Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electriciteitsfactuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Electriciteitsfactuur

    Zonet mijn electriciteitsfactuur binnengekregen en in Brussel is de prijs excl. btw-verhoging niet zo fel gestegen:

    2015 1641 piek 1642 dal -> kostprijs excl. btw 531 eur (wv 251 electriciteit)
    2016 1636 piek 1649 dal -> kostprijs excl. btw 544 eur (wv 255 electriciteit)

    Eigenlijk is enkel de btw gewijzigd

    Een vervanging van de vaatwas en de wasmachine in 2014 verminderde het verbruik met 230 kwh.





    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Last edited by Heembeek; 4 november 2016, 22:22.

  • #2
    Re: Electriciteitsfactuur

    Comment


    • #3
      Re: Electriciteitsfactuur

      Bedankt voor de info. Ik heb zelf nog geen vergelijkingsgegevens voor Vlaanderen . Voor Vlaanderen ben ik gisteren wel van lampiris naar Luminus overgestapt.

      Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Electriciteitsfactuur

        We zijn net ingestapt met een groepsaankoop.
        Nu betalen we 20 euro per maand minder dan bij de vorige.
        Lijkt me mooi meegenomen en te denken dat de vorige al goedkoop was.
        En nee, we beperken ons niet tot het betalen van minder voorschot om dan nadien zwaar op te leggen. Als ik er alle details van het contract op na lees dan zal ook de eindfactuur een slordige 240 euro lager zijn.

        Vroeger zaten we bij Lampiris en nu bij Electrabel.

        Maar ik weet ook dat we volgend jaar gaan moeten opletten. Het contract met zeer scherpe voorwaarden is maar 1 jaar geldig en dan kom je terug in de basisformules te liggen na 1 jaar.
        Goed opletten dat we dan niet veel meer gaan moeten betalen.
        Nu, ik heb daar niet veel compasse mee. Volgend jaar doen we gewoon weer mee met de groepsaankoop en zien we wel weer.

        Comment


        • #5
          Re: Electriciteitsfactuur

          Ik lees inderdaad dat die groepsaankopen maar een beperkte tijd voordeliger zijn, en dat je, als je niet goed oplet het jaar daarna een pak meer moet betalen.
          Dat maakt het niet simpel, zo moet je elk jaar opnieuw gaan uitzoeken wat de voordeligste keuze is.
          Ik betaal nu 77,38 euro per maand (bij Engie Electrabel) voor gas + elektriciteit, op dat bedrag zal ik geen heel grote besparing kunnen doen door te veranderen van leverancier.
          Bovendien moet ik dat dan ook elk jaar doen, en dat is iets waar ik mij niet graag mee bezig houd (ik heb een hekel aan papierwerk en invullen van formulieren).

          Mijn elektriciteitsverbruik zal nu wel stijgen omdat mijn zoon voortaan al zijn was mee naar hier brengt.
          Ik heb daarvoor pas wel een zuinige droogkast met warmtepomp gekocht, maar de wasmachine zal ook meer keren per week moeten draaien.
          Het voordeel is wel dat de wasmachine en droogkast alleen op het goedkopere nachttarief worden gebruikt (vooral in het weekend).
          Maar ook de waterfactuur zal een stuk hoger uitvallen, vooral omdat ik als enige bewoner gedomicilieerd ben op mijn adres.
          Water wordt duurder naargelang er meer per persoon wordt verbruikt, ik wordt dus als "alleenstaande" nog maar eens extra gestraft door dat systeem (als alleenstaande betaal ik ook al het maximumtarief voor de belastingen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Electriciteitsfactuur

            Met die groepsaankopen hou ik me niet meer bezig. Heb dat een aantal keer wel gedaan, en telkens bleek zo'n contract duurder, dan het contract wat ik al had...
            Ik stuur gewoon elk jaar na de afrekening een emailtje, waar mijn huidige leverancier zijn goedkoopste contract mag voorstellen. En als het goedkoper is, schakel ik over...
            En uiteraard gebruik ik ook de site van de Vreg eens om de andere leveranciers ook een kans te geven. Maar voor 25 euro per jaar schakel ik niet over : moet wel wat meer zijn.
            Normaal verander ik zo eens om de 2 jaar van contract...
            Veel papierwerk is daar niet aan : het gebeurt allemaal digitaal ...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Electriciteitsfactuur

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

              Water wordt duurder naargelang er meer per persoon wordt verbruikt, ik wordt dus als "alleenstaande" nog maar eens extra gestraft door dat systeem .
              Nee, dat is foute perceptie.

              Wel kan jij als alleenstaande maar 20 % korting krijgen op het totaal aan vastrecht terwijl een familie tot 5 x 20 % korting kan krijgen, dus eigenlijk nul. Voorbeeld : vastrecht 100 - (1x20) = 80, vastrecht 100 - (2x20) = 60, vastrecht 100 - (5x20) = 0

              Zo'n groot gezin betaalt dan niets aan vastrecht en jij als alleenstaande 80 euro (zonder btw). Het verschil op een jaar is dus MAXIMAAL 80 euro. Voor jou niet duurder, voor gezinnen wel goedkoper. En dat is de bedoeling ook : meer mensen in 1 wooneenheid laten samenwonen. Off topic : eigenlijk zou men dat ook voor autorijden moeten doen : korting voor wie de auto vol inzittenden krijgt en gewone prijs voor de eenzaten in de auto.

