Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zon zegt "piep!"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zon zegt "piep!"

    2 foto's tegen licht getrokken in de polders. De 1e is een hdr.

    Grts
    F




  • #2
    Re: Zon zegt "piep!"

    Eerlijk gezegd vind ik bovenstaande wel minder als je vorige bosfoto's.
    Je zegt "het is HDR" maar dat komt er voor mij niet uit - het ganse beeld geeft een "fletse" indruk
    HDR betekent voor mij dat je op statief x foto's maakt met een verschillende belichting - en die tussenbelichtingen moeten goed gekozen zijn
    Dat is het echte werk - iets anders noem ik namelijk geen HDR (je hebt namelijk ook in-camera HDR - of programma's die een HDR maken uit één beeld)
    En ook - niet elke scene leent zich tot HDR - ik zou eerst wat binnenshuis proberen - in een kerk of zo
    HDR vergt veel werk - en handelingen. Dus het kan op verschillende punten misgaan.
    Lees erover - en zoek een goede tutorial online of zo
    Succes
    Peter
    Last edited by blauwzwart; 3 november 2016, 16:49.
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Zon zegt "piep!"

      zoals peter hier hierboven schrijft HDR is een goed bestuderende opname , eens goed zoeken op internet hoe je het juist moet doen
      blijven proberen zou ik zeggen
      mvg

      Comment


      • #4
        Re: Zon zegt "piep!"

        Bedankt voor de feedback en de tips!

        Mijn doel was om zowel in de wolken als in de voorgrond voldoende detail te krijgen.
        Ik heb hiervoor die AEB-functie op mijn Canon gebruikt. (Toestel neemt automatisch 3 foto's op 3 verschillende stops) en ze dan in PS samengebracht.
        Als ik het goed begrijp kan er een beter resultaat verkregen worden door bewust te overwegen op welke 3 stops die foto's genomen worden?

        Grts
        F

        Comment


        • #5
          Re: Zon zegt "piep!"

          Dat klopt - eigenlijk moet je beginnen om middels spotmeting het helderste en het donkerste punt in je scene uit te meten.
          Je weet dan hoe groot het verschil in stops is - en dat is een aanwijzing voor het aantal opnames dat nodig is - en de stapgrootte.
          Je moet ook bepalen bij welke belichting je het startpunt legt van je reeks.
          Als je het goed gedaan hebt komt in je lichtste foto de grafiek in je histogram net los van de linkerzijde
          En in de donkerste foto komt de grafiek net los van de rechterkant.
          Bekijk de respectievelijke histogrammen ter plaatse.
          Als de histogrammen niet goed zijn moet je de reeks opnieuw maken.
          Oefen in een kerk met glasramen - als er veel zon is buiten - daar heb je ook het voordeel dat er geen wind is.
          Succes,
          Peter
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Re: Zon zegt "piep!"

            Bedankt,
            Hier kan ik weer mee aan de slag.

            Grts

            Comment


            • #7
              Re: Zon zegt "piep!"

              De slagkans om een HDR foto tegen de zon in te maken, is bijna nihiel.
              HDR gebruik je als je b.v. je staat in een groot met minimale verlichting en je fotografeert naar buiten toe.

              Bij een gewone opname zou je of te wel binnen goed verlicht en de buitenkant van de grot ( de uit/ingang ) overbelicht hebben. Of de In/uitgang is perfect belicht maar de groot zelf is gewoon zwart.

              Bij deze situatie helpt een HDR opname. Dus de contrasten mogen niet te ver uit elkaar zijn.

              Comment

              Working...
              X