Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelkoppelplaatje Cullmann nanomax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelkoppelplaatje Cullmann nanomax

    Heb me onlangs een Cullmann nanomax statief aangekocht. Handig, maar ben niet zo tevreden over de grootte van het snelkoppellingsplaatje. Als ik mijn 750D met 100L IS in 'portrait' kantel heeft de camera de neiging om naar voor te draaien, al glijdend over het plaatje. Ik moet het schroefje wel erg hard aandraaien om dit enigszins te vermijden. Heb ook nog een Velbon VIP zonder snelkoppeling maar met een veel groter 'raakvlak' waarbij dit probleem niet voorvalt. Bestaan er dus andere passende snelkoppelingsplaatjes voor een Nanomax, die groter zijn, of is het probleem op een andere manier voorkomen?

  • #2
    Re: Snelkoppelplaatje Cullmann nanomax

    Ik heb een cullman magnesit 525M en herken het probleem. Ik heb daarom een nieuw balhoofd en een L-bracket voor mijn nikon D750 aangeschaft. Vroeger keek ik er niet naar uit om met een statief te werken maar nu heb ik er geen enkel probleem mee. Gelukkig ... ik zit in mijn 3de jaar fotografie, een jaar waar het statief heel veel wordt gebruikt.

    Comment


    • #3
      Re: Snelkoppelplaatje Cullmann nanomax

      Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
      Heb me onlangs een Cullmann nanomax statief aangekocht. Handig, maar ben niet zo tevreden over de grootte van het snelkoppellingsplaatje. Als ik mijn 750D met 100L IS in 'portrait' kantel heeft de camera de neiging om naar voor te draaien, al glijdend over het plaatje. Ik moet het schroefje wel erg hard aandraaien om dit enigszins te vermijden. Heb ook nog een Velbon VIP zonder snelkoppeling maar met een veel groter 'raakvlak' waarbij dit probleem niet voorvalt. Bestaan er dus andere passende snelkoppelingsplaatjes voor een Nanomax, die groter zijn, of is het probleem op een andere manier voorkomen?
      Het draagvermogen van uw statief is 2,5 kilo: dat is veel en veel te laag voor uw camera. Een goed statief moet zeker 15 kilo kunnen dragen ook al is het gewicht van de camera en objectief samen maar twee kilo.
      Van een statief van €60 kun je niet veel verwachten: dat spul moest eigenlijk niet verkocht mogen worden.

      Last edited by Eenbes; 17 november 2016, 09:02.

      Comment


      • #4
        Re: Snelkoppelplaatje Cullmann nanomax

        Het is een Nanomax 480RW20 van circa 120€, in principe met max 4 kg belastbaarheid. Ik weet dat dit nog niet duur is voor een echt goed statief, maar het is ook geen hama uit de mediamarkt meer. Het statief voldoet perfect op alle andere gebieden, enkel dat soms glijden over het plaatje is vervelend...Interessante link, dat wel.

        Comment


        • #5
          Re: Snelkoppelplaatje Cullmann nanomax

          Als dat balhoofd compatibel is met Arca Swiss quick release plaatjes, dan is dit een betaalbare oplossing voor je probleem: https://nl.aliexpress.com/item/Pro-V...0-694769352f1f

          Dit is nog goedkoper, plaatjes met een hoekje waardoor de camerabody niet kan verdraaien ten opzichte van het plaatje: https://nl.aliexpress.com/item/MENGS...2-6014c5484d52
          (2 stuks voor 10,9 euro)

          Voor de 5D MKIII gebruik ik een plaatje (van Sirui) dat door de juiste vorm (platte U-vorm waar de onderkant van de camerabody net in past) niet kan verdraaien, maar ik kan er zo niet direct eentje vinden voor een 750D.
          Dat was wel een heel stuk duurder dan de alternatieven die er via Aliexpress te vinden zijn (als ik het eerder had geweten, dan had ik ook minder betaald, voor de 5D MKIII zijn er genoeg van die plaatjes te vinden die veel goedkoper zijn dan bij Sirui).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Snelkoppelplaatje Cullmann nanomax

            Helaas, ik heb Ali al afgezocht, en de Cullmann plaatjes zijn kleiner dan 'normaal' (er is een din norm voor dacht ik) namelijk 42 mm in het vierkant (de norm is 44 mm). Ik denk dat het huisvlijt gaat worden. Ga maar eens proberen een origineel Cullmann plaatje aan te passen. Goede tip, zo'n U-vorm.

            Comment

            Working...
            X