Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Canon 1100D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade Canon 1100D

    Hallo allen, ik ga proberen om mijn vraag/verhaal zo kort mogelijk te houden, dus hier gaan we:
    • Ik ben geen pro, gewoon een serieuze amateur; ik wil mijn techniek en kunde verder verbeteren en misschien ooit geld vragen voor mijn werk/diensten.
    • Tot nu heb ik een APS-C Canon 1100D gebruikt die eigenlijk van mijn ouders is. Prestaties bij weinig licht zijn eerder slecht (ISO 1600 is nét doenbaar), zo ook het AF-systeem, maar ik werk er wel graag mee.
    • Ik doe vooral landschappen, architectuur en reisfotografie, maar doe ook graag events, trouwen en studiofotografie (ik speel graag met flashes, strobes...). Sta op het punt een Phottix Laso radio triggersysteem aan te schaffen
    • De afgelopen twee jaar heb ik een aantal materiaal verzameld, w.o. 50mm 1.4, 10-18 IS STM (super lens!), Sigma 17-50 2.8 (nu mijn standaardlens), en één 580EXII speedlite. Ik gebruik ook redelijk vaak mijn 75-300 4.5-5.6 lens, die bij de camera kwam bij aankoop.
    • Ik ben een computeringenieur, dus eigenlijk een zeer tech-minded persoon. Vooruitgangen in de technologie maken mij vaak enthousiast!


    Alles eigenlijk zeer ok tot ik mijn eerste events en trouw begon te fotograferen. Ik moest de camera echt tot het uiterste drijven, en zelfs op ISO 800 was ik niet altijd blij met de kwaliteit van de afbeeldingen. Dus begon ik langzaam rond te kijken naar een nieuwe camerabody.


    OPTIE 1: bij Canon APS-C blijven
    Zo kan ik al mijn materiaal blijven gebruiken, hoewel low-light performance op full-frame beter is... Opties zijn de 7DII (~1500 euro nieuw) of 80D (~1100 euro nieuw). Schappelijk van prijs, en ik kan mezelf blijven verbeteren met degelijk materiaal. De 80D ziet er eigenlijk wel een zeer goede camera uit.

    OPTIE 2: naar Canon full-frame gaan
    Ik zou mijn 17-50 en 10-18 lenzen niet meer kunnen gebruiken, wat zeer spijtig zou zijn, maar ik krijg natuurlijk full-frame. Opties zijn de 6D (~1100 euro tweedehands) of 5DIII (~1800 euro tweedehands). De cameras zijn eigenlijk al zeer oud; de 6D heeft slechts 11 AF-punten (evenveel als mijn 1100D!), en de 5DIII is tweedehands ook nog zeer duur...

    OPTIE 3: naar Nikon overstappen
    Sinds een half jaar ben ik eigenlijk in de verleiding gekomen door de Nikon full-frame camera's. Ze zijn modern en ook goedkoper dan de Canon full-frames. Hun dynamisch bereik, prestaties bij weinig licht, en ook AF-systeem is supergoed. Opties zijn de D610 of D750; ik heb de D750 al eens voor een kwartiertje uitgeprobeerd, en het voelde eigenlijk wel comfortabel. Natuurlijk moet ik dan allemaal nieuw materiaal kopen en mijn oud materiaal verkopen. Ik heb wel een aantal blogposts gelezen van mensen die zijn overgestapt, en zij zijn allemaal positief en verloren eigenlijk niet veel geld.

    Bij opties 1 en 2 is het voordeel dat ik in hetzelfde ecosysteem blijf, maar dat is misschien ook een nadeel... Als Canon achterop blijft huppelen op Nikon en consorten, is het misschien nu de moment om over te stappen nu ik me nog niet al té veel in Canon heb ingekocht. Wat zou jullie advies voor mij zijn?

    Bedankt!

  • #2
    Re: Upgrade Canon 1100D

    nikon en canon spelen normaal telkens haasje over. Van merk veranderen heeft daarom niet direct zin.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade Canon 1100D

      Als ik zo je uitleg lees dan denk ik dat de 80D een goede opstap is voor jou.

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade Canon 1100D

        Als je er geld voor gaat vragen, dan is wel het voordeel van de 7D marik II het tweede geheugen slot. Dan kun je op beide kaartjes dezelfde foto's late wegschrijven. Dan ben je niet gelijk je foto's kwijt na een defect geheugenkaartje.

        En nog even dit, ooit een huwelijksfotograaf gezien met een 400D + oudste generatie 18-55 f3.5-5,6 kitlens + losse flits. En ik had die dag een 30D met iets grotere Canon lens erop. Dus een goede fotograaf maakt ook met de meest eenvoudige camera mooie foto's.

        En om je creatieve geest te vergroten, zou je ook is kunnen kijken naar nog paar lichtsterke primes.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade Canon 1100D

          @Lazy Charles: inderdaad, met de 80D is Canon aan een inhaalbeweging bezig, dus ik hoop dat ze binnen dit en een aantal jaar volledig bijgebeend zijn.

          @buurmanBert: de 80D is een zeer goede camera, dus ik ben misschien wel geneigd om daar voor te gaan. Ik zit dan nog wel op crop voor een aantal jaar, maar als ik in die periode investeer in EF-lenzen, is de eventuele overstap naar FF later (als ik ooit geld begin te verdienen) eenvoudiger.

          @Rogier: de 7DII is inderdaad ook een zeer mooie optie, maar ik lees overal dat de 80D eigenlijk de betere camera is voor wie niet direct nood heeft aan 10fps action shooting. En ik durf het nog niet echt aan om de enige hoofdfotograaf te zijn op een huwelijk, dus die twee card slots zijn niet meteen nodig, denk ik.

          Comment

          Working...
          X