Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

    Ik begin langzaam maar zeker het gevoel te krijgen dat de Europese Unie afstevent op de volledige mislukking.

    Zowat alles waar ze mee afkomen is tegen elk rechtmatig gevoel, en ik kan na 10jaar + niet zeggen wat is dit toch een geweldig idee.

    Recent: Nieuw Duitse Autostrade Tol. Vroeger: Paspoort laten zien, rijden en Duitse marken uit de muur trekken.
    Oostenrijk ditto.
    Belasting voordeel ? Nope. Ik bestel bij Amazon Duitsland en moet TOCH 21% BTW betalen.
    Brexit. Die bollen het af. Geliijk hebben ze.
    Muntunie. Pfft. Voor die keer dat ik in Spanje ben kan ik ook met pesetas betalen. Geweldig. Of creditcard anyway.
    Postzegels in Frankrijk kopen en vanuit Belgie versturen. Nope.
    Nieuwe landen die alleen de voordelen zien maar niet de plichten. Betalen doen ze toch niet.
    Griekenland: Alles duurder. Niemand gelukkig.
    Decreten en maatregelen: Altijd worst case scenario. betekent: meer betalen om gegarandeert zeker niks terug te krijgen. De chinezen lachen zich kapot.
    Wallonie: protest tegen CETA (en ik geef ze hier zelfs gelijk), da kan nie da kan nie. FO. Sorry.
    Eurocraten: Veel geld verdienen met absoluut geen resultaten.

    Enz Enz.

    Wat mij betreft stoppen ze ermee.

    Just my 2cents. Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

  • #2
    Re: De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

    +1
    Je bent niet alleen.
    Poetin snapt het ook niet meer. In het kort : Een beschaving die zijn kinderen niet beschermt gaat ten onder.
    ('t Gaat hier wel niet heel lang blijven staan..... )
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

      Je zou het ook kunnen omkeren. Zo goed als alles wat je hierboven aanklaagt (terecht) is het gevolg van nog te weinig Europa.
      Europees laten vastleggen wat de tolgelden mogen zijn, nu doet elke lidstaat maar wat.
      Europese belastingsregels invoeren. Overal dezelfde tarieven. Dan vermijd je meteen ook dat (niet-EU) multinationals de EU-lidstaten tegen elkaar uitspelen (zie Caterpillar recent).
      Europees postbeleid of de boel helemaal privatiseren. Dat laatste gebeurt nu reeds volop hé. Jij spreekt van postzegels, maar als ik een poststuk opstuur via DHL of consoorten heb ik geen postzegel nodig hé.
      Griekenland: gevolg van te weinig Europese controle op de nationale staten (zonder hiermee de Grieken per se aan de muur te nagelen)
      CETA: minder bevoegdheden aan de (deel)staten toestaan. Zodat eindelijk iedereen gelijk behandeld wordt in Europa en het niet afhangt van een bepaald regiotje om iedereen tegen te houden. (los van de inhoudelijke discussie over CETA zelf)
      Eurocraten: heb je deels gelijk. Maar ook dit kan verbeteren met net meer Europa.

      Wat betreft de decreten en normen die opgelegd worden (waaruit onze wetgeving trouwens al bijna volledig bestaat). Dat is jammer genoeg een teken van deze tijd. Men zal altijd streven naar het meest veilige (lees: de grootste paraplu). Dat zou in een niet EU-wereld ook hetzelfde zijn. Door die nu op Europees niveau op te leggen kun je wel vermijden dat ook hier landen tegen elkaar worden uitgespeeld door (niet EU) muldtinationals.

      Is de EU ideaal? Neen, tuurlijk niet. Maar het alternatief, terug naar ons feodaal oude continent is dat nog veel minder. We moeten streven naar meer Europa. Jammer genoeg zit feodaal nationalisme nog steeds in de genen ingebakken van vele Europeanen (en hun politici). De eigen vlag primeert boven het welzijn van de ganse gemeenschap. Dat geldt hier in BE, maar evengoed tussen BE en NL. Of eender welk ander voorbeeld.

      Comment


      • #4
        Re: De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

        Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
        Je zou het ook kunnen omkeren. Zo goed als alles wat je hierboven aanklaagt (terecht) is het gevolg van nog te weinig Europa.
        Europees laten vastleggen wat de tolgelden mogen zijn, nu doet elke lidstaat maar wat.
        Europese belastingsregels invoeren. Overal dezelfde tarieven. Dan vermijd je meteen ook dat (niet-EU) multinationals de EU-lidstaten tegen elkaar uitspelen (zie Caterpillar recent).
        Europees postbeleid of de boel helemaal privatiseren. Dat laatste gebeurt nu reeds volop hé. Jij spreekt van postzegels, maar als ik een poststuk opstuur via DHL of consoorten heb ik geen postzegel nodig hé.
        Griekenland: gevolg van te weinig Europese controle op de nationale staten (zonder hiermee de Grieken per se aan de muur te nagelen)
        CETA: minder bevoegdheden aan de (deel)staten toestaan. Zodat eindelijk iedereen gelijk behandeld wordt in Europa en het niet afhangt van een bepaald regiotje om iedereen tegen te houden. (los van de inhoudelijke discussie over CETA zelf)
        Eurocraten: heb je deels gelijk. Maar ook dit kan verbeteren met net meer Europa.

