Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter systeem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter systeem

    Hallo,

    Ik heb momenteel een Cokin Z filter houder. Groot nadeel van deze houder is dat je niet makelijk een polarizer kan
    gebruiken. Enkel met de Cokin polarizer is dit eigenlijk mogelijk, maar deze heeft een belachelijk hoog prijskaartje.

    Daarom een beetje aan het uitkijken naar een ander systeem, waar ik een normaal geprijsde polarizer mee kan gebruiken.
    Een mogelijkheid is Formatt Hitech.

    Deze hebben momenteel 3 100mm systemen: 100mm alu houder, 100mm Lucroit houder en de 100mm Firecrest houder.

    De 100mm alu houder is zeer vergelijkbaar met de Cokin en Lee houders.

    De 100mm Lucroit lijkt hier ook op, maar heeft de mogelijkheid om extra "flaps" te bevestigen om reflecties te vermijden.

    Het 100mm Firecrest systeem is wel iets totaal anders. Men heeft hier getracht de licht "vervuiling" tot een minimum te
    herleiden door de filters in een afgesloten systeem te steken. Nadeel hier lijkt me dat de polarizer eigenlijk
    permanent in het filtersysteem zit. Is wel te verwijderen, maar lijkt me omslachtig.
    Zie bvb: https://www.youtube.com/watch?v=p95uq9PWK_I

    Ook in kost is er "klein" verschil tussen de systemen:
    100mm alu: 265 euro
    100mm lucroit: 313 euro
    100mm firecrest: 146 euro

    Dit is telkens het systeem, met 2 adapter ringen (72 en 77mm) en de nodige polarizer.
    Momenteel is er wel een forse korting op de 105mm polarizer (225euro -> 134 euro), welke nodig is voor de alu en lucroit houders.



    Heeft iemand enige ervaring met deze systemen?
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Filter systeem

    Ik ben van het Cokin systeem afgestapt en gebruik nu ringfilters die je op het objectief schroeft zoals een variabel grijsfilter en een polarisatiefilter: goede kwaliteit (bv 82mm) koop je voor rond de 100 en 150 euro.
    Andere (kleuren of grijsverloop) filters zijn overbodig omdat die in een beeldbewerkings programma zitten als Photoshop en LR.

    Comment


    • #3
      Re: Filter systeem

      Heb me vorige week een Formatt Hitech systeem besteld. Is nog onderweg met de post.
      Het feit dat ze momenteel 40% korting geven op hun pola filter gaf de doorslag (ook op andere schoeffilters trouwens).

      Dit maakte de aankoop van een 105mm pola filter (beter) draagbaar.


      Dat een grijsverloop filter overbodig is vind ik toch wat kort door de bocht.
      Last edited by SteefD; 16 november 2016, 13:01.
      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
      Website - 500px - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Filter systeem

        De ene maakt zijn foto af tijdens het fotograferen,
        de andere bij de nabewerking ;-)

        Mij lukt het toch niet goed in de nabewerking als de horizon nogal grillig is,
        maar dat zal wel aan het mannetje liggen zeker ;-)

        Comment


        • #5
          Re: Filter systeem

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          De ene maakt zijn foto af tijdens het fotograferen,
          de andere bij de nabewerking ;-)

          Mij lukt het toch niet goed in de nabewerking als de horizon nogal grillig is,
          maar dat zal wel aan het mannetje liggen zeker ;-)
          Grijsverloop is vooral bedoeld om te heldere of uitgebrande luchten te voorkomen bij landschappen, maar je kan van hetzelfde onderwerp ook meerdere opnamen maken met verschillende belichtingstijden en deze in Photoshop met behulp van maskers tot een foto maken. Maar daar is wel wat ervaring bij nodig.
          Kleurverloop kun je doen in de nabewerking, maar foto's gemaakt met kleurverloopfilters kun je in de nabewerking niet ongedaan maken wanneer je niet tevreden bent.
          In de analoge tijd heb ik vaak met dergelijke filters gewerkt, maar altijd meerdere opnamen van hetzelfde onderwerp met en zonder filters.

          Comment


          • #6
            Re: Filter systeem

            Zover ik weet zijn er systemen van verschillende merken met elkaar compatibel. Zo kun je dacht ik de Lee filters ook in een Cokin P systeem schuiven. En omgekeerd. Misschien is er een andere systeem ook compatibel met jouw systeem. Waarbij de polarisatie filter werkt. Maar die polarisatie filter is natuurlijk wel prijzig door zijn afmetingen, maar het is wel bruikbaar op al jouw lenzen en waarschijnlijk je toekomstige lenzen. Dus betaalbaarder, dan voor iedere lens zijn eigen polarisatie filter.

            Update: Lee filters zijn compatibel met het Z systeem:
            Last edited by Rogier; 28 november 2016, 15:26.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Filter systeem

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Zover ik weet zijn er systemen van verschillende merken met elkaar compatibel. Zo kun je dacht ik de Lee filters ook in een Cokin P systeem schuiven. En omgekeerd. Misschien is er een andere systeem ook compatibel met jouw systeem. Waarbij de polarisatie filter werkt. Maar die polarisatie filter is natuurlijk wel prijzig door zijn afmetingen, maar het is wel bruikbaar op al jouw lenzen en waarschijnlijk je toekomstige lenzen. Dus betaalbaarder, dan voor iedere lens zijn eigen polarisatie filter.
              Pola filter is geen schuiffilter, dus die compatibiliteit met verschillende systemen is er niet.

              Heb me ondertussen het Formatt Hitech systeem met 105 mm pola besteld.

              Ook hun Firecrest 6-stop ND heb ik ondertussen, en ik moet zeggen : fantastische filter. Totaal geen kleurzweem te zien.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Filter systeem

                Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                Pola filter is geen schuiffilter, dus die compatibiliteit met verschillende systemen is er niet.

                Dit is de Cokin polarisatie filter en ook dit is een schuif filter van systeem P. Ik heb trouwens van het A systeem de polarisatie filtertje. Deze schuif je het dichtste tegen de lens aan.
                Misschien hebben ze ook wel polarisatie filters met schroefdraad, dat weet ik niet. Maar hoe dan ook er bestaan schuif polarisatie filters.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment

                Working...
                X