Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade nikon d5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade nikon d5000

    Hallo,

    ik bezit momenteel een nikon D5000. Daarbij heb ik drie lenzen: 55 - 300mm lens, 18 - 55mm lens en een vaste 50 mm, 1,8 aperture lens.
    Voornamelijk neem ik foto's op vakantie en op familie feestjes. Tot voor kort nam ik alle foto's met de scene modus van het fototoestel. Maar de laatste maanden probeer ik via aperture modus of zelfs volledig manueel te fotograferen. Ik heb echt zin gekregen in fotografie.

    Ik zou graag mijn fototoestel upgraden. Ik dacht aan een nikon D5500. De D7200 vind ik te zwaar om op vakantie een hele dag te dragen.

    Hopelijk gaat de kwaliteit van mijn foto's naar boven met de verdubbeling in MegaPixels. Ook het ISO bereik wordt groter wat binnenshuis foto's trekken hopelijk wat verbeterd. De focus points gaan ook van 11 naar 39 wat hopelijk voor het nemen van portretten een verbetering is.

    Wat denken jullie hiervan? Is het nuttig om te upgraden van een nikon D5000 naar een nikon D5500?

    Tungdil (Marie)

  • #2
    Re: upgrade nikon d5000

    Het zal allezins wel een verbetering zijn, ik heb zelf de 7200 en enorm tevreden van.
    Ik vond de 5000-reeks te klein aanvoelen ivm de 7200.
    Qua prestaties verwacht ik dat de 5500 hetzelfde presteert als de 7200.
    Groot voordeel aan de 7200 vind ik zijn dubbel card-slot. Ik fotografeer bijna altijd in RAW(sleuf 1) en Jpeg fijn(sleuf 2)
    90% van de foto's volstaan in jpeg en als je iets beter hoeft te gaan dan kan ik nog steeds de raws bewerken.

    Comment


    • #3
      Re: upgrade nikon d5000

      De 5600 is net uit, dus er zullen wel interessante deals op de D5500 komen.
      Of meteen de nieuwste kopen.
      Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

      Comment


      • #4
        Re: upgrade nikon d5000

        Bedankt voor de snelle reacties.

        Ik hoop inderdaad op een eventuele deal (verlaging in prijs) op de D5500. De nieuwste hoef ik niet meteen te hebben.

        Comment


        • #5
          Re: upgrade nikon d5000

          Ook interessant: op de D7100 en D7200 is momenteel een cashback actie van 100 euro.

          D7100: 829 EUR - 100 EUR = 729 EUR
          Dat is slechts 50 EUR meer dan de huidige prijs van de D5500 (679 EUR)

          D7200: 1049 - 100 EUR = 949 EUR
          Slechts 100 euro meer dan de nieuwe D5600 (849 EUR)

          Prijzen Body only
          Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

          Comment


          • #6
            Re: upgrade nikon d5000

            De verschillen zijn zelfs kleiner dan dat. In de winkel waar ik koop (foto konijnenberg).

            D7100: 819 - 100 = 719 (dat is zelfs minder dan de nieuwe D5600) en 100 euro duurder dan de D5500.
            D7200: 966 - 100 = 866 dit is 87 euro meer dan de nieuwe D5600 (779 euro)

            Maar denk toch dat ik de D5500 koop voor 619 euro (of hopelijk daalt hij nog wat in prijs als de nieuwe op de markt uitkomt).

            Comment


            • #7
              Re: upgrade nikon d5000

              Ik las dat je ook al volledig manueel fotografeert. (of dit toch begint te doen)
              Hou er rekening mee dat de D5xxx maar 1 draaiwiel heeft (achteraan)
              De D7xxx heeft er 2 (voor en achter) zodat je in manueel zowel diafragma (voor) als sluitertijd (achter) tegelijk kan bedienen.
              Ik lees ook dat het gewicht een rol speelt, in dat aspect volg ik uw redenering wel.

              Of de D5500 nog veel gaat zakken is nog maar de vraag, want de nieuwe is een pak duurder.
              Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

              Comment


              • #8
                Re: upgrade nikon d5000

                Ik volg Koen in zijn redenering:

                De D7xxx reeks is interessanter als je manueel fotografeert omdat je minder in je menu's moet duiken om aanpassingen te doen.
                Dat is ook 1 van de hoofdredenen waarom mensen vanuit de D5xxx reeks upgraden naar een body van de D7xxx reeksen eens ze de smaak
                van het manueel fotograferen goed te pakken hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: upgrade nikon d5000

                  ik ben stilaan ook aan het denken over de D7xxx reeks. Dit omdat de 7100 maar 100 euro duurder is dan de D5500. De 7200 lijkt me nog altijd wat duur, maar als deze beduidend beter is, valt ook dit nog te overwegen.

