Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EVF, een zegen en soms een vloek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EVF, een zegen en soms een vloek

    Voorbije zomer kocht ik als tweede camera een Fuji X30. Niet de meest actuele en een relatief kleine sensor, maar wel een manuele zoomlens, veel instelmogelijkheden, een flitsschoentje, een kantelbaar scherm en een goede elektronische zoeker (EVF). Voor wat hij dienst moet doen, voldoet hij, dus ben ik tevreden.
    Recent heb ik echter een nadeel van die EVF ontdekt.
    Met Halloween verwachtten we, behalve veel kindjes uit de buurt, ook onze kleinkinderen aan de deur. Vorig jaar heb ik hen gefotografeerd met mijn reflexcamera, maar dit jaar wou ik dat eens met de X30 doen.
    Alles netjes geprepareerd: flits met ontvanger laag tegen de grond en omhoog gericht om het Halloween effect te versterken, camera manueel ingesteld en zender in het flitsschoentje.
    ISO 200, voor weinig ruis, 1/100 tegen bewegingsonscherpte, 7.1 voor voldoende scherptediepte, ..... resultaat: een volledig ZWART zoekerbeeld.
    De EVF (en het schermpje) laten zien wat je als foto mag verwachten, volgens jouw instelllingen, en de aanwezigheid van een externe flits, daar wordt geen rekening mee gehouden.
    Ik veronderstel dat dit hetzelfde is bij de betere spiegelloze systeemcamera's.
    Voorlopige conclusie: voor dit soort fotografie hou ik het bij een digitale spiegelreflex!
    Luc

  • #2
    Re: EVF, een zegen en soms een vloek

    Meeste toestellen met evf hebben een optie in menu om de evf in dit soort situaties een boost te geven.
    Deze situatie is vergelijkbaar met studiofotografie waar je meestal ook je flitsers manueel instelt. Dit zie je ook niet in de standaard settings.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: EVF, een zegen en soms een vloek

      op mijn xpro 2 kan je de voorvertoning van je evf uitzetten. dan krijg je dus gewoon een correct belicht beeld. iets met preview uit. toestel nu niet bij de hand en geen idee of het bij de x30 ook kan.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: EVF, een zegen en soms een vloek

        paly, bedankt voor je reactie. Goed om te zien dat de fabrikanten hier aan gedacht hebben.
        unalom, eveneens bedankt.
        Ik kijk even na of er met de X30 iets in de ene of andere zin mogelijk is en laat nog iets weten. Uiteraard is het goed mogelijk dat dergelijke aanpassingen enkel in de meer "serieuze" toestellen terug te vinden zijn.
        Luc

        Comment


        • #5
          Re: EVF, een zegen en soms een vloek

          Fuji heeft er wel degelijk aan gedacht om de mogelijkheid in te bouwen om de "voorvertoning" of "preview" uit te zetten.
          Het zoekerbeeld is dan geen, zo trouw mogelijke, weergave van wat je foto zal zijn, maar past zich aan aan de lichtomstandigheden.
          Bedankt om mij de juiste richting op te sturen.
          En zoals altijd blijft RTFM een waarheid als een koe! Alleen die speciale instellingen en spitsvondigheden heb zo weinig nodig dat je er niet aan denkt . . . .
          Ik ben in ieder geval blij dat ik weer iets heb bijgeleerd.
          Luc

          Comment


          • #6
            Re: EVF, een zegen en soms een vloek

            toen ik de eerste keer in de studio dook met mijn xpro had ik hetzelfde voor. google to the rescue
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: EVF, een zegen en soms een vloek

              Hallo,

              De Sony's hebben dit al een hele tijd (mijn NEX-7 had dat al).
              De A6000 die ik momenteel gebruik, heeft een instelling waarbij je steeds een goed belicht beeld in je EVF krijgt, ongeacht de instellingen.
              Perfect voor gebruik in de studio of in de omstandigheden die jij aanhaalt. Of, zoals unalom al zei, dit is de "voorvertoning uitschakelen".
              Fijn dat de fabrikanten er meer en meer aan denken.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: EVF, een zegen en soms een vloek

                @ LucFT..
                Goed dat je de functie gevonden hebt van de EVF... die staat natuurlijk ook in de handleiding.
                Maar wat me opvalt is je manuele instellingen waar je u diafragma op F 7.1 zet ... een beetje vreemde keuze niet ?
                (sorry .. is een beetje off-topic maar ik stel me de vraag)
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: EVF, een zegen en soms een vloek

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Maar wat me opvalt is je manuele instellingen waar je u diafragma op F 7.1 zet ... een beetje vreemde keuze niet ?
                  (sorry .. is een beetje off-topic maar ik stel me de vraag)
                  Grappig... om een of andere reden is dat een setting die ik ook vaak kies. Dat is een f/5.6 die 2/3 stop dichtgedraaid is... voor die keren dat een klein beetje snellere sluitertijd of lagere iso toch gewenst is in combinatie met een licht dichtgestopte lens.

