Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

    Heeft iemand ervaringen met deze camera?
    Ik krijg deze binnenkort in mijn bezit en hoor graag eens jullie meningen.
    Last edited by kevin.van1989; 9 november 2016, 08:55.

  • #2
    Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

    De originele 1 Ds heb ik niet gehad, wel de 1 Ds versie II. En eerlijk gezegd vond ik dat het zaligste toestel dat ik ooit in mijn handen had. Ok, de batterijen van toen waren niet van de kleinste, het schermpje om een gemaakte foto op te bekijken leek nergens op, de instellingen waren allesbehalve eenvoudig ... Maar aan de andere kant: die autofocus: razendsnel. Het geluid van de shutter: net een kogel die afgevuurd wordt. Beeldkwaliteit: top (voor een camera uit die periode). Bouwkwaliteit: keil hem op de kasseien en de kasseien zijn kapot, niet je toestel (toch maar niet proberen hoor!).
    Voor hogere ISO moet je elders zijn, maar voor de rest: I loved it.

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

      Oorspronkelijk geplaatst door SergeV Bekijk bericht
      Bouwkwaliteit: keil hem op de kasseien en de kasseien zijn kapot, niet je toestel (toch maar niet proberen hoor!).
      Voor hogere ISO moet je elders zijn, maar voor de rest: I loved it.
      Zo las ik ergens dat je ermee een nagel in de muur kon tikken. Maar vroeger was dit toch wel het toestel wat ik graag had. Maar nu heb ik iets van het is een te verouderde toestel om nog mee te werken.

      Het enige waar ik ervaring mee heb uit de 1 serie, is de 1D Mark IV. Moet zeggen het was best wel indrukwekkend, maar er zijn tegenwoordige weer betere toestellen uit een andere reeks als deze 1 serie toestel. Dus heb hem maar wijs in de winkel gelaten in de ocassion hoek.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

        Ik kan deze overnemen van iemand.
        Werk momenteel met een EOS600D maar zou die Ds overnemen voor prijsje omdat ie fullframe is en zo.

        Goed idee?

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

          Ik vond er net een op een tweedehands site voor 300 euro met 5 accu' s. Dus ze zijn inderdaad spot goedkoop. Voor 600 euro heb je al een tweede versie. Je weet toch dat het geen Lion accu' s zijn die erin gaan. Ik zou ook even kijken hoe je de accu' s het beste on top conditie houdt. Ik heb begrepen dat voor de accu' s uit voor de 1Dx / 1D Mark IV anders moeten opgeladen worden als Lion.


          NiMH-accu's hebben minder last van het geheugeneffect zoals bij NiCd-batterijen. NiMH-batterijen kunnen echter minder goed tegen lage en hoge temperaturen: bij lage temperaturen verliest de batterij zijn lading en bij hoge temperaturen raakt de batterij beschadigd. Bij welke temperatuur dat gebeurt hangt sterk af van het merk en de kwaliteit. Ook onder normale omstandigheden heeft een normaal geconstrueerde NiMH-accu een vrij grote zelfontlading waardoor ze minder geschikt zijn voor toepassingen waar na langere tijd ook nog energie geleverd moet kunnen worden. Speciale constructies kunnen de zelfontlading aanzienlijk verminderen, dit gaat wel ten koste van de capaciteit. Dergelijke accu's worden ook wel "Low Self Discharge" (LSD) of "Ready to Use" genoemd.
          Hier nog meer leesvoer

          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

            De accu's zullen inderdaad voor problemen zorgen, ze zijn allemaal zo oud dat de capaciteit een heel stuk lager geworden is (als ze nog werken).
            Nieuwe accu's kopen is ook geen oplossing, want als er ergens nog eentje in voorraad is, dan is die even oud, want er worden al jaren geen nieuwe meer voor gemaakt.

            Iemand die een beetje handig is, en weet waarmee hij bezig is, kan nieuwe cellen in het accupack steken.
            Dan kan je er low selfdischarge cellen insteken, die gaan veel langer mee dan gewone nimh-cellen.
            Maar dan moet je ook nog de juiste "maat" low selfdischarge nimh cel zien te vinden die past in het accupack (meestal zitten er geen AA cellen in).

            Ik heb al wel nieuwe 18650 cellen gestoken in een lithium-ion accupack van een meetapparaat waarvoor de originele heel extreem duur was (en bijna niet meer te vinden).
            Maar het is niet altijd even gemakkelijk om zo'n accupack heel te houden terwijl het open gemaakt wordt.
            En het moet dan ook nog perfect terug in elkaar passen, anders past het niet meer in het fototoestel (of ander apparaat).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De accu's zullen inderdaad voor problemen zorgen, ze zijn allemaal zo oud dat de capaciteit een heel stuk lager geworden is (als ze nog werken).
              Nieuwe accu's kopen is ook geen oplossing, want als er ergens nog eentje in voorraad is, dan is die even oud, want er worden al jaren geen nieuwe meer voor gemaakt.
              Dus ook geen nieuwe clones meer?
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

                Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                Dus ook geen nieuwe clones meer?
                Misschien kan je er nog wel vinden, maar het is dan ook best mogelijk dat die al een paar jaar ergens liggen te wachten op een koper, en dat is niet goed.
                Ik ken iemand die een "nieuwe" accu kocht voor een compactje dat al verschillende jaren oud was, die accu was bijna nergens meer te vinden.
                Uiteindelijk had hij er wel een nieuwe gevonden, maar die was blijkbaar ook te oud, na 50 foto's gaf die het al op.
                Uiteindelijk hebben ze dan die oude camera toch moeten vervangen door een nieuwe (en waren ze het geld van die "nieuwe" accu ook kwijt)...
                Dat was een lithium-ion accu, als je een lithium-ion accu koopt, let er dan op dat ze niet helemaal leeg is, want dat is het teken dat er iets niet in orde is (een lithium-ion accu kan er niet tegen dat ze helemaal ontladen wordt).
                Last edited by Black B@ndit; 11 november 2016, 16:28.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

                  Oorspronkelijk geplaatst door kevin.van1989 Bekijk bericht
                  Heeft iemand ervaringen met deze camera?
                  Ik krijg deze binnenkort in mijn bezit en hoor graag eens jullie meningen.
                  Tot 1 jr geleden had ik er zo eentje in gebruik (aanschaf was in 2009). Naar huidige normen bijna compleet verouderd, maar het ding was destijds zijn tijd zo ver vooruit qua specs, dat hij nog altijd mee kan. Ik bedoel maar, met 11MP heb je al genoeg voor een deftige A4 of A3 afdruk, en met 45 Af punten kan je zeker nog altijd mee.
                  Toestel is ook ongelooflijk stevig (de legendarische 1D kwaliteit), ligt zeer goed in de hand, en heeft een heerlijk grote zoeker.
                  Beelden waren meestal zeer scherp, zelfs op 100%, waarschijnlijk door combinatie van laag aantal MP, een zwak AA filter, en goede spiegeldemping.
                  Beeldkwaliteit op lagere iso was dus prachtig, camera is dan ook zeer goed voor landschap, studio, portret, strobist.

                  De camera heeft ook wel wat nadelen:
                  - vanaf iso 400 veel ruis, en gaat maar tot iso 1250 (wat echt onbruikbaar is)
                  - camera vreet batterijen, 2 spares meenemen is zeker aan te raden
                  - menu systeem is "effe wennen" als je moderne cameras gewoon bent
                  - de storage is zeer traag (lezen/schrijven naar CF), wegschrijven van 1 raw duurt wel 4-5 seconden (camera heeft wel memory buffer voor 10 raws, valt dus mee).
                  - transfer van beelden naar pc moet via Firewire kabel, het is dan ook veel sneller om de CF in een USB lezer te plaatsen
                  - zeer klein LCD scherm (2")

                  Ik heb er veel plezier van gehad, maar in jouw plaats zou ik nu toch eerder gaan voor een 5D of 5D2, of een 1Ds2. Die zijn veel sneller, doen veel langer met hun batterij, en presteren stukken beter op hogere iso. Anderzijds, als je er eentje kan oppikken in goede staat, voor weinig geld, nou . . . doen dan.
                  Last edited by dleemans; 12 november 2016, 19:43.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

                    ik zorg ervoor dat mijn niet gebruikte accu's (van mijn 1D mark 4 )altijd wat geladen zijn.... info: De nieuwe accu's van de 1DX2 zijn ook bruikbaar op de 1D mark 4.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring Canon EOS 1 Ds digital (eerste serie)???

                      Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk bericht
                      ik zorg ervoor dat mijn niet gebruikte accu's (van mijn 1D mark 4 )altijd wat geladen zijn.... info: De nieuwe accu's van de 1DX2 zijn ook bruikbaar op de 1D mark 4.
                      Vanaf de 1D MKIII worden er lithium-ion accu's gebruikt, de reserve-accu van de 1D MKIII heb ik ook al in de 1Dx gebruikt (als je die in de 1DxII gebruikt, dan kan die niet het maximum aantal foto's per seconde maken, daarvoor heb je de laatste nieuwe accu nodig).

                      In de oudere 1D modellen werden er nikkel-metaalhydride accu's gebruikt, en die hebben veel meer last van zelfontlading.
                      Als die helemaal leeg zijn (dat gebeurt uiteindelijk wel door de zelfontlading) dan vermindert de bruikbare capaciteit heel sterk (of kan je ze zelfs helemaal niet meer laden, zeker als ze een hele tijd in die toestand opgeborgen geweest zijn).

                      Lithium-ion accu's stockeer je best met een gedeeltelijke lading, tussen 25 en 75% is in principe altijd goed. De maximale spanning per cel is 4,2V, maar dan veroudert de accu veel sneller dan wanneer de spanning onder de 4,0V blijft.
                      Dat is de reden waarom je die best niet eerst helemaal laadt vooraleer je ze weg legt, je kan ze best pas terug bijladen net voor gebruik, dan blijven ze veel langer goed.
                      Je kan ze ook op een koele plaats stockeren, dat helpt om de chemische reacties in de accu te vertragen (in de koelkast, niet in de vriezer).
                      Hoge temperaturen zijn ook heel slecht voor lithium-ion, laat daarom geen apparaten met lithium-ion accu's in de auto liggen tijdens de zomermaanden.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X