Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

    Hallo allemaal

    Ik heb een Fuji xt-1 met een Fuji 35 1.4 lens en een takumar 55 1.8 (manuele) lens.
    Volgend weekend vetrek ik naar Rome en vraag ik met af of de 35mm adequaat is voor straatfotografie.

    Welke focal length zouden jullie gebruiken? (vooral fotos van mensen/bezienswaardigheden/...)?

    Graag jullie mening
    Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

  • #2
    Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

    Das is érg persoonlijk, en.meestal ontwikkeld dit naar iets...
    Ik gebruikte graag de 23mm beeldhoek, nu ik meer durf en meer ervaren wordt, ga ik graag nog iets breder....
    Ik vind 35mm op crop zowieso teveel "tele"
    Is ook te zien welke locatie en zo
    De 10-24 is mss een goeie optie?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      Ik gebruikte graag de 23mm beeldhoek
      Mijn idee was ook zo' n brandpunt op 1,5 crop.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

        Idd indien prime zal 23,18 of 16mm ideaal zijn, afhankelijk van je aanpak

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

          Zijn de straten in Italië zoveel anders dan in België? Dit kun je toch zo proberen in een oude binnenstad.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door michael.hossain Bekijk bericht
            Hallo allemaal

            Ik heb een Fuji xt-1 met een Fuji 35 1.4 lens en een takumar 55 1.8 (manuele) lens.
            Volgend weekend vetrek ik naar Rome en vraag ik met af of de 35mm adequaat is voor straatfotografie.

            Welke focal length zouden jullie gebruiken? (vooral fotos van mensen/bezienswaardigheden/...)?

            Graag jullie mening
            Als het enkel voor straatfotografie is, dan wil natuurlijk ook zo min mogelijk opvallen, is het fijnste brandpunt de 27mm.
            Op het Fuji X Forum zijn we het er allemaal over eens, de 27mm is het meest geschikte objectief, Ik heb het ook en ik ben er enorm tevreden over.
            Maar toch zou ik u aanraden om een 35mm mee te nemen voor sommige gevallen.
            Breder zou ik in ieder geval niet gaan omdat je anders teveel vervormingen gaat krijgen.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

              Toevallig zoek ik een aanvulling van mijn pakket. Daardoor ben ik op de Sigma 18-35 F1.8 terecht gekomen.
              Wordt verkocht als 3 primes in één. Mijn besluit staat al vast ! En maar voor iets meer dan 700 €.
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

              Vriendelijke groeten, Johan

              Comment


              • #8
                Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

                Die heb ik gehad voor mijn Nikon destijds. Leuk objectief, maar wel heel zwaar. Om die reden ook terug verkocht.
                Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                Comment


                • #9
                  Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

                  Ziezo, net terug uit Rome en hier volgt mijn besluit.

                  De 35 1.4 is absoluut niet de lens die ik nodig heb voor volgende redenen:
                  1) Niet breed genoeg
                  2) Absoluut niet snel genoeg qua autofocus. Zelfs in daglicht had die soms moeite om bewegende objecten te focussen.

                  Daarvoor heb ik besloten om op zoek te gaan naar een 23mm.
                  Ik vrees dat 27 niet breed genoeg gaat zijn, en 18 te breed...
                  Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

                    23 is ideaal maar te omvangrijk voor mij op een X-T1. Op mijn X100s, vast brandpunt van 23 mm, heb ik daar echt van genoten.
                    Mijn oplossing is de 27 pancake omdat ik graag licht en onopvallend materiaal bezig tijdens straatfotografie.
                    Over de scherpte van dit matig geprijsde objectief niets dan goeds.
                    Straatfotograaf in Antwerpen

                    Comment


                    • #11
                      Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

                      De 27 is helaas wat minder lichtsterk dan de 23. Voor low light is deze minder geschikt.
                      Ik gebruik heel graag kleine dof.

                      Ik weet niet echt hoe breed dat die lens is, ik zou het eens moeten proberen.
                      Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

                        Heb een heleboel fujilenzen ondertussen, maar de 23mm 1.4 is veruit mijn favoriete lens. Het is niet de kleinste lens en gelukkig kon ik hem tweedehands kopen want hij is best prijzig, maar met de 23mm beeldhoek kan ik zowat alles doen wat ik wil en de resultaten zijn prachtig. De kleine Dof is ook fijn om mee te spelen. Ik gebruik hem op een X-T1 en daar gaat hij goed mee samen qua gewicht en omvang.
                        Vriendelijke groet, Wim
                        Fuji X100T / Fuji X-T2 / Sony RX100-II

                        Comment


                        • #13
                          Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

                          Hallo,
                          Lang geleden dat ik nog op BD ben geweest,ik las zojuist je vraag.
                          Ik heb de x100t met vaste lens 23mm en de 11-16 Tokina op een D300s gebruikt op verschillende citytrips.
                          Nooit geen spijt van gehad.Voor voorbeelden, google stefan_siko,dan kom je op mijn instagrampagina terecht.
                          De meeste foto's zijn met bovenstaande configuratie geschoten.
                          Veel plezier in Rome!
                          Mvg,
                          Stefan
                          Fotokes

                          Comment


                          • #14
                            Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

                            Een 35mm equivalent is mijn favoriet voor reisfotografie.
                            Ik heb ongeveer 10.000 foto's op 35mm genomen in Rome. Andere lenzen bleven of in mijn tas ofwel op mijn appartement. Daar was mijn stijl eerder modelwerk in het straatbeeld. Ik ben niet echt het type dat een camera meeneemt om hetzelfde te fotograferen als de andere tienduizenden mensen die er elk jaar passeren.
                            Een 15mm equivalent heb ik nu pas geprobeerd als walk-around lens en ik merk dat dit ook een zeer interessante brandpuntsafstand is voor city fotografie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

                              Ik zou dan wel gaan voor de 23 F2. Heb slechte ervaring met de focussnelheid van de 1.4 versies (in dit geval de 35).

                              In welke mate is 23mm ook bruikbaar voor portretten (in een context)?
                              Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                              Comment

                              Working...
                              X