Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon en vogeltjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon en vogeltjes

    Is waarschijnlijk al 100x gevraagd maar ik vind niet direct iets passend.

    Was vorig weekend aan de zee en daar vlogen meeuwen relatief dicht bij het terras. En er zat een roodborstje op de leuning gedurende enkele minuten. Nu dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om daar eens foto's van te nemen. Maar ik ben niet direct op de hoogte van telelenzen omdat ik meestal in het bereik van 35mmeq en kleiner werk. De camera is een 5DII, misschien niet direct de ideale camera voor dit soort fotografie, maar het is eerder als bezigheid als ik op het terras zit en me verveel dan een serieuse (laat staan betaalde) bezigheid. Dus ik ga zeker geen andere camera daarvoor aanschaffen.

    Wat zou nu een mogelijke lens zijn om hiermee voldoende plezier te beleven zonder mijn broek te scheuren?

    Een 70-200 ligt voor de hand. Een 70-300 is ook een optie en een 100-400 zou misschien aansluiten aan de 24-105. Is stabilisatie nodig? Langs de andere kant lig ik er niet echt van wakker als die lens maar voor 1 doel wordt gebruikt. Meezeulen op vakantie ga ik die toch niet doen. Ik zou wel voor een 2-de handse gaan en echt Canon moet het ook niet zijn. Maar als het verschil 100 euro is heb ik liever de Canon. Een toeter als een 600mm lijkt me echter er ver over...

  • #2
    Re: Canon en vogeltjes

    Voor zoiets lijkt me een 70-300 wel ok.
    Canon heeft een zeer goede en betaalbare 70-300 die op FF past.


    Ik heb die lens ook en ben daar tevreden van. Een toplens is het niet maar zeer goed is hij wel.
    Sommigen noemen dit een verborgen L lens van Canon. Hij is behoorlijk goed scherp en heeft weinig last van CA.
    Stabilisatie lijkt mij aangewezen en zit er ook op.

    Wat je wel moet doen met deze lens is iets hoger gaan in ISO om korte sluitertijden te halen.

    Comment


    • #3
      Re: Canon en vogeltjes

      Voor kleine vogeltjes geldt doorgaans hoe langer de lens, hoe meer kans je hebt om er een goede foto van te kunnen maken.
      Maar als je daarvoor een hele reis een zware tele moet meesleuren omdat er ooit wel eens een kansje is dat je een vogeltje dicht genoeg in de buurt krijgt om er een foto van te maken, dat is natuurlijk iets helemaal anders.
      De 100-400 L IS II is héél goed, maar te zwaar (en waarschijnlijk ook te duur) om altijd mee te sleuren.
      Dat soort lens, net zoals de Sigma en Tamron 150-600 lenzen, zal je vooral kopen als je meer interesse hebt in natuur of sportfotografie, dat zijn geen "reislenzen" die je meeneemt omdat er ooit wel eens een kans is dat je ze misschien nodig hebt.

      Van de Canon 70-300 komt er binnenkort een nieuwe versie met een snellere autofocus en wat optische verbeteringen https://www.dpreview.com/products/ca...-5p6_is_ii_usm .
      Laat je niet vangen aan de oudere Canon 75-300 versies, die zijn wel spotgoedkoop, maar optisch zijn die niet meer goed genoeg voor de huidige digitale camera's (zelfs op een 6 megapixel 300D zag ik vroeger dat die tussen 200 en 300mm optisch niet echt geweldig presteerde).
      De Tamron 70-300 VC is ook een goede keuze, maar ook daar blijf je best weg van de oudere versie zonder beeldstabilisatie, die is wel spotgoedkoop, maar ik heb die ooit ook even mogen testen, en de resultaten waren ook niet echt goed.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon en vogeltjes

        Bedankt. Die gaat zeker niet mee op wandel. Misschien gaat die wel mee op reis in de auto, maar niet om de stad mee rond te zeulen. Gewoon om het huis en in de tuin. Geen bedoeling om de hele dag in een tentje in het bos te zitten.

        Dus zo'n 70-300 lijkt een goeie keuze wat betreft bereik. En als ik de prijs zie in de link dan valt dat ook best mee. Ik ga eens rondkijken.

        Comment


        • #5
          Re: Canon en vogeltjes

          300mm op een full frame is veel te weinig en al zeker als je niet gebruik maakt van een hut of camouflage. Ik heb de Sigma 150-600S gehad en op een crop camera heb je zelfs al vaak te weinig, zelfs in een boshut. Het hangt natuurlijk ook af van de grootte vd vogel. Voor een glanskopje moet je toch rekenen op ongeveer 5à6m op 600mm met een crop camera. Met een full frame moet je dan op zo'n 4m rekenen.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Canon en vogeltjes

            Veel meer dan merels, mussen, duiven, roodborstjes en mezen zit er niet in de tuin. Aan zee zijn het vooral meeuwen. En die tuin is geen 6m diep dus dat komt wel goed. Zoals gezegd het is niet om dat profesioneel te gaan doen.

            Zou een 100-400 Mk 1 bruikbaar zijn?

            Comment


            • #7
              Re: Canon en vogeltjes

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Veel meer dan merels, mussen, duiven, roodborstjes en mezen zit er niet in de tuin. Aan zee zijn het vooral meeuwen. En die tuin is geen 6m diep dus dat komt wel goed. Zoals gezegd het is niet om dat profesioneel te gaan doen.

              Zou een 100-400 Mk 1 bruikbaar zijn?
              Jazeker, al zou ik ook de Sigma 150-600 C bij mijn keuze betrekken ...

              Comment

              Working...
              X