Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rijibewijs Namibie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rijibewijs Namibie

    Hallo,

    I veronderstel dat hier wel mensen zitten die al in Namibie geweest zijn ;-)

    Is het nodig een Internationaal rijbewijs aan te vragen om een huurwagen af te halen (bij Avis) ?
    Of is het Belgische papiertje genoeg (Europees model).

    Groeten
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Rijibewijs Namibie




    Rijbewijs

    Het Belgische rijbewijs is geldig, net als een internationaal rijbewijs.
    http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

    Comment


    • #3
      Re: Rijibewijs Namibie

      Aan die website had ik idd nog niet gedacht om te gaan zoeken. Thanks!!
      Last edited by SteefD; 14 november 2016, 17:17. Reden: typo
      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
      Website - 500px - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Rijibewijs Namibie

        Reis je met de wagen van uit Namibie zelf of huur je de wagen in Zuid-Afrika en trek je zo Namibie binnen?

        Comment


        • #5
          Re: Rijibewijs Namibie

          Pickup en drop off in Windhoek. En we steken nergens de grens over.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Rijibewijs Namibie

            Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
            Pickup en drop off in Windhoek. En we steken nergens de grens over.
            Ha, geen probleem dan, wij zijn enkele malen in ZA geweest, en ik weet dat er geen akkoord is
            qua verzekering bij een huurwagen gehuurd in ZA moet je een extra verzekering nemen wil je de grens met
            Namibie over steken. Gewoon ter info
            Last edited by Guest42; 15 november 2016, 06:42.

            Comment


            • #7
              Re: Rijibewijs Namibie

              Het is wellicht omdat wij nog geen intercontinentale reizen gemaakt hebben (en ook niet zullen maken), maar ik wist helemaal niet dat er landen waren waar je ze het Belgische rijbewijs Europees model niet aanvaarden ? Hadden wij ooit zo'n reis moeten boeken, ik had er alleszins nooit aan gedacht me hier zorgen over te maken. Maar wellicht dat de reisorganistaie bij wie je boekt je wel op de hoogte brengt.
              Ik heb ooit ergens gelezen dat je voor Frankrijk zéker het Belgische Europees model rijbewijs moet hebben. Daar heb ik een paar jaar terug wel voor gezorgd.


              Belgisch Rijbewijs in het buitenland

              Mag je met je Belgisch rijbewijs in het buitenland rijden?

              Je mag in heel de Europese Unie en de hele Europese Economische Ruimte met een Belgisch rijbewijs rijden. Bovendien is het Belgische rijbewijs in heel wat andere landen erkend. Voor landen waar ons Europees rijbewijs niet erkend is, moet een internationaal rijbewijs aangevraagd worden. Een internationaal rijbewijs kan je bij de gemeentelijke diensten krijgen.


              Belgisch rijbewijs, een probleem?
              We reizen, maken uitstappen en werken in een ander land, dus rijden we ook wel eens in een ander land. Maar heel wat 55-plussers beschikken over een verouderd Belgisch rijbewijs (van voor 1989). Dat kan problemen opleveren. Niet zozeer omdat dat oude rijbewijs niet langer geldig is. Wel omdat de foto op het rijbewijs bv. niet meer op jou lijkt of te oud is.

              Stel, je reist met de wagen. In Frankrijk doet de politie je stoppen. Een wegcontrole: identiteitskaart, verzekeringspapieren en rijbewijs. Groot is de verbazing als de Franse politie je een boete geeft. Je beschikt toch over alle papieren? Inderdaad, maar je rijbewijs wordt niet langer erkend. Ondanks het feit dat je volgens de Belgische en Europese normen volledig in orde bent en dus over een geldig rijbewijs beschikt, krijg je een boete omdat de plaatselijke politie het niet langer als geldig beschouwt. Dit is deels te wijten aan een gebrek aan Europese overeenstemming waardoor er heel wat misverstanden ontstaan en mensen vaak onterecht beboet worden. Maar op die momenten kan je haast niet anders dan betalen als je je reis alsnog verder wil zetten. Heb je zo’n voorval meegemaakt, dan kan je het eventueel melden bij de Directie Rijbewijzen of bij je gemeentebestuur. Om dergelijke problemen te vermijden doe je er dus goed aan om je rijbewijs van voor 1989 te hernieuwen als je vaak naar het buitenland reist.

