Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

    Ik fotografeer met een Canon 70d en een 580EXII.

    Als ik mijn instelling op Ettl instel voor de flitser, maakt het dan verschil welke lichtmeetmethode (meervlaks, deelmeting, spotmeting, centrum gewogen gemiddelde) is ingesteld op mijn 70D. Maw, reageert die ETTL van de flitser op de meetmethode van het fototoestel of staan die volledig los van elkaar ?
    Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

  • #2
    Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

    Er wordt alleen in de camera gemeten, de flitser verleent alleen huldiensten zoals voorflitsen, maar daar wordt niets gemeten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

      Dus meervlaks, deelmeting, spotmeting, centrum gewogen gemiddelde instellen maakt wel degelijk verschil, ook bij flitsen ?
      Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

      Comment


      • #4
        Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

        Is een zeer interessante vraag dat je stelt.
        Zelf doe ik zeer zelden reportagewerk met mijn flits op TTL. Maar ik merk wel dat ik soms over of onderbelichting heb daar waar ik het niet verwacht.
        Mijn vermoeden nu is dat dit wel eens met je vraag te maken zou kunnen hebben.

        Mij lijkt het logisch dat de keuze van lichtmeting zal bepalen wat aan de flits doorgegeven wordt door de camera.

        Nu, we kunnen dat eenvoudig testen met een kleine opstelling.
        Neem een groot blad zwart papier oid en zet daar een groot wit vlak naast. Elk voor de helft beeldvullend +-.
        Stel in op spotmeting en richt uw centraal focuspunt net in het zwarte deel en maak de opname.
        Herhaal met focus op het witte deel.
        Als je behoorlijk verschil ziet in de opnamen dan weet je dat het centraal spotmeter zo zijn invloed heeft.

        Voor de zekerheid herhaal je de reeks maar dan met matrixmeting ingesteld.
        In principe zou er dan bijna geen verschil meer mogen zijn of je nu net in het zwarte deel of net in het witte deel je spotmeting gedaan hebt (want spotmeting werkt dan niet)

        Moeten we eens testen...

        Aanvulling:

        Ik kon niet wachten en heb het dan maar zelf gedaan
        Heb ik de volgende vaststelling:

        Zet ik HSS aan dan klopt wat ik zeg hierboven. Bij spotmeting zie je direct de invloed van meten op zwart of wit met resultaat over- versus onderbelichting.
        Gebruik ik matrixmeting dan is er nog steeds een klein verschil maar het verschil is veel minder in vergelijk met spotmeting.
        Ik zie het ook aan de sluitertijden die hij dan aanpast. Ik gebruikte diafragmavoorkeur.

        Echter!...
        Zet ik HSS uit. Dan krijg ik een resultaat dat niet meer overeenstemt met de redenering hierboven.
        Het maakt dan niet meer uit of ik meet in het zwarte of witte deel, het maakt ook niet uit of ik spotmeting of matrixmeting gebruik. Ik heb altijd een min of meer juist belichte foto.
        Hij past ook geen sluitertijden meer aan en gebruikt de standaard 1/200 sluitertijd. De flits lijkt altijd met de zelfde kracht te werken.

        Dus in conclusie zijn we er nog niet helemaal uit.
        Last edited by buurmanBert; 17 november 2016, 23:21.

        Comment


        • #5
          Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Is een zeer interessante vraag dat je stelt.
          ... Maar ik merk wel dat ik soms over of onderbelichting heb daar waar ik het niet verwacht.
          ....
          Dit is ook de reden waarom ik de vraag stelde omdat ik dit ook soms tegen kom en het niet goed kan verklaren. En op reportage frustreert mij dat ;-)
          Dank je wel voor de reeds gedane moeite maar we zijn er dus nog niet volledig uit. Zie je dat in je exif met welke kracht de flitser heeft gewerkt ? Want als ik ETTL gebruik verwacht ik net dat mijn flitser zich gaat aanpassen maar ik weet niet goed aan wat en of deze wat verschilt volgens de ingestelde manier van lichtmeten. Ik werk manueel maar ga er van uit dat mijn sluitertijd enkel invloed heeft op mijn omgeving die dan meer of minder licht weerkaatst en niet mijn door de flits belichte onderwerp. Mijn diafragma en iso heeft wel invloed op het meer of minder licht opvangen van mijn geflitste onderwerp.
          Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

          Comment


          • #6
            Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

            Het is idd wat tasten in het duister naar hoe het exact werkt.

