Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor portretfotografie

    Hallo, mag ik even beroep doen op jullie kennis en expertise?

    Ik ben zelf helemaal geen expert.
    Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn Nikon D80. Ik kocht deze jaren geleden met lens AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED. Deze was oke voor wat ik wou (reisfoto's, familiekiekjes). De lens ging stuk en ik ben een tijdje niet meer zo bezig geweest met fotografie. Ik zou de draad weer willen oppikken en dat begint dus met de aankoop van een nieuwe lens

    Ik wil hem vooral gebruiken voor portretfotografie.

    Belangrijk voor mij:
    - kleine scherptediepte
    - ook goede kwaliteit van foto's binnen, waar belichting vaak niet perfect is
    - bij voorkeur een beetje zoom-functie, al hoeft dit niet giga te zijn
    - budgetvriendelijk - mag zeker ook tweedehands

    Welke lens zouden jullie me aanraden? Alvast bedankt voor de hulp!

  • #2
    Re: Welke lens voor portretfotografie

    17-50 f2.8 van tamron, sigma, nikon.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor portretfotografie

      Komen ook in aanmerking: 35mm & 50mm 1.8 objectieven --> Als je bereid bent om je voeten als zoom te gebruiken

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor portretfotografie

        Bedankt voor de tips, ik ga beide opties verder bekijken.
        Klopt het dat je met een 2.8 nooit zo'n kleine scherptediepte kan krijgen als met een 1.8 lens?

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor portretfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door señorita Bekijk bericht
          Klopt het dat je met een 2.8 nooit zo'n kleine scherptediepte kan krijgen als met een 1.8 lens?
          Als andere parameters zoals brandpunt en afstand tot het onderwerp gelijk blijven, dan klopt dat.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor portretfotografie

            Als de beperkte scherptediepte erg belangrijk is, dan is een 85mm f1,8 (of zelfs f1,4) een veel betere keuze dan een 17-50 f2,8.
            De onscherpe achtergrond ("bokeh")zal er bij zo'n prime gewoonlijk ook beter uitzien dan bij een niet zo heel dure zoomlens zoals bijvoorbeeld een 17-50.
            Bij sommige duurdere zoomlenzen is de achtergrond wel mooi "zacht", dat geldt vooral voor de meeste 70-200 f2,8 telezooms, die ook heel goed bruikbaar zijn voor portretfotografie.
            Een f2,8 macrolens van rond de 100mm is gewoonlijk ook heel goed bruikbaar voor portretfotografie, en dan heb je ook in een keer een macrolens in huis.
            Door de wat langere brandpuntsafstand zal de minimale scherptediepte (op f2,8 dus) ook een heel stuk kleiner zijn dan bij een 17-50 f2,8.
            En zo'n macrolens zal ook een stuk scherper zijn met het diafragma helemaal open.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor portretfotografie

              Met de Nikkor af-s 105mm f2.8 micro VR kan je prima portretjes maken.
              De bokeh van deze lens is ook meer dan behoorlijk en je hebt er ondertussen ook nog een heel fijne macro lens bij.

              Mvg Yves.
              What you see is what you get

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor portretfotografie

                Hallo,
                ik ben een beginnend hobby fotograaf en voor portretten gebruik ik een nikkor 50mm lens f/1.8
                Misschien een domme vraag maar hoe kan ik de focus verleggen met die lens? Bvb. als mijn camera scherp stelt op de neus van mijn hond bvb. ipv op de ogen. Begrijpen jullie wat ik bedoel?
                Bedankt!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor portretfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door R_D Bekijk bericht
                  Hallo,
                  ik ben een beginnend hobby fotograaf en voor portretten gebruik ik een nikkor 50mm lens f/1.8
                  Misschien een domme vraag maar hoe kan ik de focus verleggen met die lens? Bvb. als mijn camera scherp stelt op de neus van mijn hond bvb. ipv op de ogen. Begrijpen jullie wat ik bedoel?
                  Bedankt!
                  Kies jij zelf het juiste AF-punt, of laat je dat aan de camera over?
                  Als je de camera laat kiezen (alle AF-punten ingeschakeld), dan zal die meestal scherpstellen op het onderwerp dat het dichtst bij de camera zit.

                  Als je zelf een AF-punt hebt gekozen, en de scherpte zit op een andere plaats dan het punt waarop is scherpgesteld, dan heeft de lens een probleem met front of backfocus (ik ga er ven uit dat het onderwerp niet in beweging is).
                  In heel wat camera's kan je dat corrigeren (niet bij de goedkoopste reeksen), hoe dat moet bij jouw camera, dat is dan uitgelegd in de handleiding (je kan er eigenlijk niet veel verkeerd mee doen, want je kan altijd terug naar de basisinstelling).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor portretfotografie

                    Als je met een instap DSLR andere focuspunten gebruikt dan het middelste dan zijn deze niet altijd even betrouwbaar.

                    Focus en recompose is dan een optie. Je focust op het oog en past dan je compositie aan. Let op als je dit op F1.8 doet dan kan door de compositie te veranderen de afstand van de sensor tot het oog weer groter of kleiner worden en is het ook weer niet scherp. Tis vooral oefenen.

                    Ik hoop wel dat je focus punten gebruikt en niet alles op automatisch hebt staan want dan zijn close ups op F1.8 helemaal een lotterij...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor portretfotografie

                      Ik gebruik de 85mm F 1,8 en de 50 mm f 1,4 .

                      Comment

                      Working...
                      X