              Bent je verplicht je oud rijbewijs in te ruilen voor een nieuw rijbewijs naar Europees model?
              Voor alle duidelijkheid de oude Belgische rijbewijzen blijven geldig. Je kan je rijbewijs inruilen als je dit wil. In dat geval ontvang je een rijbewijs naar Europees model met dezelfde categorieën als op je oude rijbewijs.

              Rijbewijs naar Europees model aanvragen?
              Je meldt je aan bij de dienst Burgerzaken in het stadhuis. Je moet je oud rijbewijs inleveren. De kostprijs is 24 euro.

              Meer info?
              Op www.mobielvlaanderen.be of bij de Federale Overheid:
              FOD Mobiliteit en Vervoer
              Mobiliteit en Verkeersveiligheid
              Directie Rijbewijs – D2
              Vooruitgangstraat 56
              1210 Brussel
              02 277 38 53
              vragen@mobilit.fgov.be
              www.mobilit.fgov.be


              Klopt dit allemaal....ik weet het niet. Ik heb alvast voor zekerheid gekozen en mijn oud rijbewijs omgewisseld voor een Europees model, omdat wij toch een paar keer per jaar voor enkele weken door Frankrijk toeren. Kwaad kan het zéker niet en veel kost het het ook niet.
              Last edited by Guest17; 15 november 2016, 08:41.

              Comment


              • #8
                Re: Rijibewijs Namibie

                Tja, een beetje research doen kan geen kwaad he 😀

                Wij doen niets via een reisbureau, maar er zijn forums genoeg om info te vinden en vragen te stellen.

                Sent from my D6503 using Tapatalk
                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                Website - 500px - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Rijibewijs Namibie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Het is wellicht omdat wij nog geen intercontinentale reizen gemaakt hebben (en ook niet zullen maken), maar ik wist helemaal niet dat er landen waren waar je ze het Belgische rijbewijs Europees model niet aanvaarden ? Hadden wij ooit zo'n reis moeten boeken, ik had er alleszins nooit aan gedacht me hier zorgen over te maken. Maar wellicht dat de reisorganistaie bij wie je boekt je wel op de hoogte brengt.
                  Ik heb ooit ergens gelezen dat je voor Frankrijk zéker het Belgische Europees model rijbewijs moet hebben. Daar heb ik een paar jaar terug wel voor gezorgd.


                  Belgisch Rijbewijs in het buitenland

                  Mag je met je Belgisch rijbewijs in het buitenland rijden?

                  Je mag in heel de Europese Unie en de hele Europese Economische Ruimte met een Belgisch rijbewijs rijden. Bovendien is het Belgische rijbewijs in heel wat andere landen erkend. Voor landen waar ons Europees rijbewijs niet erkend is, moet een internationaal rijbewijs aangevraagd worden. Een internationaal rijbewijs kan je bij de gemeentelijke diensten krijgen.


                  Belgisch rijbewijs, een probleem?
                  We reizen, maken uitstappen en werken in een ander land, dus rijden we ook wel eens in een ander land. Maar heel wat 55-plussers beschikken over een verouderd Belgisch rijbewijs (van voor 1989). Dat kan problemen opleveren. Niet zozeer omdat dat oude rijbewijs niet langer geldig is. Wel omdat de foto op het rijbewijs bv. niet meer op jou lijkt of te oud is.