            Net wat zitten spelen en testen en zo te zien geeft de camera aan de flits door welk diafragma gebruikt wordt en wat de brandpuntafstand is. Aan de hand van deze informatie regelt de flits zijn outputpower. Het is ook wat ik in de EXIF zie. Flashoutputpower staat wel niet vermeld in de EXIF.

            Maar ik heb ook wat testen gedaan met onderwerpen die ver weg waren in totale duisternis. En dan zag ik dat de output niet bijgestuurd wordt. Normaal zou je verwachten dat door de omgekeerde kwadraatwet er meer output gegeven moet worden naarmate het onderwerp op een grotere afstand ligt.
            In mijn geval is dat dus niet zo. Ik werk wel met een Canon 7D en ik vermoed dat het nog ETTL is. Er bestaat ook een ETTL-II. Mogelijks is het daarmee beter?

            Nu heb ik wel de verklaring gevonden waarom ik altijd een compensatie moet doen als ik onderwerpen dichtbij heb. Als de flits met een vaste outputpower werkt naar gelang het diafragma dan komt dat niet goed voor onderwerpen die dichtbij zijn met overbelichting tot gevolg. Andersom voor onderwerpen die ver weg zijn worden dan onderbelicht. En dat strookt volledig met mijn ervaring als ik op ETTL werk en in diafragmavoorkeur.

            Het sluit ook aan bij mijn eerste testen met HSS op. Zoals je zegt gaat de sluiter al dan niet meer omgevingslicht opnemen en het is daar waar de spotmeting en matrixmeting wel tot uitting komen want die passen de sluiter aan in diafragmavoorkeur naar gelang de helderheid van je onderwerp.
            Echter als ik verder redeneer dan is de outputpower van mijn flits in die gevallen exact de zelfde als ik zonder HSS werk.
            Met gevolg dat het er nog moeilijker op wordt. Zo gaat de camera in een zeer donkere situatie een zeer lange sluitertijd nemen met een bewogen foto tot gevolg ook al heeft hij die ingeflitst.

            Jij werkt graag met manueel op je toestel en ETTL op je flits?
            Ik denk dat volgens mijn bevindingen tot zover je dan idd met je sluiter omgevingslicht zal regelen maar dat de flits gewoon diafragma en brandpuntsafstand meekrijgt en hier dan een bijpassende vaste output voor zal geven net als in de andere situaties. Met gevolg dat je hetzelfde zal tegenkomen zoals ik in diafragmavoorkeur. Overbelichting op dichtbij en onderbelichten op veraf gelegen onderwerpen. In uw geval als je op manueel werkt op je camera dan maakt het niet uit welke soort meting je doet. Het telt toch niet mee in de opname en zal louter indicatief je belichtingsbalkje aansturen maar dat heeft geen invloed op de opname.

            Nu, ik doe zeer zelden reportagewerk en werk meestal in manueel met ook mijn flitsen op manueel (strobist).
            Het licht meet ik altijd met een losse lichtmeter en zo heb ik altijd exact het licht dat ik wil.
            Echter op reportage werkt dit niet natuurlijk want alles moet snel gaan.
            Dan ben ik wel verplicht om in diafragmavoorkeur te werken met ETTL aan op mijn flits.
            Last edited by buurmanBert; 18 november 2016, 23:56.

            Comment


            • #7
              Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

              Vandaag wat verder zitten testen/spelen .

              Camera op statief gezet en bediend met een remote.
              Diafragmavoorkeur, geen HSS dus enkel ETTL op de flits.

              Ben ik dan met mijn losse lichtmeter gaan meten welke output ik krijg van de flits.
              Je zou verwachten dat voor alle afstanden de outputpower overeen komt met wat ingesteld is op de camera (van diafragma) Maar dat is dus niet zo.

              Voor een gegeven diafragma krijg ik altijd een vaste outputpower op mijn flits.
              Het maakt niet uit op welke afstand ik laat scherpstellen, de outputpower is altijd hetzelfde.

              Maar de outputpower van de flits veranderd wel als ik het diafragma dicht draai.
              Doch ook hier weer altijd een vaste power over alle afstanden.

              Als ik dan ga kijken op welke afstand ik eigenlijk de juiste outputpower had passend bij mijn diafragma en sluiter dan kwam ik steeds uit op een gebied die ligt tussen 1 en 2 meter afstand tussen camera en "model".

