Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nodal point sigma 19mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nodal point sigma 19mm

    Ben op zoek naar het nodal point , sigma 19mm art in combinatie met sony A6000,

    misschien hier het antwoord.

  • #2
    Re: nodal point sigma 19mm

    Vermoedelijk stel je deze vraag omdat je een panorama wil maken of een mozaiek van foto's aan elkaar wil stitchen. Ik ben zeker geen expert in de optica, maar ik meen wel te weten dat niet iedereen het eens is over het uitgangspunt om parallax te vermijden. Dit vond ik wel een interessant artikel om mee te starten: http://www.johnhpanos.com/epcalib.htm

    Als je zeer exact te werk wil gaan, en je hebt de nodige hulpmiddelen om je camera op een specifieke manier op je statief te plaatsen, kan je het blijkbaar wel zelf uitmeten. De meeste stitching software is op basis van referentiepunten tegenwoordig wel in staat om de meeste vervormingen en fouten weg te werken als je met voldoende overlapping werkt. Het is meestal ook een goed idee om een iets langer brandpunt te gebruiken aangezien de stitching-problemen verhoudingsgewijs dan kleiner worden, maar ik snap wel dat je nu eenmaal een vaste 19mm gebruikt...

    Hopelijk heb je alvast iets aan die link.
    Wellicht zitten hier ook een paar mensen met veel meer wetenschappelijke kennis en/of praktijkervaring.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: nodal point sigma 19mm

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Het is meestal ook een goed idee om een iets langer brandpunt te gebruiken aangezien de stitching-problemen verhoudingsgewijs dan kleiner worden.
      Ik heb pano's gemaakt, uit de hand(dus totaal geen nodal point), met 15mm FE en die stitchen perfect tot een lineaire pano. Ook met een 10mm(DX) en 15(FX) gewoon pano's gemaakt, in de portret stand. Ik stelde dan de Nodal Ninja in met het draaipunt in het midden van de lenslengte.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: nodal point sigma 19mm

        reeds bedankt voor jullie reacties.
        Met mijn 50mm kon in die afstand vinden na het testje met die twee horizontale lijnen, maar met die 19 mm lukt het mij niet.
        vermoed dat de fout minimaal is zodanig ik het verschil nauwelijks zie.
        In ieder geval, een volle avond googelen bracht weinig op.

        groetjes
        jan

        Comment


        • #5
          Re: nodal point sigma 19mm

          Oorspronkelijk geplaatst door jancarbon Bekijk bericht
          vermoed dat de fout minimaal is zodanig ik het verschil nauwelijks zie.
          In ieder geval, een volle avond googelen bracht weinig op.
          Misschien is dit een beetje een verhaal van het sop en de kolen...
          Ik zet mijn toestel op statief en zorg voor minstens 1/3 overlapping in functie van een pano. De rest moet de software maar doen.
          Problemen met stitchen zie ik maar heel zelden, en nochtans heeft mijn X-T1 een niet-centraal geplaatste tripod mount
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: nodal point sigma 19mm

            waarschijnlijk, mogelijk, zal je zeker heel goede resultaten op deze manier bekomen.
            Maar dit werkt enkel wanneer je reeds een verder onderwerp opneemt.
            In een huiskamer gaat dit een ander verhaal worden, vermoed ik.

            Comment


            • #7
              Re: nodal point sigma 19mm

              Oorspronkelijk geplaatst door jancarbon Bekijk bericht
              In een huiskamer gaat dit een ander verhaal worden, vermoed ik.
              Inderdaad. Maar je hebt nog niet verteld wat je eigenlijk wil aanvangen als je de entrance pupil (ik denk dat dat het punt is dat je nodig hebt) van je lens kent.
              Ga je ergens binnen een mozaiek samenstellen van een onderwerp dichtbij dan? Dat is mede een uitdaging door de vervormingen van een 19mm die relatief kortbij scherpstelt. Lensvervorming maar ook perspectief... moeilijk.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: nodal point sigma 19mm

                Oorspronkelijk geplaatst door jancarbon Bekijk bericht
                In een huiskamer gaat dit een ander verhaal worden, vermoed ik.
                Met een 10-20mm op 10mm gewoon in de huiskamer een pano gemaakt en gedraaid rond het midden van de lens, geen fouten gevonden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: nodal point sigma 19mm

                  Een pano maken is één ding, maar als je een 360 wil maken is het wel degelijk nodig dat je nodal point zo accuraat mogelijk is. Gebruik je een pano statiefkop zoals de Nodal Ninja? Soms staan de Nodal points voor de meeste lenzen op hun site. Ik weet niet of andere fabrikanten dit ook doen.
                  Hier zijn een paar 360 pano's die ik jaren geleden gemaakt heb met een D800 en Nodal Ninja. http://www.viewat.org/?i=en&id_aut=4354&sec=pn
                  De foto van de handelsbeurs is gemaakt met een 16mm fish eye en bestaat uit 8 fotos als ik me niet vergis.
                  http://www.waarisjan.be

                  Comment

                  Working...
                  X