                  Stel, je reist met de wagen. In Frankrijk doet de politie je stoppen. Een wegcontrole: identiteitskaart, verzekeringspapieren en rijbewijs. Groot is de verbazing als de Franse politie je een boete geeft. Je beschikt toch over alle papieren? Inderdaad, maar je rijbewijs wordt niet langer erkend. Ondanks het feit dat je volgens de Belgische en Europese normen volledig in orde bent en dus over een geldig rijbewijs beschikt, krijg je een boete omdat de plaatselijke politie het niet langer als geldig beschouwt. Dit is deels te wijten aan een gebrek aan Europese overeenstemming waardoor er heel wat misverstanden ontstaan en mensen vaak onterecht beboet worden. Maar op die momenten kan je haast niet anders dan betalen als je je reis alsnog verder wil zetten. Heb je zo’n voorval meegemaakt, dan kan je het eventueel melden bij de Directie Rijbewijzen of bij je gemeentebestuur. Om dergelijke problemen te vermijden doe je er dus goed aan om je rijbewijs van voor 1989 te hernieuwen als je vaak naar het buitenland reist.

                  Bent je verplicht je oud rijbewijs in te ruilen voor een nieuw rijbewijs naar Europees model?
                  Voor alle duidelijkheid de oude Belgische rijbewijzen blijven geldig. Je kan je rijbewijs inruilen als je dit wil. In dat geval ontvang je een rijbewijs naar Europees model met dezelfde categorieën als op je oude rijbewijs.

                  Rijbewijs naar Europees model aanvragen?
                  Je meldt je aan bij de dienst Burgerzaken in het stadhuis. Je moet je oud rijbewijs inleveren. De kostprijs is 24 euro.

                  Meer info?
                  Op www.mobielvlaanderen.be of bij de Federale Overheid:
                  FOD Mobiliteit en Vervoer
                  Mobiliteit en Verkeersveiligheid
                  Directie Rijbewijs – D2
                  Vooruitgangstraat 56
                  1210 Brussel
                  02 277 38 53
                  vragen@mobilit.fgov.be
                  www.mobilit.fgov.be


                  Klopt dit allemaal....ik weet het niet. Ik heb alvast voor zekerheid gekozen en mijn oud rijbewijs omgewisseld voor een Europees model, omdat wij toch een paar keer per jaar voor enkele weken door Frankrijk toeren. Kwaad kan het zéker niet en veel kost het het ook niet.
                  Voor Canada en VS heeft men ons altijd een internationaal rijbewijs aangeraden. Wij hebben het dus altijd gebruikt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rijibewijs Namibie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                    Voor Canada en VS heeft men ons altijd een internationaal rijbewijs aangeraden. Wij hebben het dus altijd gebruikt.
                    In VS nog nooit een Internationaal rijbewijs gebruikt. Enige plaats dat ik het al nodig heb gehad was Jordanie.
                    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                    Website - 500px - Instagram

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rijibewijs Namibie

                      Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                      In VS nog nooit een Internationaal rijbewijs gebruikt. Enige plaats dat ik het al nodig heb gehad was Jordanie.
                      Verleden jaar twee auto's gehuurd in Australie, no problem met mijn B rijbewijs, een paar weken terug in Nieuw Zeeland miserie.. werd niet aanvaard. Gelukkig kon het geregeld worden door een beëdigd vertaler voor NZ$70 (een kleine € 50). De wet bleek er begin dit jaar veranderd te zijn.
                      In de US hebben we ook steeds een internationaal rijbewijs gebruikt maar dat gaat nu een tijd niet meer nodig zijn
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rijibewijs Namibie

                        Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                        Hallo,

                        Is het nodig een Internationaal rijbewijs aan te vragen om een huurwagen af te halen (bij Avis) ?
                        Of is het Belgische papiertje genoeg (Europees model).

                        Groeten
                        Dit hangt van het verhuurkantoor af. Sommige autoverhuurders maken van naïviteit gebruik om forse extra kosten aan te rekenen ook al stelt de lokale overheid geen enkel eis.