                  Nog een favoriet van mij: f/2.5 met een f/1.8 lens... elk zijn ding zeker?
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: EVF, een zegen en soms een vloek

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    @ LucFT..
                    Goed dat je de functie gevonden hebt van de EVF... die staat natuurlijk ook in de handleiding.
                    Maar wat me opvalt is je manuele instellingen waar je u diafragma op F 7.1 zet ... een beetje vreemde keuze niet ?
                    (sorry .. is een beetje off-topic maar ik stel me de vraag)
                    Funcky, Omdat ik toen nog niet wijzer geworden was en toch met de X30 wou fotograferen, moest dat "blind" gebeuren. Omdat de kinderen niet netjes op een rijtje gingen staan leek 7.1 mij een goede keuze om voldoende scherptediepte te hebben. Vroeger, toen we nog analoog werkten, dachten we in hele stops. In het digitale tijdperk zijn de stapjes qua diafragma, sluitertijd en ISO kleiner geworden, waarom zouden we die dan niet gebruiken.
                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Re: EVF, een zegen en soms een vloek

                      Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
                      Funcky, Omdat ik toen nog niet wijzer geworden was en toch met de X30 wou fotograferen, moest dat "blind" gebeuren. Omdat de kinderen niet netjes op een rijtje gingen staan leek 7.1 mij een goede keuze om voldoende scherptediepte te hebben. Vroeger, toen we nog analoog werkten, dachten we in hele stops. In het digitale tijdperk zijn de stapjes qua diafragma, sluitertijd en ISO kleiner geworden, waarom zouden we die dan niet gebruiken.
                      Luc
                      Ik heb je de vraag gesteld omdat diafragma op 7.1 met zo'n kleine sensor volgens mij niet zo een goed idee is.
                      7.1 is hetzelfde als F28 op een FF camera.
                      Met een cropfactor van 4x bij deze camera heb je zelfs bij 2.8 ruim genoeg scherptediepte.
                      Bovendien gaat je kwaliteit achteruit op de X30 door diffractie, zelfs al bij 5.6.
                      Vandaar mijn vraag dus.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: EVF, een zegen en soms een vloek

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Ik heb je de vraag gesteld omdat diafragma op 7.1 met zo'n kleine sensor volgens mij niet zo een goed idee is.
                        7.1 is hetzelfde als F28 op een FF camera.
                        Met een cropfactor van 4x bij deze camera heb je zelfs bij 2.8 ruim genoeg scherptediepte.
                        Bovendien gaat je kwaliteit achteruit op de X30 door diffractie, zelfs al bij 5.6.
                        Vandaar mijn vraag dus.
                        Zo had ik het nog niet bekeken. Ik denk qua scherptediepte nog traditioneel, 24x36, of full frame dus. Ik weet wel dat de sensorgrootte daarbij een rol speelt, maar had me er nog niet echt in verdiept en dacht dus niet dat het verschil zo groot was. Bedankt om mijn aandacht daar op te vestigen!

                        Ik me heb hier lang geleden eens gewaagd aan een eigen visie op hyperfocale afstand, maar dat is dan weer een heel ander verhaal.
                        Ik ga een en ander eens rustig bekijken en stel me voorlopig open en neutraal op. Altijd bereid om iets bij te leren!
                        Bedankt,
                        Luc

                        Comment


                        • #13
                          Re: EVF, een zegen en soms een vloek

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          Grappig... om een of andere reden is dat een setting die ik ook vaak kies. Dat is een f/5.6 die 2/3 stop dichtgedraaid is... voor die keren dat een klein beetje snellere sluitertijd of lagere iso toch gewenst is in combinatie met een licht dichtgestopte lens.

                          Nog een favoriet van mij: f/2.5 met een f/1.8 lens... elk zijn ding zeker?
                          Waarschijnlijk dacht LucFT (TS) nog naar zijn oude gewoonten die hij dan toepast op de X30 met veel kleinere sensor ... (zie post 12)... kan voorvallen natuurlijk
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: EVF, een zegen en soms een vloek

                            Funcky, even een en ander nagelezen;
                            hier: http://www.nandoonline.com/artikelen...n-de-praktijk/
                            en hier: http://www.nandoonline.com/artikelen/de-cropfactor/
                            en alles wordt duidelijk.
                            Het is even nadenken over de "onrechtstreekse" invloed van de afmetingen van de sensor, maar als je euro eenmaal gevallen is, dan klopt het verhaal.
                            Nog eens bedankt, leuk dat ik op mijn oude dag nog wat kan bijleren!
                            Luc

                            Comment


                            • #15
                              Re: EVF, een zegen en soms een vloek

                              Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
                              Funcky, even een en ander nagelezen;
                              hier: http://www.nandoonline.com/artikelen...n-de-praktijk/
                              en hier: http://www.nandoonline.com/artikelen/de-cropfactor/
                              en alles wordt duidelijk.
                              Het is even nadenken over de "onrechtstreekse" invloed van de afmetingen van de sensor, maar als je euro eenmaal gevallen is, dan klopt het verhaal.
                              Nog eens bedankt, leuk dat ik op mijn oude dag nog wat kan bijleren!
                              Luc
                              Luc,
                              Je gestarte topic is meer dan OK hoor!
                              Alles is met de juiste visie gedaan (buiten het kleine diafragma).

                              Die X30 is trouwens een zeer aantrekkelijk toestel waar ik al mooie resultaten van gezien heb. (dikwijls onderschat toestel)
                              Uitstekende EVF volledig identiek van de X-T10, manuele zoom met aan/uit functie, mooi bereik en relatief lichtsterk, X trans color filter, veel knoppen en aangename bediening.
                              Het toestel ligt ook nog eens goed in de handen.
                              Er zijn natuurlijk altijd redenen om te klagen... zoals het wensen van een grotere sensor bv..... maar zo'n dingen leiden altijd tot het gevolg van iets anders.... Grotere sensor = nog grotere en zwaardere camera (met dit (FOV FF EQ) 28-112 2.0-2.8 objectief )

                              Veel plezier nog verder met je X30
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X