKo Plan dekt 75 % van de wettelijke remgelden voor onderstaande ambulante raadplegingen en technische verstrekkingen tot maximum 1 500 euro per verzekerde per jaar.

                    Je krijgt een duidelijk overzicht van de verschillende verzekeringen van de cm op: https://www.cm.be/binaries/Algemene-...375-147148.pdf

                    Je zal zien dat de hospitalisatieverzekering wel degelijk rekening houdt met de startleeftijd en dat de premie verhoogt bij het ouder worden.

                    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                    Oeps, sorry, U heeft gelijk. Ik had in der haast naar de verkeerde lijst gekeken : je hebt Medikoplan, Hospitaalplan, Hospitaalfix en Hospitaalfix Extra.
                    Ik wist uit het hoofd dat het rond de 20 euro/maand/persoon was en daarom had ik de bedragen van het Medikoplan overgenomen...fout, fout, fout.
                    Ik had beter moeten kijken, want ze hebben tijdens ons gesprek zelfs een kruisje gezet bij wat voor ons van toepassing was.

                    Bij aansluiting bij het Hospitaalplan, na de 60ste verjaardag (wat voor ons beiden zo is) en voor je 69ste verjaardag kost het 22,15 euro/maand.
                    Het is dus 3.5 euro per persoon per maand meer dan wat ik eerst had geschreven, of zo'n 530 euro/jaar.

                    De link die U opgeeft geeft de voorwaarden (deze brochure had ik al meegenomen uit de wachtzaal vóór ons gesprek en ik kreeg onmiddellijk te horen dat het de verkeerde brochure was)
                    Alle tarieven staan heel aanschouwelijk in een andere brochure vermeld, met als titel "CM-verzekeringen - Je optimale bescherming - 2016".
                    Die staat ook op de site van de CM in pdf.
                    Last edited by Guest17; 24 november 2016, 21:14.

                    Comment


                    • #11
                      Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

                      Je hebt het aanschouwelijke (niet-bindend) en het juridische (de bindende algemene voorwaarden). Het één is duidelijk en in mensentaal en heeft een commercieel oogpunt, het tweede is het enige wat uiteindelijk geldt en is veel minder vlot leesbaar. Maar toch raad ik iedereen aan die een verzekering neemt om zich te baseren op die algemene (en bijzondere) voorwaarden.

                      En ben je juridisch niet onderlegd, ga dan te rade bij test-aankoop. (Voor juridische en financiële kwesties)

                      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                      Last edited by Heembeek; 24 november 2016, 21:20.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

                        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                        Je moet wel grondig de gedekte risico's vergelijken en de dekking van reeds bestaande ziektes.
                        Test-aankoop heeft een koopwijzer die op basis van je leeftijd, je keuze voor al dan niet eenpersoonskamer, de franchise en de keuze voor Brusselse ziekenhuizen, de verschillende verzekeringspolissen rangschikt.
                        Een conclusie is dat mutualiteiten meestal goedkoper zijn, maar beperkter qua dekking.
                        Niet voor niets voorzien de christelijke mutualiteiten ook een verzekering voor ambulante zorgen.
                        Ik had die koopwijzer van TA gecheckt. Ze houden daar wel rekening met je huidige leeftijd en het tarief dat voor die leeftijd geldt, wat impliceert dat ze geen rekening houden met het feit dat iemand bvb binnen een paar jaar 70 wordt, en de tarieven dan een grote sprong naar omhoog maken.
                        Wel bruikbaar is de vergelijking met sterren voor kwaliteitscriteria.
                        De verschillen zitten hem dan vooral
                        - in geval van keuze voor een éénpersoonskamer (kamer verblijf supplementen, ereloonsupplementen, revalidatie in ziekenhuis)
                        - en in de maximale vergoeding per jaar
                        - in de franchise (CM 175€/opname, met max 350€ per jaar).
                        Echter, onze laatste 2 ziekenhuisopnames was er steeds geen éénpersoonskamer beschikbaar... en dan zijn er sowieso geen supplementen, dus ook niks tussen te komen door de hosp.verzek. !