              Dus het ziet er naar uit dat in de flits een soort tabel zit met diafragmawaarden en dat hij daar een passende vaste outputpower voor produceert.
              De camera stuurt enkel diafragmawaarde en brandpuntafstand door naar de flits.

              Het maakt niets uit als ik een andere meetmethode gebruik. Flitsoutputpower is altijd de zelfde voor een gegeven diafragma en brandpuntafstand.

              Dat verklaart ook waarom ik overbelichting heb als mijn onderwerp te dichtbij is. En onderbelichting als mijn onderwerp te ver weg is.
              Dus voor wat mijn combinatie betreft zijn de camera en flits dus zeer dom. Het verwonderd mij dat de scherpstelafstand niet meegenomen wordt in de berekening van de outputpower want die is mijn inziens het meest relevant. En de camera kan die informatie van zijn lens bekomen na het scherpstellen. Waarom dit niet zo gebeurt is mijn een

              Om op uw vraag terug te komen. Het maakt dus niet uit welk soort meting je doet.

              Ga je HSS aanzetten dan komt de soort meting wel in de berekening. Het komt er gewoon op neer dat de camera een sluiter zal kiezen om tot 18% grijs te komen in de belichting.
              De flits geeft ook hier weer de zelfde output als zonder HSS.

              Nu, ik heb deze test in de huiskamer gedaan en ik had alles wat verduistert. Mijn sluitertijden waren niet bijzonder hoog.
              Mogelijks maakt het nog een verschil bij zeer korte sluitertijden omdat de flits dan meermaals moet afgaan.

              Nu zou het leuk zijn als iemand anders deze testen eens kan herhalen met een andere camera en ander flits.
              Last edited by buurmanBert; 19 november 2016, 22:40.

              Comment


              • #8
                Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

                Denk niet dat het allemaal veel verschil maakt.Enkele handleidingen nagekeken en nergens wordt er gesproken over verschillende meetinstellingen ( tenzij...)
                Handleiding 1 D MKIIN,spreekt over evaluatieve meting,bij manueel flitsen,scherpstellen in deze zone in de zoeker.Laat veronderstellen dat er normaal evaluatieve meting gebeurt.
                Maar leest even dit:http://neilvn.com/tangents/2010/04/1...vs-evaluative/
                Dus je body kan twee soorten instellingen aan.Ik vind deze mogelijkheid zowel bij mijn 1d,5d via cfn en in een 70d via menu.
                Hoe het allemaal werkt en wat het verschil is??Ik werk altijd evaluatief,maar heb niet genoeg ervaring met flitsen.
                De verschillen bij buurman,tonen misschien de zwakheden aan in dit systeem.
                Verder ook nog gevonden:werking ETTL II:Sluiterknop half ingedrukt:Automatische scherpstelling en lichtmeting(met de multizonesensor gekoppeld aan scherpstelpunt) Het omgevingslicht wordt op die manier gemeten.
                Daarmee wordt het wel niet duidelijker,maar volgens mij wordt er maar één lichtmetingszone gebruikt,ongeacht spot etc instellingen.

                Comment


                • #9
                  Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

                  Terechte opmerking demuro. Ik heb die instellingen vandaag ook gevonden in de menu. Echter nog geen tijd gehad om ze te vergelijken in een test.

                  Had ook al wat opzoeking gedaan en ergens kwam ik de tip tegen om L lenzen te gebruiken. Dit zou blijkbaar een verschil maken bij ETTL-II.
                  Ik had zelf in mijn vorige "testen" ook al gemerkt dat de camera en flits geen rekening houden met de afstand tot je onderwerp.
                  Dat klopt voor ETTL (eerste versie) maar ook voor ETTL-II als je niet de juiste lens hebt.

                  Nu heb ik een en ander zitten opzoeken en vandaag opnieuw wat testen gedaan.
                  Mijn toestel heeft dus wel degelijk ETTL-II en mijn flits ook. ECHTER heb ik vandaag mijn 24-70 L lens er op gezet.
                  De lens moet dus ook ETTL-II ondersteunen of het werkt niet 100%. Die lens heeft blijkbaar door aan de camera op welke scherpstelafstand hij staat.
                  De vorige testen had ik gedaan met een 50 F1.4 en blijkbaar geeft die lens zijn scherpstelafstand niet door aan de camera.