                  Wat denken jullie?
                  Het grootste verschil lijkt mij dat de 7100 geen wifi heeft, maar dat heb ik met mijn huidig toestel ook niet en heb het niet gemist. Video gebruik ik niet met het toestel en ben ook niet van plan dit te doen.

                  Ik ga morgen nog eens naar de winkel gaan om het verschil in gewicht nog een te ondervinden en om eventueel nog wat vragen te stellen. Zo ie zo om het gevoel van de toestellen te krijgen.

                  Wat denken jullie
                  D5500, D7100 of D7200

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgrade nikon d5000

                    D5500 is geen upgrade maar een nieuwer instapmodel...
                    D7100 ikzelf dan eerder 2de hands aanschaffen, zijn mooie deals te doen

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgrade nikon d5000

                      Toen ik begon met fotograferen heb ik de D5xxx reeks meteen overgeslagen en de D90 gekocht.
                      Ik heb mij die keuze toen niet beklaagd :-)

                      Het verschil tussen de 7100 en de 7200 is gering: de 7200 heeft een grotere buffer en de ISO gevoeligheid is wat hoger. Aan jou om uit te maken of dat die meerprijs waard is.
                      Mijns inziens kan je met de D7100 nog heel wat jaren vooruit en ga je met deze body véél fotografie plezier beleven

                      Comment


                      • #12
                        Re: upgrade nikon d5000

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tungdil Bekijk bericht
                        ik ben stilaan ook aan het denken over de D7xxx reeks. Dit omdat de 7100 maar 100 euro duurder is dan de D5500. De 7200 lijkt me nog altijd wat duur, maar als deze beduidend beter is, valt ook dit nog te overwegen.

                        Wat denken jullie?
                        Het grootste verschil lijkt mij dat de 7100 geen wifi heeft, maar dat heb ik met mijn huidig toestel ook niet en heb het niet gemist. Video gebruik ik niet met het toestel en ben ook niet van plan dit te doen.

                        Ik ga morgen nog eens naar de winkel gaan om het verschil in gewicht nog een te ondervinden en om eventueel nog wat vragen te stellen. Zo ie zo om het gevoel van de toestellen te krijgen.

                        Wat denken jullie
                        D5500, D7100 of D7200
                        Een D7xxx.
                        De dubbele wielen vind ik een absolute must voor een toestel waar je toch vele jaren mee gaat fotograferen.
                        Je kan ook met EASY-ISO het niet-in-gebruik-draaiwiel gebruiken om heel snel je ISO aan te passen. (te activeren in het menu)
                        In A(perture) is voorkant wiel de Aperture, achterkant wiel de ISO
                        in S(hutter) is voorkant wiel de ISO en achterkant wiel de sluitersnelheid
                        Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

                        Comment


                        • #13
                          Re: upgrade nikon d5000

                          Voordeel van de D5500 is het touchscreen en kantelbaar scherm bij de D7200 heb je dan weer dat extra wiel, groter formaat (bij mij zit de D5500 beter in de hand, geen al te grote handen en een diepere grip, maar dat is persoonlijk), zwaarder gewicht en extra SD-card slot maar niet het touchscreen en het kantelbare scherm.
                          My photo's

                          Comment


                          • #14
                            Re: upgrade nikon d5000

                            Om je binnenhuis fotos te verbeteren zou ik eerder ook eens naar nieuwe lenzen kijken. Een kitlens 18-55 is indoor maar prut, je 50mm prime is wel lichtsterk maar indoors soms wel teveel mm's. ISO performance van een nieuw toestel gaat wel wat beter zijn maar het meeste resultaat ga je hebben van een grotere aperture te kunnen gebruiken.

                            Sigma 18-35 1.8 ART is uiteraard wel een toppertje, maar stevig aan de prijs en heavy, als alternatief misschien een 35mm 1.8 prime (die van Nikon is top en goedkoop) of als je toch liefst zoom hebt is er met de Sigma 17-50 2.8 een goede tussenoplossing.


                            Kwa body moet je maar kiezen of je compact wil blijven met de D5500 (al is die amper beter dan de D5300 die veel minder kost) of wat groter en de D7(1of2)00 die meer knoppen voor instellingen heeft maat kwa image quality en ruis niet veel beter is dan de D5500.

                            Comment


                            • #15
                              Re: upgrade nikon d5000

                              Ben vandaag naar de winkel gegaan en heb de nikon D5500 en D7200 nog eens vastgehad. Hoewel de 7200 wat zwaarder is, valt dit verschil uiteindelijk toch wel mee. Dus heb ik nu nog meer twijfels.

                              Ik zie voordelen en nadelen aan alle drie de toestellen. Ga alles nog eens op een rijtje zetten en eens goed overleggen met mijn man wat we juist belangrijk vinden. Dan een beslissing nemen en eentje kopen. Alvast bedankt voor alle reacties. Ik zal nog laten weten welke we uiteindelijk kopen.

                              Comment

                              Working...
                              X