                        Ivm maximale vergoeding/jaar (bij CM 16.000€/jaar) zei die man van de CM dat ze nog nooit iemand hebben gehad die aan dat bedrag kwam. Of dit juist kan zijn heb ik geen idee.
                        Bij HospitaliaPlus (ex Securex, vanaf 1/1/2017 Partena) is er geen plafond.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

                          In hospitalisatie verzekeringen zit soms wel een groot verschil, bijzonder in deze bij een grote firma.
                          Philips heeft in de tijd (toen er nog +20.000 mensen bij Philips België werkten) zelf een polis geschreven,
                          en deze naar een aantal maatschappijen gestuurd om daar een prijs op te plakken.
                          Is dan aanvaard geweest door het Zwitserse Winterthur, wat nu een samenwerking heeft met AXA.
                          Deze polis is véél uitgebreider dan andere polissen, bijzonder qua max bedrag, tandzorgen en oogzorgen.
                          Een voorbeeld, mijn schoonbroer is als ambtenaar bij de gemeente verzekerd bij Ethias en liet zijn ogen laseren om geen bril meer te hoeven dragen, prijs 2.500€
                          na tussenkomst ziekenkas en een stukje verzekering betaalde hij nog 2.000€ uit eigen zak, zelfde moment en ook in Gent liet een collega hetzelfde
                          doen resultaat 375€ uit eigen zak, de rest werd volledig vergoed door onze firma verzekering.
                          Wie betalen voor 2 personen 29€ per maand, als we 65 worden hebben we de keuze, ofwel een premie van 68€ voor de twee, ofwel zelfde bedrag
                          premie met een franchise van 125€.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            ....
                            Een voorbeeld, mijn schoonbroer is als ambtenaar bij de gemeente verzekerd bij Ethias en liet zijn ogen laseren om geen bril meer te hoeven dragen, prijs 2.500€
                            na tussenkomst ziekenkas en een stukje verzekering betaalde hij nog 2.000€ uit eigen zak, zelfde moment en ook in Gent liet een collega hetzelfde
                            doen resultaat 375€ uit eigen zak, de rest werd volledig vergoed door onze firma verzekering.
                            ....
                            En ik veronderstel beiden daghospitalisatie en éénpersoonskamer?

                            Wat ik zo moeilijk vind bij de keuze is een zicht te krijgen op de kostprijs van mogelijke toekomstige ingrepen. Je kan wel de verzekeringen vergelijken op tussenkomsten die ze voorzien. Bvb wat kost U (remgelden, opleg,..) een darmoperatie, een stent plaatsen, een overbrugging, etc..
                            Daarom is uw voorbeeld al interessant.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap ziekenfonds/hospitalisatieverzekering

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                              En ik veronderstel beiden daghospitalisatie en éénpersoonskamer?

                              Wat ik zo moeilijk vind bij de keuze is een zicht te krijgen op de kostprijs van mogelijke toekomstige ingrepen. Je kan wel de verzekeringen vergelijken op tussenkomsten die ze voorzien. Bvb wat kost U (remgelden, opleg,..) een darmoperatie, een stent plaatsen, een overbrugging, etc..
                              Daarom is uw voorbeeld al interessant.
                              En gelukkig maar dat we daar geen zicht op hebben of krijgen. Je wil toch niet weten wat je nog te wachten staat. En niet al dezelfde ziektes vereisen dezelfde behandeling.
                              Ook is er een enorm verschil tussen wat ziekenhuizen voor dezelfde ingrepen/behandelingen aanrekenen.

                              Ik weet bvb. bdat mijn kankerbehandeling met bijhorende operatie, acht zware chemo's over zes maanden gespreid en 20 bestralingen ongeveer 62.500 euro gekost heeft... waarvan het overgrote deel door het ziekenfonds betaald werd. Ik kon het wel narekenen omdat ik alle facturen kreeg waarop de totale kosten stonden en dus ook wat rechtstreeks door het ziekenfonds betaald werd en hetgeen nog door mezelf diende betaald te worden.

                              Daarom kan ik je zeggen dat, indien ik geen éénpersoonskamer had genomen (en die was dan nog niet altijd beschikbaar) het door mij totaal te betalen bedrag zo'n 3.000 euro bedroeg. Dus zonder eenpersoonskamer zou dit ongeveer de helft geweest zijn (denk ik). Mijn volledige behandeling werd dan nog gedaan in een Gents ziekenhuis, dat nu toch toevallig helemaal aan de top te staan qua prijzen/erelonen indien je voor een éénpersoonskamer kiest.

                              Dus om nu te zeggen dat je zonder hospitalisatieverzekering zowat failliet bent bij een ernstige ziekte is ook overdreven, vooral indien je tevreden bent met een tweepersoonskamer.

                              Comment

                              Working...
                              X