                  En wat blijkt?
                  Alles werkt nu wel behoorlijk goed.
                  Dus de lens moet in staat zijn om de scherpstelafstand door te geven aan de camera die het dan op zijn beurt doorgeeft aan de flits? Of toch zeker in de berekening van het outputvermogen mee neemt.

                  Heb ik dus wat zitten testen met die 24-70L lens er op.
                  De testopstelling was de zelfde als de vorige maar nu bekom ik toch een heel ander resultaat.
                  Zo zie ik dat de outputpower van de flash mee varieert naar mate ik min of meer afstand neem van de camera.

                  Heb ik met een losse lichtmeter alles nagemeten en deze keer komt dit al veel meer in de buurt van mijn verwachtingen.
                  Doch perfect is het nog niet. Ik zie toch afwijkingen van ruim 1 stop tot zelfs 2 stops onderbelicht op grote afstand. Dat moet ik nog uitzoeken of ik dat nog kan verbeteren.

                  Nu ik ben al blij dat het niet overbelicht is want daar kan je niets meer mee aanvangen. Een onderbelichting kan je goed redden in post.

                  Morgen heb ik geen tijd maar in de loop van de week probeer ik nog eens verder uit te zoeken hoe de lichtmeetmethode een verschil zou maken want dat was je vraag eigenlijk.
                  Tot dusver heb ik er allesins van geleerd om de juiste lens te gebruiken. Toch al 1 stap vooruit.

                  Heb ook mijn vriendin wat laten poseren vandaag en op verschillende afstanden een praktijktest gedaan en de resultaten zijn zeer veel beter dan wat ik met mijn 50mm had.
                  Nu heb ik het gevoel dat er inteligentie achter de belichting zit daar waar dat voorheen niet zo was.
                  Ik ga die 50mm dus niet meer gebruiken op reportage desondanks het mijn lens bij voorkeur was tot op heden.

                  Welke lens gebruik jij Nickel?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

                    Nog wat verder gezocht.
                    cpn.canon-europe.com/content/education/technical/E-TTL_II.do
                    Blijkbaar wordt dus de meting gedaan op een veld met 17 zones.AF-scherpstelpunt in acht genomen.Tenzij bounce,off camera.
                    Als ik door de zoeker kijk van mijn 1D,5D of 70D zie ik de AF-punten altijd in de zelfde zone staan,die overeenkomt met evaluatieve meting en zeer sterk lijkt op de zones op de afbeelding in dit artikel.
                    Mijn conclusie is dus,al staat het er niet geschreven,dat het ETTL systeem zich niets aantrekt van de keuze van belichting die jij instelt.Afstand wordt ook genegeerd als flits niet op camera staat.
                    Het ogenblik dat je een flits op je toestel zet,wordt er waarschijnlijk software-matig dit systeem geactiveerd.
                    Sommige lenzen geven geen afstand door,de meeste USM wel.(cfr.artikel)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

                      Hei, alvast bedankt voor al jullie moeite

                      Op reportage gebruik ik meestal mijn Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS USM lens en soms de 50mm f1.8 II, maar de laatste twee keer was het met de 18-135 en eigenlijk niet echt content van het resultaat maar mogelijks heb ik te veel geprobeerd niet rechtstreeks te flitsen terwijl echt bouncen niet aan de orde was door de hoogte van de plafonds of verre afstand zijmuren.
                      Dus die 18-135 usm zou wel de afstand moeten doorgeven blijkbaar maar werkt natuurlijk niet als je niet rechtstreeks vooruit flitst wat ik probeer zo veel mogelijk te vermijden maar misschien moet ik dit, als je niet goed kunt bouncen, toch meer doen en eventueel mijn flits manueel iets gaan bijsturen (compenseren).
                      Ik had begrepen dat de flits door de voorflits via de lens mat wat de benodigde flitsterkte was die nodig was voor een goeie belichting maar dit lijkt dus een te simpele benadering ;-)
                      Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ettl flitsen en meetmethode fototoestel

                        Interessant artikel demuro.

                        " Generally, but not exclusively, lenses that have USM AF assistance provide distance information." bevestigd dus mijn bevindingen. Vind het wel vreemd dat mijn 50mm 1.4 geen afstand doorgeeft desondanks het toch een USM is.

                        Met deze kennis zal ik zien wat het in de praktijk oplevert. Ik heb er altans iets van opgestoken door de vraag van Nickel.

                        Comment

                        Working...
                        X