                        Typische autoverhuur valstrikken zijn:
                        - Toeslag geen internationaal rijbewijs
                        - Toeslag winterbanden
                        - Toeslag tolwegen, ook al gebruik je die niet
                        - Toeslag grens oversteken
                        - Administratieve kosten overtreding, bij sommige loopt dit op to 50 Euro/overtreding. Parkeerbon van 10 Euro wordt zo 60Euro. 3 bonnen 180, meer dan de huurprijs van de wagen.
                        - Toeslag auto binnenbrengen

                        Een gewaarschuwd(e) man of vrouw is er twee waard.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rijibewijs Namibie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                          Dit hangt van het verhuurkantoor af. Sommige autoverhuurders maken van naïviteit gebruik om forse extra kosten aan te rekenen ook al stelt de lokale overheid geen enkel eis.
                          Voor NZ is het:

                          Make sure your driver's licence is current. If your licence is not fully written English, you must bring an English translation with you or obtain an IDP.
                          En voor Namibie is 0.0005 seconden search engine genoeg om dit te vinden:


                          Driving Licence Requirements in Namibia

                          The driving licence requirements in Namibia state that you must have a full driving licence that is valid in your country of residence. An international driver's licence is also required if your driving licence is not in English.
                          Sneller gevonden dan een post schrijven op een forum
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rijibewijs Namibie

                            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                            Voor NZ is het:
                            En voor Namibie is 0.0005 seconden search engine genoeg om dit te vinden:
                            Sneller gevonden dan een post schrijven op een forum
                            Dat is nu net mijn punt. Het is niet omdat de Namibische overheid een Belgisch rijbewijs erkend dat elke verhuurmaatschappij dat ook doet.Een autoverhuurder is bij mijn weten nog altijd een commerciële instelling. Ik kan hier boekdelen aan ervaring neerpennen. Mijn bovenstaande lijst heb ik niet uit mijn duim gezogen, dat is eigen ervaring uit een waaier aan landen (Duitsland, Nederland, Italië, België, Portugal, Singapore, Australië, VS,.....). Het zou mij verbazen dat Namibië immuun zou zijn aan dergelijke praktijken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rijibewijs Namibie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                              Dat is nu net mijn punt. Het is niet omdat de Namibische overheid een Belgisch rijbewijs erkend dat elke verhuurmaatschappij dat ook doet.Een autoverhuurder is bij mijn weten nog altijd een commerciële instelling. Ik kan hier boekdelen aan ervaring neerpennen. Mijn bovenstaande lijst heb ik niet uit mijn duim gezogen, dat is eigen ervaring uit een waaier aan landen (Duitsland, Nederland, Italië, België, Portugal, Singapore, Australië, VS,.....). Het zou mij verbazen dat Namibië immuun zou zijn aan dergelijke praktijken.

                              Niks te maken met de verhuurmaatschappij in deze. Voor Namibië is een internationaal rijbewijs vereist (als je rijbewijs niet in het Engels is), het niet zo dat het niet nodig is en de verhuurmaatschappij dit toch eist.


                              BTW, je bent nog wat vergeten in je lijstje:

                              "Betaal nu een volle tank en krijg xx% korting". Ze weten ook goed dat je je tank nooit "leeg" rijdt. Wij tanken altijd zelf vol op een redelijke afstand (30/40Km) van de luchthaven zodat de meter nog op F staat. Het is ook altijd aan een lagere prijs dan dicht bij de luchthaven.

                              Afkopen van de vrijstelling van de verzekering. Deze keer bleven ze maar aandringen dat we NZ$2000 zouden moeten zelf betalen maar onze CC dekt dit al. Daar hadden ze weinig oren naar.

                              GPS verhuur. Vanaf een 10-tal dagen kan je zelf een lokale GPS kopen, wij hadden de onze bij en er zijn gratis (offline) apps.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X