Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

    Het is weer volle bak paddestoelenseizoen, maar het weer wil weer niet meewerken. Regent het eens niet, is het zwaar bewolkt of zelfs nevelig. En in de bossen is zowiezo al een stuk minder licht voorhanden. Ik speel dan ook met het idee om bij te lichten met een zaklamp om schaduwen of glinsteringen te creëren en om het beeld hopelijk wat op te fleuren. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het überhaupt wel mogelijk een natuurlijk effect te krijgen? En natuurlijk, welke zaklamp is aan te bevelen, hoe krachtig?

  • #2
    Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

    Misschien ben je wel de enige die dat nog niet doet met dit weer :-)
    Geen zaklamp, led lamp met een kleurtemperatuur van +/- 5250 °K.

    Vele verkopers, van 5 euro tot 150 euro.

    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

      ik heb vorige week gewoon het ledlicht van mn smartphone gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

        Als je in raw fotografeert, is elke vorm van licht meegenomen....kleurtemperatuur kun je achteraf bijstellen, tekort aan licht geeft minder scherptediepte, dat kun je niet herstellen.

        Comment


        • #5
          Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

          Ok, bedankt voor de reacties, we zullen het komend weekend is een en ander uitproberen...

          Comment


          • #6
            Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

            Tekort aan licht geeft minder scherptediepte


            Zolang je het diafragma van je lens op het toestel niet verandert blijft je scherptediepte toch gelijk ?

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

              Klopt, maar als je te weinig licht hebt, ben je wel geneigd om dat diafragma meer te openen, en dus minder scherptediepte, toch ? Op statief kun je natuurlijk ook met de sluitersnelheid spelen, ook de iso opdrijven kan, maar die hebben dan weer andere nadelen (beweging, ruis...)

              Comment


              • #8
                Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                Klopt, maar als je te weinig licht hebt, ben je wel geneigd om dat diafragma meer te openen, en dus minder scherptediepte, toch ? Op statief kun je natuurlijk ook met de sluitersnelheid spelen, ook de iso opdrijven kan, maar die hebben dan weer andere nadelen (beweging, ruis...)
                Inderdaad maar met de moderne toestellen kan de iso wel wat hoger ten opzichte van de "oudere" modellen
                Tevens is een statief sowieso wel aangeraden toch

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

                  Op paddenstoelen specifiek heb ik geen ervaring met bijlichten. Maar laatst heb ik wel een bos bloemen belicht in het donker door middel van een kamer lamp. Dus ik zeg dat het wel goed zal werken. In raw werken is wel aan te raden wegens de witbalans.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    ... In raw werken is wel aan te raden wegens de witbalans.
                    Dat zijn dus statements waarvan het nut mij totaal ontgaat ... of denkt men nu echt dat men voor jpg geen witbalans correctie kan toepassen al dan niet middels een grijskaart ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

                      Regules witbalans aanpassingen is toch altijd wel weer wat beperkter binnen het JPG formaat.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

                        Daarom zeg ik (in post #2) gebruik een licht dat daglicht temperatuur heeft.
                        Easy :-)

                        DPaul
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

                          In RAW kan je meer, inderdaad, maar ik gebruik het nauwelijks. Ik heb nog een Godox 36-led video-lampje met een kleurtemperatuur van 5500-6500K dat waarschijnlijk prima zal werken. Zal het vrijdag eens deftig uittesten. Een statief is hoe dan ook een vereiste, want ik hou van veel scherptediepte (toch bij paddestoelen) en zet mijn diafragma meestal op 14-16, met sluitertijden van pakweg 0.1-0.5 seconde...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                            Regules witbalans aanpassingen is toch altijd wel weer wat beperkter binnen het JPG formaat.
                            Ik zie geen enkele technische reden waarom dat zo zou zijn ... een "witblans" heeft totaal niets te zien met het beeldformaat, het is een "standaard" kleurreferentie "start", en het "beeld" dat u ziet vanuit een "raw" opname heeft sowieso al een beeldtransformatie achter de rug anders zou u geen "foto" zien .. (demosaic)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Paddestoelenfotografie : bijlichten met zaklamp?

                              Je kan een heel mooi effect creeren op volgende manier:
                              - paddestoel belichten met ledlamp (eventueel licht wat temperen).
                              - 2 à 3 stops onderbelichten.
                              - witbalans op gloeilamp zetten.

                              ik wil vanavond wel een voorbeeld doorsturen. (ben nu op mijn werk)
                              Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                              Comment

                              Working...
                              X