Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter of skylight

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV-filter of skylight

    Hoi,

    Als beschermfilter voor mijn 18-70 mm kitlens p nikon D70 twijfel ik tussen :
    -B&W (Skylight) KR 1,5 MRC
    of
    -B&W UV-filter MRC.

    Ik weet niet in welke mate ik het 'warmer effect' van de skylight-filter in verschillende lichtomstandigheden moet inschatten.

    Heeft iemand hier ervaring mee, eventueel enkele (vergelijkende) pics ?

    Alvast bedankt !
    zwart & wit & kleur

    flickr

  • #2
    Re: UV-filter of skylight

    Er is een verschil.
    Maar niet veel.
    En warmer is meestal toch "gezelliger".

    (nog niet geëdit Geduld. 4k zal eens zien of ik een proefje kan doen. Waarschinlijk met twee verschillende lenzen...



    Skitch
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: UV-filter of skylight

      Mislukte test wegens : geen daglicht en een te klein "kantoor" zodat ik niet genoeg achteruit kon om scherp te stellen.

      Maar het gaat over kleuren.. En we hebben het toch wel snel gedaan hé.

      Foto : een hagelwitte enveloppe met links een KR1.5 filter. Rechts een UV filter.
      Verlichting : gewoon TL licht (met "daglicht" tubes...)
      Camera : 300D . White balans ingesteld op "zonnetje". Daglicht. GEEN autoWB...
      Lens : Sigma 70-300.

      Eerste foto : Met de KR1.5 filter. Zo uit de camera. Verkleind


      tweede foto : zonder filter. Zo uit de camera. Verkleind


      derde foto : idem als eerste maar een "autolevel" van PS uitgevoerd.


      vierde foto : idem als tweede maar een "autolevel" van PS uitgevoerd.



      Voor mijn "lange tele's" (de 70-300 en de 135-400 ) gebruik ik graag de KR1.5. Je vermijdt de UV stralen en ook een beetje blauw. Zodat je "verder" kunt kijken.....

      KR1.5 voor korte of groothoekslenzen is wel goed in de bergen (veel blauw licht). Hier , ten lande, heeft het minder belang. Is ook niet slecht.

      Echt niets om je grote zorgen over te maken..... Maar er is wel een klein verschil. Een beetje warmer.....

      Voor wat het waard is (sorry voor de onscherpte...) >Maar gelukkig is het verschil in tint goed te zien.


      Skitch
      Last edited by Skitch; 5 september 2004, 22:29.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: UV-filter of skylight

        UV filter pakken vind ik
        Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

        Comment


        • #5
          Re: UV-filter of skylight

          Kan er iemand een goede (al dan niet online) winkel geven waar ik zulke B + W filters kan aanschaffen?

          ervaringen etc...

          merciekes!
          Canon EOS 300D + EF-S 18-55 mm (kit) + EF 55-200 mm f/4.5-5.6 II USM

          Life is a series of snapshots... Try to take as many as you can!

          Comment


          • #6
            Re: UV-filter of skylight

            bij http://www.cornevaniperen.nl/products.php?cat=88

            heb er zelfs nog niks gekocht, maar de service is daar zeer goed. Eveneens al de prijzen.

            gtrz,

            Jonas
            Last edited by Xentro; 6 september 2004, 16:06.
            Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
            Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

            Comment


            • #7
              Re: UV-filter of skylight

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
              Mislukte test wegens : geen daglicht en een te klein "kantoor" zodat ik niet genoeg achteruit kon om scherp te stellen.

              Maar het gaat over kleuren.. En we hebben het toch wel snel gedaan hé.

              Foto : een hagelwitte enveloppe met links een KR1.5 filter. Rechts een UV filter.
              Verlichting : gewoon TL licht (met "daglicht" tubes...)
              Camera : 300D . White balans ingesteld op "zonnetje". Daglicht. GEEN autoWB...
              Lens : Sigma 70-300.

              Eerste foto : Met de KR1.5 filter. Zo uit de camera. Verkleind


              tweede foto : zonder filter. Zo uit de camera. Verkleind


              derde foto : idem als eerste maar een "autolevel" van PS uitgevoerd.


              vierde foto : idem als tweede maar een "autolevel" van PS uitgevoerd.



              Voor mijn "lange tele's" (de 70-300 en de 135-400 ) gebruik ik graag de KR1.5. Je vermijdt de UV stralen en ook een beetje blauw. Zodat je "verder" kunt kijken.....

              KR1.5 voor korte of groothoekslenzen is wel goed in de bergen (veel blauw licht). Hier , ten lande, heeft het minder belang. Is ook niet slecht.

              Echt niets om je grote zorgen over te maken..... Maar er is wel een klein verschil. Een beetje warmer.....

              Voor wat het waard is (sorry voor de onscherpte...) >Maar gelukkig is het verschil in tint goed te zien.


              Skitch
              Erg bedankt voor je snelle en aanschouwelijke reactie !


              marcus.
              zwart & wit & kleur

              flickr

              Comment

              Working...
              X