Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Artikel over scherpstel-problemen met DSRL's in fototijdschrift.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Artikel over scherpstel-problemen met DSRL's in fototijdschrift.

    In de het Duitse tijdschrift Colorfoto van september staat een vrij
    uitgebreid stuk over het nogal eens niet goed scherp kunnen stellen
    met digitale spiegelrelexcamera's.

    Het 6 pagina tellend artikel is in pdf-formaat gratis te downloaden.
    Tevens kan men aldaar een pdf downloaden waar een zelftest mee
    uit te voeren is.
    Ze adviseren om de zelftest te doen, alvorens iedereen naar de importeur
    rent en dan heeft men bij echte problemen ook bewijzen.


  • #2
    Re: Artikel over scherpstel-problemen met DSRL's in fototijdschrift.

    Eigenlijk zou een DSLR moeten scherpstellen zoals een niet-DSLR of een video camera en gebruik maken van zijn eigen CMOS of CCD chip en niet van nog een ander element. Op die manier is het element dat de uiteindelijke foto vast legt ook het element dat de scherpstelling stuurt. Door de constructie van een DSLR kan dat natuurlijk niet, omdat de CMOS of CCD niet wordt belicht zolang men niet op de sluiterknop drukt, maar misschien zit daar wel een oplossing ? Als men de spiegel nu eens half doorlatend maakt, dan ontvangt de CCD of CMOS de helft (in lichtsterkte) van het beeld en kan daarmee de scherpstelling uitvoeren. Misschien moet ik wel een patent nemen op dit idee Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat bij de heren Camera bouwers nog niemand daaraan zou gedacht hebben. Wat dan de uiteindelijk vraag doet opkomen bij mij : waarom niet ?

    Groeten,

    Sim.
    natwork.be

    Comment


    • #3
      Re: Artikel over scherpstel-problemen met DSRL's in fototijdschrift.

      Canon heeft SLR cameras gemaakt zonder spiegel maar met een halfdoorlatend prisma.
      Het feit dat ze nu terug spiegel gebruiken zal zijn reden hebben.

      Een heel interessant artikel trouwens.

      Skitch
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Artikel over scherpstel-problemen met DSRL's in fototijdschrift.

        Oorspronkelijk geplaatst door simatix
        Eigenlijk zou een DSLR moeten scherpstellen zoals een niet-DSLR of een video camera en gebruik maken van zijn eigen CMOS of CCD chip en niet van nog een ander element. Op die manier is het element dat de uiteindelijke foto vast legt ook het element dat de scherpstelling stuurt. Door de constructie van een DSLR kan dat natuurlijk niet, omdat de CMOS of CCD niet wordt belicht zolang men niet op de sluiterknop drukt, maar misschien zit daar wel een oplossing ? Als men de spiegel nu eens half doorlatend maakt, dan ontvangt de CCD of CMOS de helft (in lichtsterkte) van het beeld en kan daarmee de scherpstelling uitvoeren. Misschien moet ik wel een patent nemen op dit idee Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat bij de heren Camera bouwers nog niemand daaraan zou gedacht hebben. Wat dan de uiteindelijk vraag doet opkomen bij mij : waarom niet ?

        Groeten,

        Sim.

        Canon heeft de EOS RT en de EOS 1RS gehad die een vaste halfdoorlatende spiegel hadden waardoor ze de snelste spiegelreflexen waren in hun tijd (en nog steeds trouwens!) Zijn nooit heel populair geweest omdat de AF er onder leed (nauwkeurigheid en snelheid)...

        Dus... Nee, lijkt me geen goed idee...


        http://www.digifotofreak.nl

        Comment

        Working...
        X