              Als alleenstaande in 1 wooneenheid betaal je basistarief op 30 m³ (wooneenheid) + 30 m³ (gedomicilieerde) = 60 m³

              Als gezin van 4 in 1 wooneenheid betaal je aan basistarief op 30m³ + 4 x 30m³ = 150 m³.

              Als we dus louter kijken naar de prijs per persoon-verbruik alleen dan trekken we 30m³ (wooneenheid) af van de totalen.

              Jij dus 60 m³ - 30 m³ = 30 m³ ............... 30 : 1 = 30 m³ per persoon aan basistarief
              Het gezin : 150 m³ - 30 m³ = 120 m³ ....120 : 4 = 30 m³ per persoon aan basistarief

              Je ziet : het wijzigt niet als het puur om verbruikt water per persoon gaat..

              In totaal wordt het zelfs nadelig voor dat gezin met 4 als je het per gedomicilieerde bekijkt en dus de 30 m³ per wooneenheid er bij betrekt, want :

              Jij hebt voor jezelf 60 m³ verbruik aan basistarief, ttz. per persoon 60m³ aan basistarief.
              Dat gezin heeft 150m³ verbruik aan basistarief, ttz. 150 : 4 = 37,5 m³ per persoon te verbruiken aan basistarief.

              Het probleem en naar mijn mening vaak onrecht is dat het allemaal lineair begrensd is.

              Dat gezin van 4 mag bestaan uit 1 volwassene en 3 babies/kleuters maar ook uit 2 volwassenen en 2 tieners .... het reële waterverbruik zal zo heel wat kunnen verschillen. Mijn 2 kinderen stak ik redelijk wat jaren samen in bad .... als tieners moest ik dat niet meer doen .....

              En dan heb ik het nog niet over zuinige waterverbruikers en verkwistende verbruikers, mensen met aquariums en mensen zonder (of zwembadjes) ...

              Dat de faktuur op zich stijgt zal wel zijn, maar dus niet omdat men als alleenstaande meer zou betalen per m³ verbruik op zich.

              Vraag is of 60m³ een te hoge of te lage grens is om in een hogere prijscategorie te vallen en of het genoeg is voor normale behoefte en is het wel normaal dat het ' comfort ' tarief dubbel zo hoog is als het basistarief.
              Last edited by Empe; 6 november 2016, 18:07.

              Comment


              • #8
                Re: Electriciteitsfactuur

                Dat overstappen is echt een eitje als je het via een groepsaankoop doet Bart.
                Je schrijft je in en wacht.
                Na een tijd krijg je een voorstel.
                Ga je er op in moet je gewoon onderschrijven en het document opsturen.
                Al de rest gaat vanzelf.

                Ahja, het enige dat ze ook nog vragen is om je meterstanden even op te nemen.


                Maar ik moet polleke wel gelijk geven dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten om alles uit te pluizen als je het zelf wil doen. Ik bedoel dan de zoektocht naar de goedkoopste prijs.
                Het meeste tijd steek je in communicatie naar potentiele leveranciers. Veel bellen en veel tegen de muur lopen.

                Meestal smeren ze je een basis contract aan die veel duurder is. Je moet echt hard aandringen om hun er op te wijzen dat er nog goedkopere formules zijn en dan stopt het gesprek meestal in de trend van "ah ja meneer, dat moet je online aanvragen, het staat op de site, je zoekt het maar uit" en bam telefoon neer.
                Op de site van de vreg staan idd enkele zeer goedkope formules maar je moet er eens proberen aan te geraken. Ze doen dat niet graag en willen je altijd iets duurder aansmeren.

                Nu in mijn geval had ik gewoon puur veel geluk dat er een zwaar offensief gekomen is van Electrabel net op het moment dat ik mee deed aan de groepsaankoop.
                Ik heb nu tarieven gekregen die onder de laagste zijn dan wat op de vreg site staat.

                Maar volgend jaar zal het weer zoeken worden en opletten zijn dat ze mij er niet willen inluizen.

                Comment


                • #9
                  Re: Electriciteitsfactuur

                  Vorig jaar is iemand die ik ken overgestapt naar Eni via groepsaankoop (Antwerpen) en dit jaar kreeg die een nieuw voorstel waarbij Eni wederom de goedkoopste is, moet die nu het contract gewoon laten lopen (stilzwijgend verlengen), of terug intekenen ?
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: Electriciteitsfactuur

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Vorig jaar is iemand die ik ken overgestapt naar Eni via groepsaankoop (Antwerpen) en dit jaar kreeg die een nieuw voorstel waarbij Eni wederom de goedkoopste is, moet die nu het contract gewoon laten lopen (stilzwijgend verlengen), of terug intekenen ?
                    Je moet terug intekenen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Electriciteitsfactuur

                      Nieuwe condities hangen nu eenmaal samen met een nieuwe overeenkomst.
                      Dus overstappen naar de zelfde leverancier maar dan met een ander contract.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Electriciteitsfactuur

                        Bedankt Dpix & Bert !
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment

                        Working...
                        X