        Wat betreft de decreten en normen die opgelegd worden (waaruit onze wetgeving trouwens al bijna volledig bestaat). Dat is jammer genoeg een teken van deze tijd. Men zal altijd streven naar het meest veilige (lees: de grootste paraplu). Dat zou in een niet EU-wereld ook hetzelfde zijn. Door die nu op Europees niveau op te leggen kun je wel vermijden dat ook hier landen tegen elkaar worden uitgespeeld door (niet EU) muldtinationals.

        Is de EU ideaal? Neen, tuurlijk niet. Maar het alternatief, terug naar ons feodaal oude continent is dat nog veel minder. We moeten streven naar meer Europa. Jammer genoeg zit feodaal nationalisme nog steeds in de genen ingebakken van vele Europeanen (en hun politici). De eigen vlag primeert boven het welzijn van de ganse gemeenschap. Dat geldt hier in BE, maar evengoed tussen BE en NL. Of eender welk ander voorbeeld.
        Inderdaad zou meer en een ECHT Europa beter zijn. Diep van binnen wens ik dat ook.
        Maar de praktijk is helemaal anders. 'k Denk dan aan partcratie, bureaucratie, postjes, "vriendjes", te vet betaalde baantjes en regionale macht die beschermd worden ten koste van het eigenlijke doel : Europa
        Ondertussen worden de Europeanen, de burgers, armer en armer, zuur, teleurgesteld, we belasten de toekomst van onze kinderen kapot enz...
        Last edited by Skitch; 4 november 2016, 14:54.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

          Skitch, ik hoop dat er ooit een dag komt waarop 'men' dat gaat beseffen en dat Europees 'ideaal' eindelijk doordrijft. En al ben ik nog jong, ik vrees dat ik het niet ga meemaken. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat Europees project niet ga blijven verdedigen en als Europees burger er alles aan zal doen om mijn eigen kleine zandkorreltje bij te dragen om tot dat resultaat te komen.

          Comment


          • #6
            Re: De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

            Ach Wim, ik ben al te "oud" en te (ver)zuur(d) om het nog mee te maken.
            Het wordt zelfs slechter en slechter in EU.
            De eerste grote stap in dit verhaal zou kunnen zijn het verbieden van lobbywerk. Een totaal verbod!!!
            De politiekers zouden moeten beschaamd zijn dat ze dat toelaten. Maar ik heb nog maar weinig politiekers gezien die beschaamd zijn.
            Het leger aan lobbyisten in Brussel heeft in feite veel meer te "zeggen" dan de burger die om de zoveel jaar eens mag stemmen of soms een boze, maar beleefde, mail naar een of meerdere parlementariërs stuurt.

            Misschien hebben we ook (veel) meer jonge, frisse, politici nodig i.p.v. die oude krokodillen met te grote paraplu's vol eelt.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

              Ook een citroentje heeft zijn positieve eigenschappen Skitch .

              Je hebt gelijk in wat je schrijft, ik ga dat ook niet ontkennen. Alleen is dat niet de schuld van 'de EU'. Schaf de EU af en je hebt knal hetzelfde op de niveau's van de afzonderlijke staten. Schaf dat af en je hebt hetzelfde onder dat niveau. Enzoverder. Dus dat gaat het niet oplossen.

              Hoe dan wel? Geen idee, voetje voor voetje zeker? Met om de zoveel tijd een idealist die eens een baken wat kan verzetten tot we er op een gegeven moment zijn. Lobbywerk zal er altijd zijn, laat ons dan in de eerste plaats ernaar streven dat het resultaat van dat lobbyen voor de ganse EU telt en niet voor een (deel)staat(je).

              Comment


              • #8
                Re: De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

                Zoals de huidige EU momenteel werkt is het zeker niet ideaal maar de ideale wereld is Utopia.
                vergeten we even niet dat we sinds 1945 in een redelijk veilig Europa vertoeven en dat ook een gevolg is van de EU. Zonder EU zou er misschien al lang weer een oorlog in Europa zijn ontketend.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: De Europese Unie. Welke Europese Unie ?

                  Moderator Note: Sommige Chit Chat discussies krijgen op een zeker ogenblik een maatschappelijke of politieke ondertoon. Daar is de afgelopen tijd niet veel bij ingegrepen maar maatschappelijke, politieke of religieuze discussies worden door het forumreglement expliciet verboden. In het verleden leiden deze tot te veel bitsige scheldpartijen en dus gaat hier een slotje op.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment

                  Working...
                  X