Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

16-85 of upgraden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 16-85 of upgraden

    Dag allemaal,
    Ik heb een Nikon D610 met de 16-85 lens.
    Ik twijfel om deze te upgraden naar de Nikon 24-70 f2.8 of de Tamron 24-70 f2.8, de prijs weet je wel.
    Eigenlijk ben ik best wel tevreden met die kitlens, maar vraag me toch af of de kwaliteit niet beter kan?! Ik heb immers geen ervaring met die andere objectieven.

    Bij FotoNelissen in Mechelen kan je die nikon 24-70 tweedehands kopen. Heeft iemand daar ervaring mee?



    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Beelden maken is plezant!

  • #2
    Re: 16-85 of upgraden

    Er klopt iets niet denk ik ?

    Je gebruikt een fullframe camera (D610) met een APS-C lens (16-85) ?
    Waarom zou je dat willen doen ? Dat is handig als je niet anders kan, maar ik zou die gewoon te koop zetten.

    Ben je zeker dat je niet de 24-85 bedoelt ? Dat is een fullframe lens.

    Voor verder nuttig advies ivm een nieuwe lens zal je best eerst even zeggen waar jouw interesses liggen
    Last edited by Eanx; 16 november 2016, 10:27.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: 16-85 of upgraden

      Oei. Ik bedoel inderdaad de 24-85
      Interesse is eigenlijk stilleven en daarvoor gebruik ik de primes 50, 85 en 105 mm naar gelang de situatie.
      De 24-85 gebruik ik als walk-around, vakantie en landschap. Soms beetje reportage van gebeurtenissen (geen dopen/huwelijken) in onze parochiekerk voor in het parochieblad.


      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
      Beelden maken is plezant!

      Comment


      • #4
        Re: 16-85 of upgraden

        Ik zie dan eigenlijk geen reden om je standaardlens te vervangen. Je hebt al de 50mm en 85mm primes (ik veronderstel de 1.8s?).
        Heb je een lichtsterke lens nodig dan kan je die altijd meenemen. Ze zijn allebei erg licht. De 50mm f1.8 weegt al helemaal niets, en kan je zelfs in je binnenzak kwijt.

        Het enige wat je gaat winnen met een 24-70/f2.8 is dat je op f2.8 kan fotograferen. Maar voor wat je beschrijft zal dat meestal niet nodig zijn.
        Vergeet ook niet dat een 24-70/f2.8 dubbel zoveel weegt !
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: 16-85 of upgraden

          Awel, je hebt gelijk. Ik zou die primes meer moeten gebruiken. Merci


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          Beelden maken is plezant!

          Comment


          • #6
            Re: 16-85 of upgraden

            Met hetgeen jij er mee wilt doen zou de 24-120 f4 vr een betere upgrade kunnen zijn dan de 24-70 varianten

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: 16-85 of upgraden

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              Met hetgeen jij er mee wilt doen zou de 24-120 f4 vr een betere upgrade kunnen zijn dan de 24-70 varianten
              Erg veel upgrade is dan toch niet ? van 85mm tot 120mm gaat toch niet het verschil maken denk ik ? Dat is maar ietsje meer :-)
              Is ook weer een zwaarder en duurdere lens.
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: 16-85 of upgraden

                Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                Erg veel upgrade is dan toch niet ? van 85mm tot 120mm gaat toch niet het verschil maken denk ik ? Dat is maar ietsje meer :-)
                Is ook weer een zwaarder en duurdere lens.
                Enkel het zoomverschil zal niet veel uitmaken idd, maar scherpte, beperktere dof moet je er ook bij rekenen, en meestal kunnen de duurdere lenzen zich beter hanteren bij moeilijk licht, flare, chroma...

                Zeker de VR tov geen VR vind ik een belangrijke factor

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: 16-85 of upgraden

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Enkel het zoomverschil zal niet veel uitmaken idd, maar scherpte, beperktere dof moet je er ook bij rekenen, en meestal kunnen de duurdere lenzen zich beter hanteren bij moeilijk licht, flare, chroma...

