Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

    Op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur komen we bijeen te Lier, Aarschotsesteenweg 3 op de parking van het Liers Cultureelcentrum. Het verzamelpunt ligt ongeveer links in de hoek, tegen de Nete

    We gaan een wandeling doen waar we dan ons kunnen toeleggen op “Avondfotografie”.


    [IMG][/IMG]

    We zullen de verlichte Sint Gummarustoren zien, de Grote Markt en het Begijnhof.
    Gaan ook het Spuihuisje bewonderen en terug door de straatjes om weer in volle glorie de Toren te fotograferen.

    We komen vroeger bijeen, om 15:00 uur om nog te volle kunnen genieten van het “Blauwe Uurtje”.

    Bij een controle voor zaterdag 26 Nov zal het blauw uurtje beginnen omstreeks 16:40 uur en duren tot ongeveer 17:19 uur. (Het echte Blauw Uur duurt maar ongeveer 10 miniuten)


    Het blauw uurtje is de benaming voor het verschijnsel dat ‘s ochtends, het uur voor zonsopkomst en ‘s avonds, net na zonsondergang bij bepaalde omstandigheden de lucht en de omgeving een blauwe kleur aannemen.
    Het blauw uurtje is een onderdeel van de schemering en duurt meestal slechts een tiental minuten.


    Daarna zal het donker genoeg zijn om onze avondfotografie aan te vangen.


    [IMG][/IMG]


    Hier een beetje uitleg over avondfotografie, met dank aan Black Bandit voor zijn tekst.

    Alles wat je moet weten over dit soort nachtfoto's:



    Zet de camera op een statief.



    - iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
    - AV stand (diafragmavoorkeuze)
    - diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten, maar het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's, verder dan f16 ga je daarom best niet)
    - Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
    - Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" (Spiegel omhoog zetten) dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
    - Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
    - Zet de "noise reduction (ruisonderdrukking) bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
    - Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
    - Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
    - Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
    - Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
    - Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
    - Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
    - Zorg voor een goed geladen accu, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
    - Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto’s dus scherper in dit geval.


    [IMG][/IMG]

    Hier kan je ook nog meer info vinden: http://defotoblogger.nl/blauwe-uur-fotograferen/


    Je kan je hier inschrijven met U aan te melden met je Nickname en BDlidnummer of gewoon met je Naam en Voornaam als je geen lid bent van Belgiumdigital vzw

    Iedereen mag deelnemen en is gratis.



    Deelnemers:


    01 BD0460BE Bachus1909
    02 BD0461BE Francis1950
    03 BD0980BE MP61
    04 BD0286BE Lut
    05 Bart Agassi
    06 BD2214BE Trezeke
    07 Jumbo
    08 Viviane1958
    09 BD2760BE jeevanhoof
    10 BD1192BE Patricske
    11 BD0082BE Wim.Vanmaele
    12 BD1331BE Zimbru
    13 Newfy
    14 BD1071BE Soeki Wan
    15 Mister T
    16 BD2420BE Mutley69
    17
    18
    19
    20
    Last edited by Bachus1909; 25 november 2016, 10:41. Reden: Lijst deelnemers aanpassen
    Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
    Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

    BD0460BE

  • #2
    Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

    Ik ben al ingeschreven.

    U ook ???
    Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
    Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

    BD0460BE

    Comment


    • #3
      Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

      Kan ook mee!

      Comment


      • #4
        Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

        Dit wou ik al lang eens doen.

        +1
        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
        M.v.g. Marc

        Comment


        • #5
          Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

          Ben die dag helaas al bezet...
          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

          Comment


          • #6
            Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

            Schrijf mij er ook maar bij op. Ben een starter maar heb toch al wat ervaring met natuurfotografie. En heb hééél goei materiaal ;-). Worstel wel nog met de instellingen...
            Groetjes,
            Bart

            Comment


            • #7
              Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

              Indien er nog GEEN rommelige kerstverlichting hangt kom ik ook langs. Met kerstverlichting haak ik af.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

                Wim,

                ik hou U op de hoogte.



                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Indien er nog GEEN rommelige kerstverlichting hangt kom ik ook langs. Met kerstverlichting haak ik af.
                Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
                Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

                BD0460BE

                Comment


                • #9
                  Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

                  Bedankt,
                  Hir in Brussel is men begonnen met het ophangen van de kerstverlichting .... Spijtige zaak
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

                    Kan ik en mijn echtgenote er nog bij ?

                    Walter Van Vlasselaer (Jumbo = mijn nickname)
                    Viv Boonen (viviane1958 = nickname van mijn echtgenote)
                    _________________________________________________
                    Nikon Z7II - D500 - D300s

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

                      Hoi,

                      Ik ga zaterdag ook van de partij zijn
                      BD2760BE

                      Mvg
                      Edwin
                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

                        Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                        Hoi,

                        Ik ga zaterdag ook van de partij zijn
                        BD2760BE

                        Mvg
                        Edwin
                        Frans je mag mij er ook opzetten.
                        BD1192BE

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        http://www.photo-patricske.be
                        Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

                        Comment


                        • #13
                          Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

                          Hoi,

                          Hier ook interesse.
                          Rij mee met Wim.

                          mvg,
                          Herman
                          BD1331BE
                          BD1331BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

                            Bachus

                            Soeki Wan en MisterT zullen ook van de partij zijn
                            Mvg,
                            SW
                            BD1071BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: SD Lier "Avondfotografie" op zaterdag 26 november 2016 om 16:00 uur

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Indien er nog GEEN rommelige kerstverlichting hangt kom ik ook langs. Met kerstverlichting haak ik af.
                              Goed nieuws voor Wim en alle sd-fotografen
                              "De kerstverlichting gaat aan!
                              Vr 02.12 om 20 uur
                              Grote Markt
                              De kerstverlichting wordt feestelijk aangestoken en jij kan erbij zijn! Kom gratis een fakkel ophalen en sluit aan bij de parade. Tijdens deze muzikale tocht krijg jij als eerste de nieuwe kerstverlichting te zien, die straat per straat wordt aangestoken. Deelname is gratis, vooraf inschrijven is niet nodig."


                              Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X