                  Zeker de VR tov geen VR vind ik een belangrijke factor
                  Ik weet niet welke versie hij heeft, maar de huidige versie (waarschijnlijk ook diegene die hij bij zijn D610 kreeg) is de 24-85 VR. Dus die heeft wel VR.
                  Veel verschil in de DoF zal er ook niet zijn F4 tov F4.5 op 85mm. Dat gaat het niet maken of kraken.

                  Ik vermoed dat het verschil in beeldkwaliteit ook erg minimaal gaat zijn. Ik heb zelf de 24-120/F4 VR trouwens, maar jij ook precies ? (in je handtekening)
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: 16-85 of upgraden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                    Ik weet niet welke versie hij heeft, maar de huidige versie (waarschijnlijk ook diegene die hij bij zijn D610 kreeg) is de 24-85 VR. Dus die heeft wel VR.
                    Veel verschil in de DoF zal er ook niet zijn F4 tov F4.5 op 85mm. Dat gaat het niet maken of kraken.

                    Ik vermoed dat het verschil in beeldkwaliteit ook erg minimaal gaat zijn. Ik heb zelf de 24-120/F4 VR trouwens, maar jij ook precies ? (in je handtekening)
                    Daarbij bedoelde ik dus f4 op 120mm hé
                    Ik heb de 24-70 f2.8 gehad, en vind de 24-120 toch veelzijdiger hoor...
                    En op de VR doelde ik gewoon dat de 24-70 non vr die niet heeft (diegene mét vr is erg duur)
                    Tja als je de kitlens als gelijkwaardig beschouwd dan doen der veel nen miskoop uiteraard

                    Wat vind jij dan een goede upgrade van de kitlens?

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: 16-85 of upgraden

                      Oorspronkelijk geplaatst door tjoekerke Bekijk bericht
                      Dag allemaal,
                      Ik heb een Nikon D610 met de 16-85 lens.
                      Schiet in RAW en gebruik een goed bewerkingsprogramma.
                      Je spullen zijn nl goed.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: 16-85 of upgraden

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        Daarbij bedoelde ik dus f4 op 120mm hé
                        Ik heb de 24-70 f2.8 gehad, en vind de 24-120 toch veelzijdiger hoor...
                        En op de VR doelde ik gewoon dat de 24-70 non vr die niet heeft (diegene mét vr is erg duur)
                        Tja als je de kitlens als gelijkwaardig beschouwd dan doen der veel nen miskoop uiteraard
                        Y
                        Wat vind jij dan een goede upgrade van de kitlens?

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        Ik denk niet dat er in zijn geval een upgrade nodig is ? Hij heeft een lichte zoomlens op een lichte FX body.
                        Hij heeft primes voor lage Dof en moeilijke lichtomstandigheden. Ik denk niet dat hij andere lens nodig heeft. Waarom dan iets anders aanschaffen. Ik heb de 24-85 zelf niet getest, maar kitlens imho een wat ondergewaardeerde term lijkt me, ook al is het dat strikt gezien wel.

                        Persoonlijk ben ik best wel tevreden over de 24-120, maar ik vind ze te hoog geprijsd. Soms denk ik dat ik toch beter een tamrom 24-70 vc had genomen, maar ja ... het is altijd iets
                        Het bereik is wel handig in mijn thuis studio, en daar heeft ze wel al veel dienst bewezen.
                        Daar zou ik me ook storen aan het variabel diafragma van de 24-85, maar dat is allemaal niet zo van toepassing voor de TS als ik dat zo lees.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: 16-85 of upgraden

                          Aan die 24-120 f4 had ik ook al gedacht. Maar kiezen is nu eenmaal verliezen en is zeer moeilijk. Ik ben nu eenmaal een twijfelaar
                          Ik denk dat ik dus voorlopig gewoon gebruik wat ik heb.
                          Ik moet die 50 mm meer uit de kast halen, zelfs voor landschappen, denk ik!
                          Ik schiet altijd in RAW en heb zowel LR als PS. Dus nabewerking zit wel snor.


                          Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                          Beelden maken is plezant!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 16-85 of upgraden

                            tjoekerke heb je er al aangedacht om bv een 24/28 of 35mm prime aan te schaffen? In een lichtsterke van 1.4/1.8/2.8 etc. Dan heb je bij groothoek minder vervormingen.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment

                            Working...
                            X